رفتن به محتوای اصلی

دو هفته انتفاضه ملت عرب اهواز
10.04.2018 - 01:18

دو هفته از انتفاضه خلق ستمدیده و قهرمان خلق عرب اهواز می گذرد . در این دو هفته شاهد تحولاتی در تکامل و ارتقاء مبارزه خلق مان هستیم . این انتفاضه چه مسیری را خواهد پیمود را تحولات آینده به ما نشان خواهد داد ، اما آنچه مسلم است ، این انتفاضه ادامه مراحل قبلی است و در ادامه این انتفاضه ها است که خلق ما کادرها و رهبری و سازمان واقعی خود را خواهد ساخت و بر سختی های مبارزه غلبه کرده و نظم جدید و محکمی به مبارزات خود خواهد بخشید .
ما در اینجا می خواهیم بطور گذرا نگاهی بیاندازیم به آنچه تا بهمین الان بدست آوردیم .
– زمینه ها
زمینه های انتفاضه ، تاریخی است و مسائل دیگر چاشنی انفجاری تمامی انتفاضه های خلق عرب اهواز می باشند . بدین معنی که از 1925 که رضا خان بر عربستان ( الاهواز – الاحواز ) با نیروی نظامی استیلا یافت تا به همین امروز ، سیاست هر دو نظام حکومتی – شاه و آخوند – از میان بردن هویت عربی این سرزمین ثروتمند است . تغییر اسامی شهرها از عربی به فارسی ، ممنوع کردن تکلم به زبان عربی و ممنوعیت استفاده از لباس محلی ، هجرت دادن اقوام از مناطق عربی به مناطق فارس نشین ، و آوردن مردمی از مناطق فارس به مناطق عربی برای تغییر بافت اجتماعی آن ، رواج دادن فقر و بیکاری و فراهم کردن تمامی زمینه ها برای در اقلیت قرار دادن خلق عرب اهواز در سرزمین مادری اش ، استراتژی اصلی این دو رژیم بوده و هست . بهمین دلایل انتفاضه خلق عرب اهواز ماهیتی قومی و ملی دارد . خلقی در محاصره دشمنی سفاک و وحشی و شوینیست که هویت او را نشانه گرفته است ، در دفاع از هویت خود ، در یک جنگ بقاء قرار گرفته است . فقر و فاصله طبقاتی ، بیکاری و تبعیض ووو همه زیر چتر این زمینه تاریخی عمل می کند و البته به آن سرعت و رادیکالیزم بیشتری می دهد .
– خواسته ها :
طبعا خواسته اصلی این انتفاضه و تمامی انتفاضه های دیگر در وهله اول در چارچوب همین هویت عربی خود قابل فهم است . ولی از آنجا که هر انتفاضه و قیام بار اجتماعی همان مرحله را هم در خود دارد باید تاکید کرد که ازدیاد فقر و بیکاری از یکطرف و سرکوب هر تحرک و فعالیت سیاسی از طرف دیگر به رشد و همه گیر شدن آن کمک بسیار کرده است . بهمین دلیل در این مرحله خواسته اصلی انتفاضه ترکیبی از این دو می باشد که اساس آن خواسته ملی است . برگرداندن اسامی شهرها و روستاها به عربی ، آموزش زبان عربی بعنوان زبان اصلی ، جلوگیری از مهاجرت قوم های دیگر به مناطق عربی و ... اینها خواسته های هویتی و ملی هستند . خواسته های اصلی و پایه ای و خواسته های دیگر یعنی رفع تبعیض در استخدام در کارخانه ها و ادارات و دادن اولویت به مردم عرب اهواز و دادن مناصب اصلی شهرها و روستاهای عربی به مردم عرب ووو خواسته های اقتصادی می باشد .
– دستاوردها
انتفاضه این دو هفته ، تا همین الان دستاوردهایی بهمراه داشت که به آنها اشاره مختصری می کنیم .
1- مهمترین دستاورد نشان دادن توان و قدرت بسیج مردمی نیروی رهبری کننده انتفاضه در داخل است . نظم و هماهنگی کمیته های انتفاضه درسازمان دهی تظاهرات با وجود گرایشات مختلف نشاندهنده آگاهی مبارزاتی و توان رهبری در شرایط حاد است . استفاده از تاکتیک های مناسب جهت استمرار انتفاضه و گسترش آن به اکثر شهرها و محلات و شرکت مردم به شکل قابل توجه و تاکید بر مسالمت جویانه بودن آن با توجه به یورش های دشمن و دوری از هر نوع شعارهای خارج از چهارجوب
2- وحدت صفوف خلق با تمام گرایشات موجود ، یکی دیگر از دستاوردها است بطوریکه همه افراد در داخل و خارج کشور یکصدا شعارهایی را تکرار می کردند که در داخل نیروی رهبری کننده انتفاضه عنوان می کرد . شعار انا عربی و حداد روی پروفایل ها نشاندهنده این وحدت و آگاهی نسبت به آن است .
3- شرکت زنان دوشادوش مردان با وجود دستگیرهای فراوان یک دستاورد کیفی است . زنان خلق عرب با شرکت خود نشان دادند که قید و بندها ذهنی و فکری حاکم بر جامعه قابل شکستن می باشند .
4- خنثی کردن توطئه های دشمن برای خراب کردن ماهیت انتفاضه و نسبت دادن آن به کشورهای دیگر تجزیه طلبانه قلمداد کردن آن جهت ترساندن سایرین و بدست آوردن بهانه برای بسیج غیر عرب علیه آن . و همچنین خنثی کردن توطئه آنها برای ایجاد اختلاف داخلی با آتش زدن قهوه خانه نوارس . و برگرداندن این توطئه ها علیه خود دشمن .
5- و دستاورد دیگر شکستن نسبی سکوت رسانه های فارسی زبان است . در این بین اکثریت رسانه های فارسی زبان سکوت اختیار کردند ، اما استمرار انتفاضه صحنه را تغییر داد ، سیمای آزادی سازمان مجاهدین و تلویزیون راه کارگر شروع به پخش تظاهرات انتفاضه و خبررسانی پیرامون آن نمودند . سازمان ها و تشکل های خلق های غیر فارس در بیانیه هایی اعلام همبستگی کردند . رادیو دویچه له آلمان و آر تی روسیه کم و بیش اخبار انتفاضه را منعکس نمودند . در رسانه های عربی باید از العربیه و اسکای نیوز نهایت تشکر را داشت که بمثابه تریبون انتفاضه عمل نمودند .
– درس ها و تجارب
1- درس اول برای امروز و تا روز آخر؛ سازماندهی و سازمان یافتگی . برنامه ریزی و مدیریت تا به آخر . با وجود دستگیریهای فله ای ، انتفاضه از حرکت باز نایستاد .
2- درس دوم و مهم دیگر ، انتفاضه وارد شعارهای کلی نشد ، شعارهای کلی تفرقه افکنانه است . و بهمین دلیل توانست همه اقشار را در یک صف واحد بیاورد . این درس به ما می گوید که صحنه عمل و رو در رو شدن با تضادهای صحنه و حل درست آنها است که در صفوف ما وحدت ایجاد می کند .
3- درس سوم : اینکه ما مقهور تهاجمات دشمن و توطئه های آن نشدیم و همه چیز را از وحدت مردم علیه دشمن بسیج کردیم . رژیم می خواست با آتش زدن قهوه نوارس و دستگیری زنان بر ما شوک وارد کند اما خلق ما آنرا بر علیه دشمن برگرداند و نگذاشت در صفوف ما رخنه ایجاد کند . حداد جمعی تبلور مقابله با این توطئه بود .
4- هرچند دستگیرهای زیاد نشان از حضور گسترده است اما ما باید به این توانایی برسیم که از کادرهای با ارزش خود بتوانیم حفاظت کنیم . و نگذاریم بسادگی دستگیر شوند .
– نتیجه گیری :
تا رسیدن به هدف راه زیادی در پیش داریم . این راه البته طی شدنی هست . رهبری و کادرها و سازمان کار ، از دل همین اعتراضات و انتفاضه بیرون می آید . ما باید از هم اکنون به فکر تشکیل مجموعه رهبری مخفی و ناشناخته باشیم تا در صورت دستگیری عنصر فعال و رهبری کننده علنی بتواند با همان سیاق ، انتفاضه را رهبری کند .
باید تلاش کنیم برای هر شهر و روستایی کانال ارتباطی خودش را – مثل تلگرام – بوجود بیاوریم و همگی آنها را مشترک هم کنیم تا از این طریق به هم نزدیک و نزدیکتر شویم – با مراعات مسائل امنیتی – . همچنین با تشکل های اهوازی – احوازی خارج از کشور بیشتر در ارتباط باشیم تا صدای رسای ما در خارج باشند .
8 ابریل 2018
عبدالخالق جرفي

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت حزب تضامن دمکراتیک اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.