Skip to main content

علیرضا اردبیلی

علیرضا اردبیلی
Anonymous

علیرضا اردبیلی

معماي رابطه عجيب و غريب غرب با تركيه

من هرگز در مورد پروسه قانونگزاري يا مشكلات سيستم قوانين جزائي يا مدني كشوري علاقه مند نبوده ام و نيستم. در سوئد هم در سه دهه زندگي يادم نيست كه رسانه هاي سراسري اين كشور شبانه روز در جزئيات مباحثات مقامات قضايي يك كشور از 200 كشور دنيا چنين خبرسازي و جو سازي كرده باشند. گويا قضات تركيه معترض اين نكته اند كه كه چرا رابطه يك پسر 15 ساله با دوست دختر 14 ساله خودش بايستي مستلزم مجازات سنگين زندان باشد. اينگونه مباحثات اتفاقا در سيستم قضايي كشورهاي پيشرفته زياد اتفاق مي افتد وچند نمونه آن به نقل از مطبوعات سوئد را من در اينروزها منتشر كرده ام. رفاه جامعه تركيه، بالا رفتن ميزان شهرنشيني و توسعه سكولاريسم از متن قوانين به زندگي روزمره مردم، الزامات جديدي در قبال قانونگزاران و مجريان و مفسرين قوانين گذاشته است كه طبعا بروز مباحثاتي از اين

قبيل را در همه جامعه ضروري ميكند.
كمي غربتر و كمي جنوبتر از سوئد، همين ديروز هم آلمان كشف كرده است كه تركيه توليد كننده طالبان و داعش (لابد بادرماينهوف، بريگادهاي سرخ، ارتش آزاديبخش ايرلند و ...هم) بوده است. اين هم بحث من نيست. پرتقال فروش مورد نظر آدرس ديگري دارد.
غرب شامل آلمان و سوئد در بدترين شرايط تركيه از نظر رعايت حقوق انساني و رفاه شهروندان خود، اين كشور مسلمان را زير چتر حمايت دفاع بي چون چراي خود داشت.

حالا كه تركيه از هر نظر مرفه تر، سكولارتر و نسبت به 15 سال قبل و دهه هاي قبل از آن به استانداردهاي حقوق بشر نزديكتر شده است، سوئد سه روز در طبل نفرت پراكني عليه تركيه ميكوبد تا اينكه يك خبرنگار ساده، دروغ بودن اصل خبر را منتشر كند! و هنوز گرد اين طوفان دروغ از سوئد نخوابيده، طبلهاي مطبوعاتي، نويد ساز شدن كارزار ديگري را در آلمان ميدهد. حال هم آلمان هم كه تا ديروز با سلام و صلوات در پي ايجاد روابط همه جانبه با تركيه بود، خوابنما شده و كشف كرده است كه همه گروههاي اسلامي تروريست توليدي تركيه است. تا بعداز آن جبهه جهاد عليه تركيه از كجا گرم شود....

پاسخ اين معماي را كجا بايستي جستجو كرد؟ آيا اينطور كه برخي ادعا ميكنند، طرح كودتاي 15 ژوئيه در درجات احتمالي متفاوتي با دعاي خير غرب همراه بوده و اينك ما بطور موازي با جشن پيروزي در تركيه، شاهد دهن كجي ناشي از يأس و حرمان غرب دلسوخته هستيم؟ آيا سه مقاله مهم منتشر شده در مهمترين مطبوعات ايالات متحده آمريكا كه هرسه آشكارا دعوت به كودتا در تركيه ميكردند، صرفا حسب تصادف در فاصله 4، 2 و يكماهه قبل از انجام كودتا منتشر شده اند؟
آيا يك بررسي با ميزان پيامهاي همدلي همه كشورهاي غربي با دولت مشروع و منتخب تركيه ما را به اين نتيجه نميرساند كه چندان از شكست كودتا خوشحال نيستند؟

بعنوان طرفدار تنها مدل موفق دموكراسي در تاريخ جهان يعني دموكراسي غربي نميخواهم باور كنم كه اين عرب مورد علاقه من، در دوراني كه جنگ سردي در ميان نيست، حتي تصور انجام كودتا در يك كشور دور افتاده را داشته باشد. اما تبليغ سريالي نفرت عليه دمكراتيك ترين كشور خاورميانه در اوج رشد اقتصادي و دمكراتيك آن در دوران 93 ساله جمهوريت و دفاع از يك واعظ فتنه گر در برابر يك حكومت منتخب در انتخابات رقابتي و آزاد را چگونه بايد تفسير كرد؟