رفتن به محتوای اصلی

امیرحسین اسماعیلی
20.08.2018 - 22:04

وکیل مدافع امیرحسین اسماعیلی، روزنامه نگار، از محکومیت موکلش به ۱۰ سال زندان، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی خبر داد.
حسین احمدی نیاز روز دوشنبه ۲۹ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که موکلش در دادگاه کیفری مجتمع قضایی کارکنان دولت در تهران به «توهین به مقامات و مامورین و مسئولین دولتی و قضایی حسب انجام وظیفه»، «توهین به مقدسات و ائمه طاهرین»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «انتشار مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی» متهم شده است.
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه «ایرادات عدیده‌ای به این رای وارد است»‌ افزود: موکلش «انتقاد از مسئولین را در قالب طنز بیان کرده اما متاسفانه آن را توهین تلقی کرده‌اند».
وی اضافه کرد که موکلش در توییت خود قصد توهین به امام هشتم شیعیان را نداشته است و «مضمون توییت، توهین آمیز تلقی نمی‌شود».
امیرحسین اسماعیلی روز ۲۱ تیر بازداشت شد. او در اردیبهشت ماه به اتهام «توهین» به امام هشتم شیعیان بازداشت شده بود.
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، بدون نام بردن از این خبرنگار روز چهارم اردیبهشت به نقل از «یک منبع آگاه امنیتی» گزارش داد که او قصد داشت ایران را به مقصد گرجستان ترک کند، اما در فرودگاه «امام خمینی» تهران دستگیر شد.
امیرحسین میراسماعیلی توئیتی در انتقاد از مخالفت‌های احمد علم الهدی امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر منتشر کرده بود که از آن توهین به امام هشتم شیعیان تعبیر شد.
وی ضمن حذف آن توییت تاکید کرد که قصد توهین نداشته و مسلمان و شیعه است و فقط می‌خواسته است که از آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، انتقاد کند.
وی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «قصد بنده از آن توئیت، نقد اتفاقات پیش آمده در مشهد مقدس به زبان امروزی و عامیانه قابل درک برای نسل جوان بوده است. (نقد دیدگاه آقای علم‌الهدی در مورد موسیقی و کنسرت) ولی متاسفانه بعد از انتشار توئیت متوجه شدم کلمات به کار رفته منظور دیگری را رسانده است».
آقای میراسماعیلی در ادامه، درخواست «عفو و بخشش» کرده و همزمان در توئیت دیگری خبر داده که به خاطر نوشته خود «تهدید به اسیدپاشی و قتل» شده است.
به نوشته ایسنا، آقای احمدی نیاز گفت که به رای صادر شده علیه موکلش اعتراض خواهد کرد و افزود: «دو سال ممنوعیت یا محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، بیشتر سلب آزادی یک فرد و نقض حقوق وی محسوب می شود که خلاف اصول متعدد قانون اساسی است».
این وکیل مدافع از دولت خواست از «سعه صدر و بردباری» برخوردار باشد و اضافه کرد: «ما باید شناخت از طنز داشته باشیم و واقعیت طنز را در نظر بگیریم و من فکر می کنم این رای خلاف اصل بردباری است و نشان از عدم شناخت ماهیت طنز است».
به ایسنا، در رای صادر شده برای آقای اسماعیلی آمده است که او به تحمل شش سال حبس تعزیری بابت «توهین» به مقدسات اسلام و امامان شیعه و به تحمل هشت ماه حبس تعزیری بابت «توهین به مقامات، مامورین و مسئولین دولتی» به سبب انجام وظیفه و به تحمل ۱۴ ماه حبس تعزیری و پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی بابت «انتشار مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی» و به تحمل سه سال حبس تعزیری بابت «بزه نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محکوم شده است.
در این حکم همچنین گفته شده است که «مجازات اشد» در مورد این روزنامه نگار به اجرا گذاشته می‌شود و «مدت حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی است».
به نوشته ایسنا،‌ دادگاه در حکم خود گفته است که در راستای اعمال مجازات تکمیلی و با استناد به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی، «متهم از هرگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از قبیل تلگرام، اینستاگرام و موارد مشابه و انتشار مطالب مورد حکم که تماما جرم بوده به مدت دو سال ممنوع است و نیز به مدت دو سال ممنوع‌الخروج از کشور جمهوری اسلامی است».
پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ تاکنون، روزنامه نگاران بسیاری در ایران بازداشت و به اتهام های امنیتی زندانی شده اند.
به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.
گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش سالانه‌اش درباره «آزادی رسانه»اعلام کرد، ایران در فهرست سال ۲۰۱۸، در رتبه ۱۶۴ از ۱۸۰ کشور قرار دارد و هیچ پیشرفت خاصی در مقایسه با سال گذشته نداشته و همچنان «در رده‌های پایین درجا می‌زند».

 

Image result for ‫امیرحسین اسماعیلی خبرنگار‬‎

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.