رفتن به محتوای اصلی

نماینده روسیه دربرجام: تا فردا احتمالا خبر مهمی منتشر می‌شود

نماینده روسیه دربرجام: تا فردا احتمالا خبر مهمی منتشر می‌شود

مذاکرات بین نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ چندین هفته است که در وین در حال برگزاری است.

آقای اولیانوف در توییتی درباره گفته‌هایش به بی‌بی‌سی فارسی گفت که "رخداد خارق‌العاده‌‌ای اتفاق نیفتاده است. اما به نظر من، پیشرفت چشمگیری بدست آمده است. این حقیقت دارد. اما هنوز موضوعات مهم حل نشده‌ای باقی مانده است و مذاکره‌کنندگان نیز به زمان و تلاش بیشتری دارند تا توافق احیای برجام را نهایی کنند."


 

هدف از مذاکرات احیای برجام بازگرداندن محدودیت‌ها بر برنامه اتمی ایران در ازای رفع تحریم های ایالات متحده است. هر دو کشور ایران و آمریکا می‌گویند برای رسیدن به توافق انگیزه دارند اما خواسته های طرف مقابل را یکی از موانع توافق فوری اعلام می‌کنند.

آمریکا نیز به طور غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نمایندگان ایرانی را از مذاکره مستقیم با ایالات متحده منع کرده است. هیات آمریکایی در محلی دورتر از هیات ایرانی در وین مستقر است.

مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام از اواخر فروردین آغاز شده و هیات‌ها به صورت پی در پی برای مشورت با مقام های ارشد خود به پایتخت هایشان در رفت و آمد بوده‌اند.

روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به برخی از گزارش‌ها مبنی بر اینکه طرفین به "توافق اولیه‌ای"دست یافته‌اند، گفت که "موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد". به گفته این مقام ایرانی پاره‌ای از توافقات نیاز به تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها دارد.

بیانیه ۲۰۰ نماینده مجلس درباره شرط بازگشت ایران به محدودیت های اتمی

ساعاتی پیش دویست نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران در بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین بر "لغو واقعی همه تحریم‌ها و راستی آزمایی دقیق آن" به عنوان شرط اصلی پایبندی ایران به تعهدات هسته ای تاکید کردند.

این بیانیه در نشست علنی امروز مجلس قرائت شده است.

نمایندگان در این بیانیه گفته اند "همزمان با برگزاری نشست‌های وین، مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر سیاست حرف قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو واقعی همه تحریم‌ها و راستی آزمایی دقیق آن به عنوان شرط اصلی پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اذعان می‌دارد، ملاک ارزیابی و پذیرش نتایج هر گفت و گویی میان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام انتفاع حقیقی اقتصادی مردم ایران است".

آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که ایالات متحده باید ابتدا تحریم ها را رفع کند و ایران پس از راستی آزمایی آن، تعهدات هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد و محدودیت های پیشین را دوباره به اجرا می گذارد.

از جمله این محدودیت ها کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و توقف غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید