رفتن به محتوای اصلی

یک «نظم» نوین جهانی از بحران
05.02.2018 - 14:14

این کلمات زیبا را رییس‌جمهور جورج دبلیو بوش پدر ۲۵ سال پیش در آستانه نخستین جنگ خلیح خطاب به کنگره ایالات متحده به زبان آورد.

کمی پس از آن، نیروهای بریتانیایی برای بیرون راندن متحد پیشین خود- صدام حسین- از کویت، و به قدرت بازگرداندن یک نظام نیمه-فئودال پول‌سالار که زنان را مادون نگه می‌دارد و یک نیروی کار مهاجر را مورد ابراستثمار قرار می‌دهد، به ایالات متحده پیوستند.

کمی پس از آن نیز سقوط و ضدانقلاب، اتحاد شوروی و دولت‌های سوسیالیسی سابق اروپای شرقی را دگرگون کرد. بزرگ‌ترین موانع در برابر خواست امپریالیسم غرب برای تصرف دوباره جهان برداشته شد.

از آن به بعد، زیر پوشش «جهانی‌سازی» که به ما گفته می‌شد اجتناب‌ناپذیر و توقف‌ناپذیر است، شرکت‌های انحصاری به غارت جهان پرداخته اند.

دنبال کردن منافع گسترده به جای صلح، بهروزی و هم‌دلی، اصل حاکم هم بر سیاست و هم بر اقتصاد شده است.

بحران مالی بین‌المللی ۲۰۰۸، که از خارج کردن این سرمایه‌داری تازه جان گرفته [پس از فروپاشی سوسیالیسم در اروپای شرقی] بسیار دور بود، حرکت برای کاهش دستمزدها و برنامه‌های رفاهی را در سراسر اروپا و آمریکای شمالی تشدید کرد.

بانک‌ها و بازارهای مالی با بزرگ‌ترین یارانه‌ها در تاریخ بشر نجات یافته اند، در حالی‌که صورتحساب آن برای طبقه کاگر در همه جا-از ایرلند و پرتغال تا قیرس و یونان- فرستاده شده است.

رژیم‌هايی که جرأت کردند سر راه سرمایه‌داری احیاء شده قرار گیرند بدون کم‌ترین احترامی به حقوق بین‌الملل بی‌ثبات و تضعیف شده و مورد حمله قرار گرفته اند.

نظم نوین جهانی یک جنگ بی‌پایان است، که در آن تروریسم دولتی غرب به اصلاح دولت‌های «ناکام» شرور را از یوگسلاوی و افغانستان تا عراق و لیبی به انقیاد در می‌آورد.

«جنگ با ترور» ساختگی و خبیثانه یک تروریسم اسلامی بی‌قواره و زن‌ستیز را به وجود آورده که دست‌آویز برای از بین بردن آزادی‌های مدنی سخت به دست آمده را فراهم می‌کند.

آوارگی اقتصادی و نظامی میلیون‌ها نفر را در سراسر سطح کره زمین در جست‌وجوی معاش به حرکت درآورده است. آن‌ها اگر مورد حمله دزدان دریایی و قاچاقچیان انسان قرار نگیرند، دولت‌های میزبان، دولت‌های راست‌گرا و نژاد‌پرست و رسانه‌های همگانی از آن‌ها دیو می‌سازند و آن‌ها را تحت پیگرد قرار می‌دهند.

هفته گذشته، ۱۷۰۰ جت خصوصی ثروتمندان و قدرتمندان را برای بحث در باره نابرابری به تفریحگاه زمستانی داووس در سوئیس آورد.

بخشی از این سیرک به عربستان سعودی منتقل شده است، تا یک دیکتاتور پادشاهی مردۀ حکومتی را که در سراسر جهان بنیادگرایی اسلامی را تأمین مالی می‌کند، مردان و زنان را در میدان‌های عمومی شلاق می‌زند و سر می‌برد، و  طی معاملات فاسد کوهی از تسلیحات غربی می‌خرد، به مثابه قهرمان صلح، حقوق زنان و دمکراسی ستایش کنند.

در عین‌حال، تلفات غیرنظامی در شرق اوکرائین در جنگی که توسط یک کودتای مورد حمایت غرب در کیف به راه افتاد و در یک دولت هوادار اتحادیۀ اروپایی، هوادار ناتوی فاشیست‌ها را سر کار آورد تا سعی کنند جمهوری مردم در دونتسک و لوگانسک را سرکوب کنند، به شدت افزایش یافت.

این یک «نظم» نوین جهانی است که تا خرخره در بحران، هرج‌و مرج، شکنجه و فساد ساخته دروغگویان، عوام‌فریبان و شارلاتان‌ها قرار دارد.

این «نظم» نوین جهانی را با شیرین‌زبانی درباره اصلاح اتحادیۀ اروپایی، به کارگرفتن جهانی‌سازی «برای اکثریت و نه برای تعدادی اندک» نمی‌توان به زير کشيد.

https://www.morningstaronline.co.uk/a-13d9-a-new-world-order-of-crisis-1

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
مجله هفته

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.