رفتن به محتوای اصلی

هشدار آمریکا : احتمال تشدید بحران هسته‌ای ایران

هشدار آمریکا : احتمال تشدید بحران هسته‌ای ایران

او سه شنبه (۲۱ دسامبر) گفت که نمی‌تواند مهلت باقی‌مانده را دقیقا اندازه‌گیری کند اما این فاصله «بسیار بسیار بسیار کوتاه‌تر می‌شود.» 

وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق، برای خروج از برجام را از «بدترین تصمیمات سیاست خارجی آمریکا در دهه گذشته» توصیف کرد.

هم‌زمان، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات وین، بحران هسته‌ای تشدید خواهد شد.

آقای مالی ‌روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت: «در آینده‌ای نه چندان دور ما به این نتیجه خواهیم رسید که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره توافقی کاملا جدید مذاکره کنیم و مسلم است که (در این صورت) شاهد دوره‌ای از تشدید بحران خواهیم شد.»

این مقام ارشد دولت جو بایدن افزود که ایران در حال رسیدن به توانایی تولید سلاح هسته‌ای در آینده نزدیک است. این در حالیست که ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

آقای مالی گفت: «اگر آنها با سرعت فعلی خود ادامه بدهند، ما فقط چند هفته فرصت داریم، نه بیشتر، در این مرحله، من فکر می‌کنم، نتیجه این خواهد شد که دیگر توافقی برای احیا وجود نخواهد داشت.»

رابرت مالی گفت که دولت بایدن آماده برداشتن «یک رشته گام» در مورد ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای است، اما نمی‌تواند رئیس‌جمهور آینده آمریکا را به توافق احتمالی با ایران ملزم کند. 

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا افزود که ایران تلاش می‌کند گسترش برنامه هسته‌ای خود را به اهرمی برای دست‌یابی به توافق بهتر تبدیل کند اما «این طور نخواهد شد.»

او گفت:‌ «اگر آنها سعی کنند اهرم‌های بیشتری ایجاد کنند، اولا به توافق بهتری نمی‌رسند، زیرا آنچه ما می‌گوییم آماده انجام آن هستیم همان چیزی است که پنج سال پیش بر سر آن توافق شد. دوم این‌که اگر این استراتژی آنهاست، نتیجه عکس خواهد داشت.»

مذاکرات احیای توافق هسته ای پس از پنج ماه توقف از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی از اوایل ماه جاری شمسی از سر گرفته شد. اما این دور از مذاکرات اخیرا بدون تعیین تاریخ رسمی برای ازسرگیری به پایان رسید. ایران و آمریکا در این گفت‌وگوها به خواسته آیت‌الله علی خامنه‌ای مستقیم مذاکره نمی‌کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، اخیرا گفته بود که کاخ سفید مستقیما به ایران پیام داده که در صورت خودداری از بازگشت به برجام، چه روی خواهد داد

آقای سالیوان مشخص نکرد که آن پیام دقیقا چه بوده و چگونه به ایران منتقل شده است.

پس از آن سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ارتباط مستقیم آمریکایی‌ها را با ایران تکذیب کرد.

آقای سالیوان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران می‌داند که صبر آمریکا چه حدی دارد گفته است: «ما، هم از طریق متحدان اروپایی و هم مستقیما با ایران، نگاه و نگرانیمان را درباره ادامه فعالیت‌های تهران در پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور مطرح کرده‌ایم. من در اینجا بیشتر از این نمی‌خواهم علنا عیان کنم که این پیام‌ها دقیقا چه بوده و فکر می‌کنم که ایران متوجه این موضوع هست».

روز دوشنبه (۲۰ دسامبر) کاخ سفید اعلام کرد که جیک سالیوان این هفته به اسرائیل سفر می‌کند تا درباره موضوعات مختلف از جمله "خطر ایران" با مقامات دولت اسرائیل گفت‌وگو کند.

کاخ سفید می‌گوید که آقای سالیوان با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، ملاقات خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای بنت نوامبر امسال از دیدار با رابرت مالی خودداری کرده بود.

در آن زمان، روزنامه دست‌راستی اسرائیل هایوم گزارش داد این اقدام آقای بنت نشانگر این بوده که «اسرائیل مخالف توافق جدید آمریکا با ایران است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید