رفتن به محتوای اصلی

اشکال گذار به دمکراسی در چهل سال اخیر و نگاهی به موقعیت ایران : مهدی فتاپور
25.12.2020 - 23:15

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی جمعه ۵ دی ۹۹ برابر با ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰
موضوع جلسه: اشکال گذار به دمکراسی در چهل سال اخیر و نگاهی به موقعیت ایران
میهمان جلسه: مهدی فتاپور ، از اعضای شورای مرکزی حزب چپ ایران (فدائیان خلق )
زمان گفتگو: ساعت ۹ شب به وقت ایران - ۶ و نیم عصر اروپا - ۱۲ و نیم بعد از ظهر شرق آمریکا و کانادا
در کانال و گروههای مختلف تلگرامی از جمله در گروه به یاد رفیق رئیس دانا، برای اتحاد عدالت خواهان - لینک زیر:
https://t.me/joinchat/CPd7yFQ5jXIrvQDjrh3Dbg

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی جمعه  با رفیق فتاپور

 

  •  درود و خوشامد به شما . شما بیان کردید که با تعیین استراتژی به متد های گذشته موافق نیستید  ؟ شما چه متدولوژی برای تعیین استراتژی را مناسب میدانید؟
  • آیا فهم چپ در تاریخ حاکمیت بزرگترین اردوگاه سوسیالیسم شوروی بهترین مبنا برای فهم گذار به سوی دمکراسی در گسترده ترین حوزه ی تاریخمندیش نیست ؟ آیا گذار به دمکراسی اگر بخواهد یک موضوع پژوهشی قرار گیرد جامع ترین عرصه ی پژوهشی آن شوروی نیست؟
  • در یکی از مصاحبه هایی که زنده یاد فریبرز رئیس دانا داشتند جایی میگویند که لنین هم ابتدا فکر نمیکرد که انقلاب سوسیالیستی در روسیه ممکن باشد ولی در یک شرایط خاصی قرار گرفت و وارث یک شرایط خاص تاریخی شد و بر اساس آن شرایط عمل کرد . شما  در این مورد چه فکر میکنید ؟
  • گذار به شرایط عینی و ذهنی نیاز می‌باشد.  رهبری گذار چگونه است ؟ گذر در مقابل حاکمیت‌های تمامیت خواه به قول امروزی ها و ضد خلقی به نظر ما قدیمی ها چگونه می‌باشد ؟ نمونه های موفق در مرحل گذار در کشورها موفق بوده اند و الان راضی هستند؟
  • در سالهای اخیر نیروهای چپ در آمریکای لاتین موفقیتهای چشمگیری داشته اند اگر ممکن است کمی در مورد آن توضیح دهید - با تشکر
  • جناب فتاپور عده ای در ایران گذار از طریق بناپارتیسم را مطرح می کنند، مانند حجاریان و لیلاژ نظرتان چیه؟
  • باسلام آقای محترم به شمادرود میگم چون من به مبارزین قبل ازانقلاب بیشترعقیده دارم تا به حال البته باکسی مخالفتی هم ندارم ولی بنظرم دموکراسی سفسطه ای شده برای گشتن مردم باگرسنگی وبه نوعی سلاح جنگی تبدیل شده من برای دموکراسی میجنگم ولی تاجایی که بگویم جنگیدم ولی رفع گرسنگی نمیکنم آیا بنظر شما فقط طرح اولیه دموکراسی همچنان مطرح خواهدشد یا اینکه راهی بازخواهدشد  تا گرسنگی این معضل بزرگ را ازبین ببرد ؟
  • آیا بدون داشتن تعریف دقیق از دمو کراسی به معنی حکومت مردم،  و تحلیل  طبقاتی از لایه ها و اقشار حاکم   در قدرت  سیاسی  اقتصادی؛ می تو ان در باره چالش های  آن و نقش آن در جهان صحبت کرد ؟  آیا با تغییر تولید که فرمود دید در دنیا پیش آمده تقسیم بندی طبقات هم تغییر کرده و یک هم نوایی از ۲۰۰ سال پیش تا کنون وجود داشته در جهان ؟
  • بادرود رفیق مهدی عزیز ،همون گونه که اشاره کردید، اشکال سقوط ویاتغییر حکومت هابنا به شرایط مختلف متفاوت بوده وهست، (انقلاب ،تحول، اصلاحات ،کودتا،و...) اما سئوال اصلی نتیجه این تغییر یا سقوط،"استقرار دموکراسی است"باتوجه به شرایط عینی حاکم بر کشور ایران ،باتوجه به توازن قوا درحال حاضر ویا درآینده، کدام راه برای دستیابی به دموکراسی در ایران امکان پذیر است؟
  • با سلام به دوستان و رفقا، 1- عمدتا در ایران، الگوهای راست گذار به دموکراسی که جهت گیری به سمت لیبرالیسم و غرب داشته اند مطرح شده اند و کمتر الگوهای گذار با جهت گیری ها و نقش آفرینی های چپ مانند برزیل، اسپانیا، پرتغال، شیلی (شیلی با آنکه مانند بقیه این موارد چپ سرکوب شده بود اما پایگاه اجتماعی نیرومندی داشت و در جنبش حاشیه نشینان و همینطور جنبش دموکراتیک نقش مهمی داشت، در فیلم No از پاتریشیو گوزمن این نقش به خوبی در جریان رفراندوم برای بقا یا کناره گیری پینوشه نشان داده می شود) و چپ حول این الگوها چه به لحاظ استراتژی و چه نهادسازی کار جدی انجام نداده است.
  • فرمودید گذار را هیچ کس و هیچ گروه سیاسی نمی تواند از پیش بگوید. و همینطور کشورهای بسیاری در خود حاکمیت تغییرات صورت گرفته و از دهه 80 سرگونی حاکمیتی با حضور مردم به آن شکل دیده نشده. با این اوصاف آیا شعار سرنگونی جمهوری اسلامی اشتباه نیست؟ و آیا نیروهای داخل حاکمیت ایران مانند سایر کشورها بازیگرانی مطرح نیستند؟ و نه باید به تحلیل دقیق توازن قوا در حاکمیت پرداخت؟
  • جناب فتا پور عزیز... نمونه های مختلف را مطرح کردید که در جای خود جای بحث دارد که به آن نمی پردازیم. حالا سوال این است که شما در مورد جمهوری اسلامی قائل به اصلاح درون ساختاری هستید؟ یعنی رسیدن به دمکراسی را می توان از درون نظام و توازن قوای سیاسی حاکم به دست آورد؟
  • با درود وخسته نباشید رفقا راحله وفروغ عزیز ومهمان گرانقدر رفیق فتا پور متحدین حزب چپ برای دوران گذار چه نیروهایی میباشند؟ با سپاس
  • آیا استراتژی همان تا کتیک است  و در بیاناتتان فرمودید  استراتژی رسیدن به دمکراسی آیا شما برنامه دراز مدتتان رسیدن به دمکراسی است یا دمکراسی راهی است برای رسیدن به سو سیالیسم  و آیا همه را ههای رسیدن به استراتژی شما فقط در دمکراسی تعریف شده است ؟
  • گذار از شرایط کنونی نیازمند نقش فعال، متحد وقدرتمند نهادهای مدنی و تشکل ها است. در شرایط سرکوب  کنونی حاکم، فضاهای مجازی نقش احزاب و تشکل‌های حقیقی را بر عهده گرفته است. اما متاسفانه جو حاکم بر فضای مجازی نیز مناسب نیست و نشانه های تشتت و پراکندگی در عملکرد احزاب و حتی حزب چپ  مشهود است. حزب چپ برای غلبه بر این تشتت چه اقداماتی کرده است و ما چرا باید شاهد ایجاد گروه‌های تلگرامی و موازی به نام اتحاد چپ باشیم که گردانندگان این گروهها از اعضای حزب چپ هستند؟ اگر سیاست حزب چپ تشکیل گروه‌های مختلف و جذب مخاطبین در چندین گروه تلگرامی است چرا حمایت یکسان  و احتمالا غیر جانبدارانه  از این گروهها را  نمی‌بینیم؟
  • فرمودید از دهه 80 به بعد تغییرات در حاکمیت کشورها به شکلهای دیگری رخ داده از جمله با کمک کشورهای غربی.
  • ممکنه است تفاوت نقش کشورهای غربی را قبل از دهه 80 که غالبا بصورت کودتا باعث تغییرات بود، و بعد از دهه هشتاد در سرنوشت و مناسبات با مردم جهان بفرمایید چگونه است؟ و حضور گسترده و بی سابقه ای از مردم جهان در اعتراض به عواقب نئولیبرالیسم می بینیم. نقش این حضور بی سابقه مردم جهان از نظر گستردگی و کثرت در تحولات از بالا در حاکمیت ها را چگونه می بینید؟
  • با درود جناب فتاپور به نظر می رسد که خلا نیروهای چپ در سپهر سیاسی ایران بیش از آنچه که انتظار می رفت به درازا کشیده است و در حدود سی سال گذشته روند اتفاقات و حوادث در داخل کشور بدون تاثیر گذاری ملموس نیروهای چپ در حال وقوع است. بی تعارف می پرسم به نظر شما این مایه شرمندگی چپ ایران نیست که اغلب مردم تصور میکنند دیگر چنین نیرویی وجود ندارد! شما چه فکر میکنید؟ به نظر شما وجود دارد؟
  • بدون شک تاریخ تجارب مختلفی را در جلوی دیدگان ما قرار می دهد اما آنچه اهمیت دارد همان پاسخ به «چه باید کرد» در شرایط امروز ایران است. آیا نظام جمهوری اسلامی قابلیت اصلاح درون ساختاری را دارد یا اگر ندارد راه حل کدام است؟
  • دلیل جان سختی حضور سرمایه داری تجاری و وابسته در ایران را، قبل و بعد از انقلاب در چه می بینید و این سرمایه داری دلال چطور توانست همه چیز را بعد از انقلاب بدست گیرد و رابطه اش با اقتصاد زیر زمینی و دلال بین‌المللی را حفظ کند؟
  • حزب چپ ایران و در ادامه جبهه جمهوریخواهان حتما بدین منظور تشکیل شده که هژمونی گذار را بدست بگیرن. ولی فعالیت آنچنانی از تشکیلات فوق در خارج از کشور در خصوص اتفاتی که در داخل کشور حادث میشه دیده نمیشه که بتواند برای هواداران داخل کشور خوراک تهیه شود بیشتر نمیتونم موضوع را باز کنم.  سوال من اینه که اثر تشکیلات ایجاد شده را در داخل کشور احساس نمیکنم یعنی خوراک برای داخل تهیه نمیشود
  • این روز ها مقالاتی در گروه های تلگرامی دست به دست میشود ،مبنی بر اینکه اگر تمامی نیروهای چپ لیبرال  و معتدل و اصلاح طلب همه و همه در ابتدای انقلاب  با رژیم هم همراهی میکردند نتیجه همان میشد که الان به وجود امده وحکومت راه و استراتژیو برنامه  خود رو داشت و هیچ گونه اهمیتی به هیچ نیرویی بجز خود رو نمی داد ،نظر شما چیست ؟
  • دوست گرامی با توجه به ارایش نیروهای سیاسی و موقعیت بحرانی جمهوری اسلامی احتمال اینکه گذر از جمهوری اسلامی به دمکراسی منتهی شود چقدر می دانید ؟کدام  نیروهای موجود بعد از گذر از جمهوری اسلامی  گذر به دمکراسی را تهدید می کنند ؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.