رفتن به محتوای اصلی

انگلیس از نقشه عربستان در ماجرای خاشقجی اطلاع داشت
خاشقجی در شرف دستیابی به اسنادی بوده
29.10.2018 - 17:41

‍ 
افشاگری یک روزنامه انگلیسی؛

این منبع به روزنامه انگلیسی گفت:‌ روز اول اکتبر مطلع شدیم که یک گروه شامل «ریاست الاستخباریه العامه» (سازمان اطلاعاتی سعودی GID ) به استانبول رفته و خیلی واضح بود که مأموریت گروه چیست. از طریق کانال‌هایمان هشدار دادیم این ایده خوبی نیست. رویدادهای بعدی نشان داد که این هشدار ما هم ناشنیده مانده است.

به نظر می رسد؛ ابعاد و اطلاعات بسیاری از ماجرای قتل جمال خاشقجی همچنان پنهان است و هنوز پشت پرده ها و علامت های سؤال زیادی پیرامون این ماجرا مانده است!
به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، دیلی اکسپرس، چاپ لندن در مقاله ای به نقل از یکی از نزدیکان جمال خاشقجی، روزنامه نگار کشته شده عربستانی نوشت: او در صدد افشای جزئیات استفاده عربستان سعودی از جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ یمن بود و لندن قبل از قتل او، از نقشه مقامات امنیتی عربستان اطلاع داشت.
به نوشته این روزنامه، منابع متعدد اطلاعاتی فاش کرده‌اند، دولت «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا سه هفته قبل از آن که این روزنامه نگار منتقد ریاض، وارد کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه شود، از توطئه ریاض برای ربودن او اطلاع داشته است.
یک منبع اطلاعاتی به دیلی اکسپرس گفت: «ما ابتدا در هفته نخست ماه سپتامبر، یعنی سه هفته پیش از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول در روز دوم اکتبر، مطلع شدیم که مسائلی در جریان است؛ هر چند برای دریافت جزئیات به زمان بیشتری نیاز بود.»
وی افزود: «آن جزئیات شامل فرمان‌های قبلی دایر بر ربودن خاشقجی و بردن وی به عربستان سعودی و بازجویی از او بود. البته راه برای گزینه های دیگر و حل نهایی مشکل هموار شده بود. ما اطلاع داشتیم که فرمان‌ها از سوی یکی از اعضای محفل پادشاهی سعودی آمده بود، اما اطلاع مستقیمی از این که فرمان‌ها از ناحیه شخص محمد بن سلمان ولیعهد صادر شده باشد، نداشتیم. نمی‌توانیم بگوییم کسی که فرمان اولیه را صادر کرد، او بوده است.»

این منبع کاملا موثق می گوید: ام آی- ۶، سرویس اطلاعاتی خارجی بریتانیا، به همتایان در ریاض هشدار داد که جلوی دسیسه را بگیرند و مأموریت را لغو کنند؛ اما این هشدار نشنیده گرفته شد.
این منبع به روزنامه انگلیسی گفت:‌ روز اول اکتبر مطلع شدیم که یک گروه شامل «ریاست الاستخباریه العامه» (سازمان اطلاعاتی سعودی GID ) به استانبول رفته و خیلی واضح بود که ماموریت گروه چیست. از طریق کانال‌هایمان هشدار دادیم که این ایده خوبی نیست. رویدادهای بعدی نشان داد که این هشدار ما هم ناشنیده مانده است.
از منبع اطلاعاتی پرسیده شد، چرا ام آی-۶ به آمریکا - شریک اطلاعاتی خود - اطلاع نداد و پاسخ این بود که ما کاری را که باید بکنیم انجام داده ایم.
اکسپرس در تکمیل این گزارش به نقل از یکی از دوستان خاشقجی نوشت: او [خاشقجی] در شرف دستیابی به اسنادی بود که ثابت می کرد، دولت ریاض در یمن از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: من یک هفته پیش از مرگش با او ملاقات کردم. او نگران بود. زمانی که علت نگرانی او را جویا شدم تمایلی به پاسخ نداشت، ولی در نهایت ماجرای اسنادی در خصوص استفاده عربستان از سلاح های شیمیایی در یمن را مطرح و ابراز امیدواری کرد، هرچه زودتر به این اسناد دست یابد. آخرین خبری که از او شنیدم، خبر ناپدید شدنش بود.
ماه گذشته، اخباری منتشر شد که نشان می داد، عربستان سعودی از تسلیحات حاوی فسفر سفید که ساخت آمریکاست در یمن و علیه غیرنظامیان این کشور استفاده کرده است.

حال ممکن است این پرسش مطرح شود، چرا این خبر فاش شده و نشت پیدا کرده؟ به نظر می رسد حداقل یکی از پاسخ ها را باید در تلاش انگلیس برای پایان دادن جنگ یمن دانست. در واقع، انگلیس چندی است که مذاکرات زیادی با ریاض برای خاتمه جنگ در یمن آغاز کرده که تاکنون بیهوده بوده است.
لذا انگلیس با این افشاگری هدایت شده و در عین حال با یک رویکرد حمایتی، قصد دارد نشان دهد که محمد بن سلمان در قتل خاشقجی نقشی نداشته و هدف آن ها نیز صرفا ربودن او بوده تا کشتن و کشته شدنش ناشی از یک حادثه و زد و خوردی بوده که در بیانیه رسمی سعودی ها نیز بدان اشاره شد. در قبال این حمایت (یا شاید هشدارها) انگلیس از عربستان و محمد بن سلمان می خواهد جنگ یمن را پایان دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.