رفتن به محتوای اصلی

کره شمالی تسلیم سیاست گانگستری ترامپ نخواهد شد
13.07.2018 - 15:41
برگردان:
ترجمه رضا نافعی

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا پس از بازگشت از گفتگو در باره برنامه اتمی کره شمالی، روز یکشنبه در توکیو واکنش تند کره شمالی را رد کرد و گفت من دقیقا از آنچه روی داد باخبر هستم. وقتی ما در باره حدود و ثغور خلع سلاح اتمی کره شمالی صحبت کردیم مخالفتی صورت نگرفت».
وزارت خارجه کره شمالی، روز شنبه نماینده امریکا را به داشتن «تفکری گانگستر گونه» متهم ساخت و گفت و گو ها را » نگران کننده» توصیف کرد.
روز شنبه مذاکره کننده امریکائی، جمهوری دموکراتیک خلق کره را تحت فشار یک جانبه قرارداد تا آن را به خلع سلاح اتمی مجبور سازد. رفتار نمایندگان امریکا تاسف برانگیز بود.
مایک پمپئو در توکیو تاکید کرد که اگر طرح چنین خواست هائی گانگستر مابانه باشد پس تمام جهان گانگستر است، مصوبه شورای امنیت سازمان ملل که با اتفاق آرا به تصویب رسیده هدف را مشخص ساخته است».
پرفسور میکل خوسودوفسکی در نشریه گلوبال ریسرچ تفسیری بر این خبر نوشته که ما با اندکی اختصار نکات اساسی آن را منعکس می کنیم:

پیونگ یانگ با وزیر خارجه امریکا مذاکره می کند (کسی که قبلا رئیس سیا بوده است). کسی که ضمن صحبت در حاشیه ( البته با رعایت احترام) اعلام کرده که کیم یونگ –اون در فهرست سیا از جمله کسانی بوده که باید ترور شوند.
جای شگفتی نیست که پیونگ یانگ دولت ترامپ را پس از رفتن پمپئو متهم ساخت به طرح خواست های یک جانبه و گانگستر ماب برای خلع سلاح اتمی کره شمالی. که البته توصیفی است بسیار ملایمتر از واقعیت.

به احتمال زیاد اطلاعیه جمهوری دموکراتیک خلق کره واکنشی است در برابر خواست هائی که مایک پمپئو هنگام حضور در پیونگ یانگ، پشت در های بسته، مطرح کرده است. آنچه وزارت خارجه جمهوری دموکراتیک خلق کره اعلام کرده چنین است:
.
ایالات متحده امریکا به روح حاکم بر نشست ماه گذشته میان رئیس جمهور دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی کیم جونگ یون خیانت کرد و خواست های یک جانبه ای را مطرح ساخت که کره شمالی خلع سلاح کامل اتمی، اثبات قابل آزمون و بازگشت ناپذیر آن را بپذیرد».
«انتظار ما آن بود که نماینده امریکا با اقداماتی مثبت برای اعتماد سازی و هماهنک با روح حاکم بر مذاکرات کره شمالی – امریکا برای مذاکره بیاید. در پی ملاقات سران (ما) در این اندیشه بودیم چیزی عرضه کنیم که با آن هماهنگ باشد».
کوتاه ترین راه برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره دور شدن دلیرانه از شیوه های ناکارآمد گذشته ، جستجوی رویکردهای نوین برای حل مشکلات و حل مسائل بر پایه اعتماد همزمان ومرحله به مرحله است.

پمپئو ضمن صحبت اشاره داشت به این که کره شمالی برای داشتن مناسبات بهتر با امریکا میبایستی مدل» معجزه ویتنام» را انتخاب کند.
» گلوبال ریسرچ » می نویسد برای آن که رویدادها را فراموش نکنیم یاد آوری این نکات ضروری است در سال 1993 هانوی برای آن که امریکا به محاصره اقتصادی آن کشور پایان دهد تبدیل شد به کشور تازه ای برای تامین نیروی کار ارزان برای اقتصاد جهانی، مقروض و فقیر، بگذریم از » تغییر رژیم» و انعقاد یک قرار داد همکاری نظامی با امریکا علیه چین (تحقیقات میدانی نویسنده در سال 1991 و سال 1994):
ویتنام هیچگاه از امریکا برای بمباران های وسیع و سنگین، برای قربانیان بی شمار و ویرانی ها ببار آمده از امریکا خسارت جنگی در یافت نکرد، ولی در توافقی که در سال 1993 در پاریس صورت گرفت هانوی ملزم به پرداخت بدهی های رژیم ساقط شدۀ ژنرال تیو در سایگون شد، یعنی پرداخت هزینه های جنگی واشنگتن را بعهده گرفت.

افزون بر این ها پیش شرط لغو تحریم های اقتصادی ایالات متحده امریکا تصویب اصلاحات جامع اقتصاد کلان ویتنام تحت نظارت موسسات برتون وودز بود.
این اصلاحات بازار آزاد اکنون دکترین رسمی حزب کمونیست را تشکیل می دهد. با عادی سازی روابط دیپلماتیک با واشنگتن در سال 1994، اشاره به نقش وحشیانه آمریکا در جنگ ویتنام دیگر منسوخ و نامناسب است و روز به روز بیشتر بر کهنه شدن آن تکیه می شود.
از عامل نارنجی، بمب های خوشه ای، بمب های ناپالم، بمب های شیمیائی مسموم کننده دیگرسخنی در میان نیست: مرحله تازه ای از تخریب اقتصادی و اجتماعی آغاز شده است.

دست آوردهای مبارزات پیشین و تلاش های یک ملت با یک چرخش قلم محو می شود و همچنین مقررات مربوط به بدهی ها و تعدیل های ساختاری طلبکارهای بین المللی پس از جنگ ویتنام و شکلهای بازگشت بی خشنونت به استعمار و فقر که برمعیشت میلیون ها نفر تاثیر می گذارد تثبیت می شود.
» معجزه ویتنام» پیام پمپئو به پیونگ یانگ است، همراه با تهدید به تجاوزات نظامی، پذیرفتن نئو لیبرالیسم » داروی مرگبار اقتصادی» صندوق بیت المللی پول، فراموش کردن جنایات جنگی امریکا، کنار نهادن برنامه های اجتماعی، خصوصی سازی و باز کردن در های کشور بروی سرمایه گذاران خارجی.
آنوقت امریکا به تو کمک خواهد کرد. همزمان با همه این ها نام کیم نیز در» فهرست قتل های سیا» باقی خواهد ماند.
https://deutsch.rt.com/newsticker/72605-us-aussen…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
راشا تودی
سایت آینده ما

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.