رفتن به محتوای اصلی

حسینی، فخرآور و زم؛ طرد شدگان اپوزیسیون و ادعای انقلاب سازی (قسمت دوم)
13.03.2018 - 09:44

آنچه که در قسمت اول مقاله «حسینی، فخرآور و زم؛ چگونگی شکل گیری مثلث اپوزیسیون بی ریشه» خواندید، خلاصه ای بود از گذشته سیاسی سیدمحمد حسینی، امیرعباس فخرآور و روح الله زم که مدعی هستند جریان اعتراضات سراسری دیماه را رهبری کرده اند. افرادی که در بررسی های صورت گرفته، سابقه سیاسی روشن و چشمگیری نداشته و صرفا بواسطه جعل پیشینه و دروغ پراکنی مطرح شده اند.

حال در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که چه انگیزه ای باعث شده تا مثلث حسینی، فخرآور و زم تشکیل شود؟

Missing media item.


نگارنده معتقد است عامل انگیزشی که این سه شخص را به هم نزدیک کرده است، عدم پذیرش و رانده شدن آنها توسط دیگر گروه ها و رسانه های اپوزیسیون است. بدنامی که پشت سر این مثلث نوپا و بی ریشه است، کمتر اپوزیسیون اصیل جمهوری اسلامی را راغب کرده تا حتی نامی از آنها به میان آورند.


به همین دلیل است که طرد شدگان اپوزیسیون برای حفظ جایگاه خود در میان گروه های ضدانقلاب با یکدیگر ائتلاف کردند:
الف: در پاییز 96 بود که با شروع چالش های غیرمدنی و خشونت زای سیدمحمد حسینی، آمدنیوز به یاری ری استارت می شتابد و به تبلیغ فراخوان ها و چالش های حسینی می پردازد، جالب اینکه به نقل از حسینی، با انتشار اخبار مربوط به ری استارت در آمدنیوز، خبرگزاری های سعودی نیز گزارشات و اخبار مربوط به خشونت گرایی او را منتشر کردند.
ب: اما ارتباط آمدنیوز با فخرآور به پیش از این باز می گردد. زمانی که آمدنیوز در سال 94 به تبلیغ کتاب «رفیق آیت الله» فخرآور می پرداخت و در سال 95 اولین رسانه ای بود که نسخه pdf این کتاب را در سایت و کانال تلگرام خود منتشر کرد. همین موضوع نشان دهنده ارتباط نزدیک بین فخرآور و روح الله زم در سال های اخیر است. [اینجا بخوانید]

Missing media item.
ج: ارتباط تنگاتنگ سیدمحمد حسینی و امیرعباس فخرآور نیز همانگونه که در مقاله قبلی ذکر شد، به اوایل دهه نود و سکونت 8 ماهه حسینی در خانه فخرآور باز می گردد.


با این حال مثلث یاد شده در هفته های اخیر رسما اعلام موجودیت می کند، زمانی که فخرآور خودش و حسینی و زم را سه جریان اصلی اعتراضات سراسری به عنوان «انقلاب جدید» معرفی می کند. حال آنکه تجمعات سراسری دیماه ریشه در اعتراضات مالباختگان موسسات مالی ورشکسته دارد.



همچنین ارتباط این سه را می توان در تلاش فخرآور برای معرفی آمدنیوز به عنوان رسانه هماهنگ کننده اعتراضات مردم، و گروه ری استارت را با نام گروه معترض علیه رژیم در گزارش ماهانه کمیته تحقیق کنگره ملی آمریکا مشاهده کرد. همین موضوع نشان می دهد که هریک از سه ضلع این مثلث با تقسیم مسئولیت میان خود، یک قسمت از این پدیده نوپا را هدایت می کنند. ری استارت با مرکزیت حسینی به عنوان لیدر عوامل میدانی، آمدنیوز به مدیریت روح الله زم به عنوان عامل رسانه ای و فخرآور به عنوان عامل چانه زنی و لابی گر برای اخذ حمایت مالی و معنوی از آمریکا، جریان خود را پیش می برند. [فایلpdf  گزارش ماهانه کمیته تحقیق کنگره ملی آمریکا]

Missing media item.


با تلاش امیر عباس فخرآور، نام رسانه «آمدنیوز» به عنوان یک رسانه‌ی هماهنگ کننده‌ اعتراضات مردم ایران و ری استارت با عنوان گروه مبارز علیه جمهوری اسلامی در گزارش ماهانه کمیته تحقیق کنگره ملی آمریکا قرار گرفت.

ولی اماره هایی وجود دارد که نشان می دهد نه تنها ادعای این مثلث در خصوص انقلاب سازی برای ایران نادرست است بلکه توافق آنها نیز بر سر منافع کوتاه مدت فردی بوده و به اتحاد قراردادی خود پایبند نخواهد بود. به عنوان مثال در روزهای اخیر به نظر می رسد که سیدمحمد حسینی بدنبال آن است تا از فخرآور عبور کند و صرفا به همکاری با آمدنیوز بسنده نماید. این موضوع را می توان در مصاحبه حسینی با تلویزیون بیان دید زمانی که او فرخوان های دیگر اپوزیسیون از جمله کنگره ملی ایرانیان به مدیریت فخرآور را به دلیل عدم استقبال از طرف مردم به چالش می کشد و مورد استهزا قرار می دهد.



البته باید اذعان کرد که حسینی نسبت به فخرآور در جذب نیروی تشکیلاتی و میدانی موفق تر عمل کرده است. هم اکنون کانال تلگرام حسینی با صدهزار نفر ممبر بیشتر از کانال ده هزار نفری فخرآور مخاطب دارد. همچنین باید متذکر شد که شهرت حسینی در میان مردم داخل کشور به دلیل سابقه حضور در صداوسیمای رژیم، به مراتب بیشتر از فخرآور است.

جالب اینکه طبق روزهای گذشته، نکات جزیی از این دست با واکنش فخرآور همراه می شود. مثلا زمانی که آمدنیوز در خبری مدعی شد سپاه پاسداران به دنبال ترور سیدمحمد حسینی است و یک ماه بعد فخرآور نیز برای اینکه از قافله عقب نماند در کانال تلگرامش مدعی شد که سپاه اسم او را هم در لیست ترور خود و در کنار اسامی سیدمحمد حسینی و روح الله زم قرار داده است. اقدامی که نشان می دهد فخرآور نمی خواهد در برابر کسی که صرفا دو سال است وارد حوزه سیاسی شده، بازی را واگذار کند.

ظاهرا همین اقدام فخرآور نیز مورد اختلاف می شود و در حالی که آمدنیوز خبر ابتدایی خود مبنی بر طرح ترور حسینی در شورای عالی امنیت را برای نشر خبر طرح ترور هر سه نفر مثلث حذف می کند، اما کانال سیدمحمد حسینی حاضر نمی شود این خبر را حذف کرده و یا تغییر دهد.

Missing media item.

عکس سمت چپ: خبر ادعای طرح ترور سیدمحمد حسینی از طرف سپاه در 25 ژانویه در کانال پستو نیوز- عکس سمت راست: خبر ادعایی طرح ترور مثلث اپوزیسیون بی ریشه، در 27 فوریه در کانال فخرآور


حال باید منتظر ماند و دید که آیا این مثلث اپوزیسیون بی ریشه، می تواند همچنان به ادعای خود «جریان ساز اعتراضات» باشد یا آنکه حسینی از فخرآور عبور می کند و در جایگاه قطب جدید برای ارتباطات دو سویه قرار می گیرد.


در مقاله بعدی علل رشد اپوزیسیون بی ریشه در سال های گذشته، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.