رفتن به محتوای اصلی

سخنان زنده یاد شاهپور بختیار در نفی همکاری وی در قیام شاهرخی یا کودتای نوژه
09.12.2017 - 16:49

جستار مربوطه و تکمیلی را از اینجا بخوانید.

همه ی سخنان زنده یاد شاهپور بختیار در این جستار، از روی ویدیویی که در پایین آورده شده است، برگرفته و انشا شده است.

زنده یاد شاهپور بختیار سه هفته پس از کودتای نوژه در گفتگویی بیان می کند که نه در این کودتا و نه هیچ کودتای دیگری هیچ گونه نقشی نداشته است و خوشبختانه برای او و بدبختانه برای دستگاه خمینی، سه هفته ی پیش از آن یعنی دو هفته پیش از "نوطئه ی نوژه" به گفته ی ایشان، آیت الله خلخالی رسمن در مجلس رژیم موسوم به "مجلس امة اسلامی"، بیان کرده بوده است که رژیم تیمی را برای ترور نخست وزیر قانونی ایران به فرانسه فرستاده است.

 

 زنده یاد شاهپور بختیار، در پاسخ به اینکه:

"پس شما تمام رابطه ی تان را با این کودتای اخیر نفی می کنید ؟"، پاسخ می دهد که:

"بنده معتقد هستم که وقتی آزادی بیان، قلم، گفتار، نباشه و مردم روز به روز از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، عدم امنیت، در یک وضع بدتری قرار بگیرند، طغیان می کنند و این طغیان همیشه در جستجوی یک رهبر یا یک نقطه ی اتکاست. چون من این افتخار را دارم که همان جوری که با رژیم سابق مخالفت کردم، همان روز اول به آقای خمینی هم نه گفتم و از اینروست که مردم تشخیص می دهند که حرف هایی که یک و نیم سال پیش من می زدم، کاملن صحبح بوده. فلذا این طغیان ها و این عصیان ها، به طوری که فرنگی ها می گویند، پلاریزه می شود دور من؛ و الا من از نظر سازمانی با هیچ کدام از اینها ارتباط نداشتم".

در ادامه ی گفتگو، خبرنگار از ایشان می پرسد:

"همانگونه که مقامات ایرانی می گویند، اگر اون کودتایی که قرار بود سه هفته ی پیش بشه، کاملن موفق شده بود، قرار بود از عراق به ایران حمله بشه؛ رابطه ی شما با عراق چیه ؟"

و ایشان پاسخ می دهد:

"بنده هیچ گاه معتقد نیستم که عراق به ایران مایله که حمله بکنه، اما ایران متاسفانه شب و روز به عراق حمله می کنه، حمله می کنه برای آتش افروزی راجع به جنگ شیعه و سنی، حمله می کنه برای صادر کردن انقلاب منحوسی که مملکت ما را به نابودی برده، به یک کشور دیگر. و الا از نظر دو دولت، به هیچ وجه مسئله ای مابین ما و عراق که هتا باعث کدورت هم باشه، وجود داره."

- خبرنگار می پرسد:

"عراقی ها به شما قولی داده اند ؟"

و نخست وزیر پاسخ می دهد:

"من قولی از هیچ کس نمی خوام، اما منافع مشترکی هست مابین افکاری که من دارم و دولت عراق. ما هر دو مخالف رژیم خمینی هستیم، به همان دلایلی که مدت های قبل تاکنون بیان کرده ام".

در بخش دیگری از گفتگو که نقش برجسته تری در هم خوانی با ناخدا هوشنگ صمدی دارد، خبرنگار می پرسد:

"این کودتایی که موفق نشد، عنصر اصلیش به نظر می رسه که نظامی ها باشند. آیا شما فکر می کنید که تنها راه رسیدن ایران به اون آزادی ایی که شما حرفش را می زنید، از طریق فلن یک کودتای نظامیه ؟".

و زنده یاد شاهپور بختیار در پاسخ می گوید:

"تا مردم ایران همان طوری که هر روز دیده می شه، از زجر و ظلم و آدم کشی آقای خمینی به ستوه نیایند که آمده اند، بنده گمان می کنم، هیچ حرکت دسته جمعی میسر نیست، البته در این جریان، قوای نظامی می توانند یک رل موثر و تعیین کننده هم داشته باشند، ولی زمینه ی افکار عمومی مردم ایران اصل موضوعه نه عملیات یک یا چند گروه نظامی".

خبرنگار می پرسد:

"شما فکر می کنید که ملت ایران در حال حاضر قبول بکنه یک کودتای نظامی را ؟"

و در پاسخ به این پرسش، وی می گوید:

"ملت ایران یک کودتای نظامی را قبول ممکنه نکنه، ولی ملت ایران اگر آزاد بود، آقای خمینی را هم هیچ قبول نمی کرد".

خبرنگار:

"آقای دکتر، تنها مقامی که شما رسمن داشتید، از نظر قانونی این بوده که شاه شما را به مقام نخست وزیری برگزید. آیا شما هنوز خودتان را نخست وزیر می دانید ؟"

و دکتر بختیار پاسخ می دهد:

"وقتی که یک نخست وزیری رای از مجلس گرفت، یا باید در اقلیت باشه یا استعفا بده. من نه استعفا دادم و نه در اقلیت گزارده شدم. این برای این مسئله. اما من اینجا به عنوان یک رهبر سیاسی با سوابقی که دارم، رهبری می کنم این مملکت را یعنی مخالفین این دستگاه را به وسیله ی متدهایی کاملن دمکراتیک".

این گفتگوی تاریخی را می توانید در زیر گوش کنید:

 اکنون که بخشی از سخنان ناخدای ارتش هوشنگ صمدی را نیز خواهم آورد، متوجه خواهید شد که هر دوی این افراد، آنچه که به عنوان "کودتای نوژه" موسوم است و شناخته می شود را، با لفظ "توطئه" یاد می کنند. گفتگوی ناخدا هوشنگ صمدی در یکی از روزنامه ی درون مرز به نام "قانون" و از سوی "سامان صابریان" انجام می گیرد:

 - "شما در گفتگویی اعلام كرده بوديد كه در زمان مسئوليت محمد غرضی به عنوان استاندار، ۱۹ نفر از ارتشيان را در ميدان صبحگاه اعدام كردند، ولي تكذيب شد. در اين‌ باره توضيحی داريد ؟

"در ابتدا اين موضوع را اعلام كنم كه نوژه يا نقاب، كودتا نبود و آن كودتا یک اقدام ساختگي بود، زيرا كودتا بايد در پايتخت انجام می شد ولي چرا از خوزستان بايد به تهران می آمدند و چه كارآمدی داشت ؟ دشمن اين كار را كرد تا لشگر ۹۲ زرهی اهواز و پايگاه شكاری دزفول را از كار بيندازد. چند نفر خود فروخته اين اقدام را انجام دادند و در نهايت نيز ديديد كه توسط نيروهای ارتشی اين اقدام افشا شد. در همان زمان، سه فرمانده ی نظامی خوزستان عوض شد. شهيد جهان آرا كه دوست عزيز من بود، فرمانده ی منطقه ی سوم دريایی خرمشهر، شمخانی فرمانده ی لشگر ۹۲ زرهی اهواز و یک فرد ديگری كه ۱۶ سال و نيم داشت، به سمت فرماندهی پايگاه چهارم دزفول انتخاب شدند.

آيا اين افراد توانایی اداره ی اين واحدها را داشتند و آيا واحدها از اين افراد تبعيت می كردند ؟ گزشته از اين موضوع، شما به عنوان استاندار خوزستان (محمد غرضی)، چه جايگاهی داشتی كه اين افراد را عوض كرديد ؟ بايد از ستاد ارتش در مركز تقاضا می شد، ولی اين اتفاق صورت نگرفت. اين فرد (محمد غرضی) اطلاعاتش ضعيف‌ بود و از جنگ هيچی نمی دانست و دشمن نيز از اين اقدامات سواستفاده كرد. اين اتفاقات كه رخ داد، باعث تضعيف دو چندان ارتش به ويژه لشگر ۹۲ زرهی شد. اين لشگر با عظمت را آن‌ قدر ضعيف كردند كه در بولتن عراقی ها نوشته بود در ابتداي جنگ هشت تانک فعال داشت. من ۱مهر ۵۹ به ستاد عمليات اروند رفتم و به من گفتند كه به گردان تانک بروم و تانک تحويل بگيرم. در آنجا مشاهده كردم كه یک سروان مخابرات، گردان تانک چيفتن را اداره می كند !! اين گردان بايد توسط یک سرهنگ با تجربه مديريت می شد. برخی فكر می كردند در ارتش تخصص ارزش ندارد ولی اين‌ گونه نبود".

 

استاندار رژیم در خوزستان، محمد غرضی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.