رفتن به محتوای اصلی

دایره خطوط قرمز یا مثلث سیاه برمودا..؟
22.11.2017 - 13:08

شاید خیلی‌ها بر این عقیده باشند که ولنتاین یک سنت غربی است و به ما ربطی ندارد. ولی به کمک شاهدان مثالی که از آستین بیرون خواهم کشید، ثابت می‌کنم که از عهد هوخشتره، دستمان بند و سرمان گرم در رتق و فتق آداب ولنتاین است. منتهای مراتب به جای اینکه سر و کارمان با عروسک و قلب قرمز یا گل سرخ باشد با دایره خطوط قرمز است. دایره‌ای که اگر کسی پایش را از آن فراتر نهاد از مثلث قلب خارج و به مثلث برمودا پرتاب می‌شود.
هر کاری می‌کنی و هر حرفی که می‌زنی خطوط قرمز یکی را زیر پا می‌گذاری. درباره تاریخ و تمدن ایران باستان می‌گویی با تهدید و اُشتُلم کوروش پرستها مواجه می‌شوی. از باور و عقاید مذهبی می‌نویسی به غضب شحنه و محتسب گرفتار خواهی شد و قلمت قلم می‌شود. از قومیت‌ها، پان‌ها و زبان مردم بگویی با نیش کژدم روبرویی. سلطنت طلب، اصولگرا و اصلاح‌طلب‌ها را نگو که هر کدام از اساتید مسلمِ هنرِ دهان آسفالت کنی منتقدین خویش‌اند. رای می‌دهی خط قرمز اپوزیسیون را زیر پا می گذاری و نادان و گوسفند خطاب می‌شوی. رای نمی دهی، وطن فروش و بی توجه به درد مردم می‌نامندت وقتی از همه جا بریده و رفته‌ای، مجبورت می‌کنند مثل سعد حریری برگردی. جایی هم که روی مواضعت سفت و سخت ایستاده‌ای، هر کاری می کنند تا مثل رابرت موگابه دمت را بگذاری روی کولت و فقط بروی. تاب و تحمل مخالف و منتقد در حد ماشین آن خانم دکتری است که فقط بین مطب و خانه تردد داشته.
از آدم متعصب باید ترسید چون با هیجان و احساسش تصمیم می‌گیرد نه با عقل خویش. یکی از دلایلی که باعث شده ایرانی‌ها احساسی رفتار کنند همین ماراتن خطوط قرمزها و تعصبات بیجاست. تعصب در هر زمینه‌ای انسان را بی رحم می‌کند، نمونه مسلمش همین داعش بیخ گوش خودمان. ناسیونالیست، آتئیست، فمنیست و غیره هم نمی‌شناسد.
از پرسشگری و نقد نهراسید چون هر باوری که تاب مقاومت و پاسخ به انتقادات را ندارد مانند دارویی است که باید در جای خشک و خنک و دور از آفتاب نگهداری شود، خوبت می‌کند ولی تاریخ مصرفش کوتاه مدت است. نقدپذیرترین حوزه بشری، علم است که همچنان برق آسا می تازد و با اقبال روزافزون بشر مواجه است و نفوذناپذیرترین حوزه‌ها هم دین و سیاست‌اند که پیامد آن شده دین و سیاست گریزی. چه بسا اگر صابون نقد و تحمل پرسش به جامه‌شان خورده بود، بعد از گذشت دهه‌ها از اختراع خودرو یا تشکیلات فوتبال، هنوز زنان در عربستان و ایران سر استفاده از آنها بلاتکلیف نبودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

وحید فرخنده خوی فرد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.