رفتن به محتوای اصلی

اظهارات بن سلمان در مورد جایگزینی نفت ایران
07.10.2018 - 12:43

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، گفته است عربستان سعودی به همراه دیگر کشورهای تولید کننده نفت نه تنها کاهش صادرات نفت ایران را جبران کرده‌اند، بلکه بیش از دو برابر آن میزان وارد بازار کرده‌‌اند.
بن سلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ و در پاسخ به سوالی درباره درخواست دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای جبران کاهش تولید نفت ایران گفت این اتفاق رخ داده است.
ولیعهد عربستان با اشاره به این‌که تولید نفت ایران در ماه‌های اخیر حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده، گفت عربستان به همراه کشورهای تولید کننده نفت در این مدت یک و نیم میلیون بشکه نفت بیشتر در روز تولید کردند: «بنابراین ما روزانه در ازای هر بشکه نفت ایران که اخیرا از میان رفته است، تا دو بشکه نفت صادر می‌کنیم.»
گرچه در اجلاس اخیر اوپک درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت رد شد، اما خبرگزاری‌ها خبر از توافق عربستان سعودی و روسیه برای افزایش تولید نفت دادند.
حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، هم این مساله را تایید کرده و گفته بود این افزایش تولید «تخلف» است.
بن سلمان در بخشی از گفت‌وگوی خود به سخنان اخیر رییس‌جمهوری آمریکا هم واکنش نشان داد.
دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در می‌سی‌سی‌پی گفته بود که به پادشاه عربستان سعودی گفته است فکر می‌کند بدون حمایت آمریکا، عربستان سعودی «دو هفته هم دوام نمی‌آورد.»
ولیعهد عربستان سعودی در واکنش به این سخنان گفته است که «هر دوستی درباره شما هم حرف‌‌های خوب و هم حرف‌های بد می‌زند».
او اضافه کرد که «عاشق همکاری با ترامپ» است و گفت: «سعودی پیش از آمریکا وجود داشت. سعودی از سال ۱۷۴۴ وجود دارد، گمان کنم بیش از ۳۰ سال پیش از به وجود آمدن آمریکا.»
محمد بن‌سلمان گفت عربستان سعودی و آمریکا با یکدیگر «علیه افراطی‌گری و تروریسم و حرکت‌های منفی ایران در منطقه» همکاری‌‌های خوبی دارند.
سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از دیگر سوال‌هایی بود که بن‌سلمان به آن پاسخ داد. او گفت ساختمان کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول «بخشی از اماکن تحت حاکمیت ماست، ولی ما به آنها اجازه می‌دهیم که وارد شوند، جستجو کنند و هر آنچه می‌خواهند انجام دهند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.»
جمال خاشقجی روز سه‌شنبه وارد کنسول‌گری عربستان شد، اما از آن پس خبری از او در دست نیست.
مقام‌های ترکیه می‌گویند در دوربین‌های مداربسته به جز خودروهایی که از درب کنسولگری عربستان خارج یا به آن وارد شده‌اند، هیچ تصویری مربوط به خروج خاشقجی از این ساختمان دیده نشده است. اما مقام‌‌های عربستان سعودی مدعی هستند که خاشقجی مدتی پس از ورود به کنسولگری، این ساختمان را ترک کرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
صدای امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.