Skip to main content

در تاریخ گردیزی در آغاز کار

در تاریخ گردیزی در آغاز کار
Anonymous

در تاریخ گردیزی در آغاز کار ترکمانان سلجوقی آمده " هنگامیکه سلطان محمود در ماورالنهر بود گروهی از ترکستان آمدند و از رنج و سختی و ستم امراء خود نالیدند و گفتند ما 4 هزار خانوار هستیم اجازه بده از آب گذشته در خراسان( بزرگ) ساکن شویم که ما مردم دشتی هستیم به شهرها کار نداریم و از ما آزاری به شما نمی رسد. ترکمانان از آب گذشته در بیابان سرخس ( قدیم) و باورد( ابیورد) و فراوه ( که همه در ترکمنستان فعلی واقع هستند) ساکن شدند امیر طوس به محمود اعتراض کرد که این ترکمانان را اندر ولایت چرا آوردی اکنون یا همه را بکش یا به من بده که انگشت شصت آنها را ببرم تا تیر نتوانند انداخت! سلطان محمود گفت عجب مرد بی رحمی! حاکم طوس گفت اگر نکنی پشیمان خواهی شد و چنین بود و تا اکنون ( زمان نویسنده) ترکمانان به صلاح نیامده اند!"
این ترکمنها اجداد سلجوقیان و عثمانیها و قزلباشان ( = ترکهای آذری) هستند که با حمله

مغول گروهی از آنها به غرب فرار کردند و در آسیای صغیر - ترکیه فعلی - ساکن شدند گروهی دولت عثمانی را پایه گزاری کردند گروهی دیگر نیز قزلباشان بودند که بعد از شکست کودتایشان بر علیه عثمانی به آذربایجان فرار کردند و دور اسماعیل صفوی جمع شدند و صفویه را درست کردند. این ترکمنهای قزلباش اجداد آذریهای امروزی هستند که بخاطر مخلوط شدن با مردم ایرانی بومی آذربایجان قیافه هایشان کمتر مغولی است ( هر چد بصورت ژن مغلوب وجود دارد و در قیافه ترکها قابل تشخیص است.) زبان ترکی آذری فعلی نیز از مخلوط شدن زبان ترکمنی با زبان فارسی محلی رایج در آذربایجان بوجود آمده است یعنی ساختار زبان ترکی است اما واژگان اکثرا فارسی. مردم آذربایجان تا قبل از ورود قزلباشان فارسی زبان و سنی مذهب بودند.
اگر اهل لجاج نیستید این روایت واقعی تاریخ شماست
ترکمان همان ترکمن هست مثل قاجار و قجر - تاتار و تتر - ماه و مه - راه و ره
امروز کسی نمی پرسد سرنوشت ایرانیان مرو و ابیورد و نسا و خوترزم و خیوه و هزاراسب و آمل ( در حاشیه آمو) و ... چه شد؟ چگونه همه این شهرها یا نابود شدند و ترکمن نشین شده اند؟