رفتن به محتوای اصلی

یونیسف: کوبا قهرمان حقوق کودکان
17.03.2018 - 12:03

«ماریا کریستینا پِرسِوال، سرپرست منطقه‌ای یونیسف برای آمریکای لاتین و کارائیب گفت الگوی نمونۀ کوبا برای آموزش ابتدایی-«کودک خود را آموزش دهید»- (Educa a Tu Hij) از جانب بسیاری از ملت‌های دیگر اقتباس می‌شود.

پرسِوال که در جریان سفر اخیر خود به کوبا سخن می‌گفت، هم‌چنین اهمیت پیشرفت‌های کشور در زمینه بهداشت را برجسته ساخت. کوبا اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۵ در جهت محو انتقال ایدز و ویروس آن از مادر به جنین کار کرد.

سیاست‌های بهداشت و آموزش هستۀ برنامه‌های سوسیالیستی کوبا را تشکیل می‌دهند. کوبا ۲۶ سال پیش برنامه اجتماعی متمرکز بر بهروزی کودکان را آغاز کرد. یونیسف در منطقه با دولت در این برنامه‌های اجتماعی همکاری می‌کند.

ابتکار «کودک خود را آموزش دهید» نقش خانواده و محله را در سال‌های تکوینی کودک ارتقاء می‌دهد. دولت از طريق این برنامه متدولوژی‌های مشارکتی و تعهد اجتماعی در عرصه رشد کودک را در اولویت قرار می‌دهد.

پرسِوال افزود: «دولت یک مکانیسم برای جوامع مستقر کرده که نه فقط با شرایط اضطراری، بلکه با دیگر پدیده‌ها نیز به نحو کارآمد، حرفه‌ای و سریع برخورد می‌کند. ما با سپاسگزاری اعلام می‌کنیم که این مکانیسم شامل آموزش کودک، محو انتقال عمودی ویروس ایدز و جلوگیری از حاملگی نوجوانان می‌شود. قهرمان، قهرمان، قهرمان!»

طبق گزارش ۲۰۱۶ یونیسف که بر آمارهای رسمی وزارت آموزش قرار دارد، «بیش از ۸۵۵ هزار کودک زیر شش سال در کوبا وجود دارد، که ۹۹٫۵ درصد آن‌ها در برنامه یا مؤسسه آموزش ابتدایی کودک ثبت‌نام کرده اند.»

گزارش می‌افزاید: «کوبا یک رویکرد همه‌جانبه به رشد اولیه کودک در پیش گرفته که یک نظام خدمات یکپارچه را با هدف ارتقای بهترین آغاز در زندگی برای همه کودکان و حداکثر کردن رشد پتانسل هر کودک، در اختیار کودکان و خانواده‌های آن‌ها قرار می‌دهد.»

پرسِوال هم‌چنین اشاره کرد که جوامع نقش مهمی در «کار فروتنانه در زمینه‌های که کمبود وجود دارد» ایفا‌ می‌کنند و افزود که علیه خشونت جنسیتی در منطقه هنوز باید کار شود.

مقام بلندپایه سازمان ملل افزود: «فدراسیون زنان کوبا شدیداً سخت‌گیر است، اما ما می‌دانیم در فضاهای اجتماعی امکان بروز خشونت وجود دارد و بر ریشه‌کن ساختن همه نوع بدرفتاری با کودک در جوامع و مؤسسات تأکید کرده ایم.»

https://www.telesurtv.net/english/news/Cuba-a-Champion-of-Childrens-Rights-UNICEF-20180312-0011.html

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تله سور

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.