رفتن به محتوای اصلی

ممکن است همکاری اطلاعاتی کوشنر و سعودی‌ها در قتل خاشقچی نقش داشته باشد
خاشقچی از جمله منتقدان دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان
20.10.2018 - 11:01

یکی از نمایندگان کنگره آمریکا می‌گوید که احتمالا داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور این کشور اطلاعاتی را در اختیار ریاض و ولیعهد سعودی گذاشته که به مرگ روزنامه‌نگار منتقد سعودی منجر شده است.

به گزارش  فارس، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا اطلاعاتی را در اختیار سران سعودی گذاشته است که به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی منتهی شده است.
بنابر گزارش «هیل ریپورتر»، در جریان گفت‌وگوی «یواکین کاسترو» نماینده کنگره آمریکا با «پوپی هارلو» خبرنگار شبکه خبری سی. ان .ان، کاسترو مدعی شده است که برخی گزارش‌ها حاکی از این است که کوشنر و مشاور وی احتمالا اطلاعات محرمانه آمریکا را در اختیار «محمد بن‌سلمان» شاهزاده سعودی گذاشته‌اند و این اقدام می تواند به مرگ این روزنامه‌نگار منتقد سعودی منجر شده باشد.
این موضع‌گیری کاسترو پس از آن صورت گرفت که «باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه گفت که دولت ترامپ مانع شده که وی از جزئیات مربوط به مرگ احتمالی خاشقچی مطلع شود.
کاسترو در تشریح مواضعش گفت: «بگذارید به این موضوع که بسیار نگران‌کننده است، بپردازیم. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمالا جرد کوشنر با اطلاعات آمریکا فهرستی را متشکل از دشمنان تهیه کرده باشند و آن را در اختیار عربستان سعودی و شاهزاده بن‌سلمان قرار داده باشند و شاهزاده هم بر اساس آن عمل کرده باشد که یکی از آنهایی که علیه آنان اقدام شده است، آقای خاشقچی است.»
این نماینده کنگره آمریکا در ادامه گفته است: «اما کوتاه یا طولانی، این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. کل زمانبندی و اینکه آیا سازمانهای اطلاعاتی آمریکا با سعودی‌ها همکاری داشته و چطور از این اطلاعات استفاده شده، باید بررسی شود.»
احتمالا کاسترو به مطلبی که آوریل گذشته در نشریه ـ«دیلی‌میل» منتشر شد اشاره دارد. در این مطلب شاهزاده سعودی مدعی شده بود که کوشنر اطلاعات سیا را درباره دیگر افراد خانواده سعودی در اختیار او گذشته و دشمنان او را به وی معرفی کرده است.
کاسترو معتقد است که اگر اقدام کوشنر به سرنوشت خاشقچی ارتباط داشته باشد، قطعا این موضوع در کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر دموکرات‌ها در کنگره اکثریت را به دست آورند، این موضوع حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت جمهوری خواهان مسئول رسیدگی به این موضوع خواهند بود که در این صورت، امکان پرداختن عادلانه به این مسئله هم زیر سوال می‌رود.
خاشقچی، قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. وی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی منتشر کرد. خاشقچی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود. وی چندی پیش وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد و از آن پس مفقود شد.
ریاض بامداد امروز شنبه (بیستم اکتبر) کشته شدن جمال خاشقچی را تأیید و اعلام کرد وی بعد از درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول، کشته شده است. دادستان کل پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بین خاشقچی و افرادی که روز دوم اکتبر با او داخل کنسولگری سعودی در استانبول ملاقات کردند درگیری رخ داده که به کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی منجر شده است.
دادستان کل اعلام کرده افرادی که بین آنها و خاشقچی درگیری رخ داده برای گفت‌وگو با وی درباره احتمال بازگرداندنش به عربستان، به استانبول رفته بودند. همچنین خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، «واس» در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل اعلام کرد ۱۸ نفر در ارتباط با همین پرونده دستگیر شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
فارس نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.