Skip to main content

جناب تبریزی

جناب تبریزی
Anonymous

جناب تبریزی
ترکهای ایران نه آذری هستند نه ترک. شما چه سندی دارید که اینها به خودشان در گذشته ترک می گفتند؟ اینها که همه تاریخشان را از کتابهای فارسی درمی آوردند!
اولیا چلبی جهانگرد اهل عثمانی در سفر به آذربایجان درباره جمعیت تبریز می گوید مردم اهل فرهنگ و اعیان تبریز فارسی زبان هستد غیر آنها ترکمنها نیز زیادند از جمله : کوک‌دولاق ، اوشار ، دومدوم، دوميول، خلجان. وی زبان مردم نخجوان را زبان دهقانی (یعنی فارسی قدیم که امروزه پهلوی می گویند) می نامد. می بینیم که اثری از قوم ترک یا آذری نیست صحبت از فارس است و ترکمن. جمعیت تبریز متشکل از فارسی زبانهای بومی با ترکمنهای مهاجر تازه رسیده از آسیای صغیر بافت جمعیتی تبریز و آذربایجان را تشکیل می داده. حالا اینها قوم ترک را از کجا دراورده اند و از آن ملت ترک ساخته اند خدا می داند.

ترک نام قوم مشخصی نبوده صفتی توهین آمیز بوده که ایرانیان به اقوام مهاجم و بدور از فرهنگ و تمدن داده بودند. تا همین صد سال پیش بنا به تحقیق عایشه حر دانشمند اهل ترکیه نام ترک در عثمانی توهین آمیز بوده و تنها به عشایر بدور از تمدن بیابانها گفته میشده نه مردم شهری.
ترکهای فعلی از قرن چهارم از سیبری و مغولستان به ایران وارد شدند و ایرانیان به آنها ترکمان می گفتند یعنی شبیه ترک. البته نه از نظر شکل و قیافه بلکه از نظر خوی و خصلت و خشونت چوت ترکهای اولیه قیافه های معمولی داشته اند ( و خواهم گفت ترکها که بوده اند آنوقت این ترکها شاید زیاد خوشحال نخواهند شد)
این لفظ ترکمان یا ترکمن کم کم به ترک خلاصه شد و عنوان کلی به انبوهی از متجاوزان ایلات و عشایر با منشا نژادی و زبانی گوناگون می باشد. اولین ورود ترکمانان به ایران در زمان محمود عزنوی می باشد. تازه همین ترکمن هم لفظی است که باز ایرانیان به بیگانگان هجوم آورده به سرزمینشان داده بودند. نام اصلی اینها همان نام قبیله ای آنها می باشد مثل قزاق و قرقیز و غز و قلماق و کوک‌دولاق ، اوشار ، دومدوم، دوميول، خلج و ...
شما می گویید ترکان قزلباش یا ترکان صفوی خوب نه ترک نه قزلباش اسم واقعی اینها که نبوده طایفه ای از قزلباشان شاملو و روملو بوده اند یعی اینها ایلات ترکمنی بوده اند که مدتی در شام و روم زندگی کرده اند و به آنها روملو و شاملو می گفتند حالا شما می توانید بگویید قومیت اینها رومی و شامی است.
شما الان بروید به قزاقستان همه خود را قزاق می دانند و نه ترک در قرقیزستان همه خود را قرقیز می دانند و نه ترک. تنها مردم آذربایجان ایران و ترکیه که اکثرا جمعیت مطیع شده هستند از سر بی هویتی و بی تاریخی خود را ترک می نامند. البته برای ما مهم نیست ترک باشند یا آذری یا هر قوم دیگر فعلا که قلاب خود را اینجا فروکرده اند. مهم خوی و خصلت امروزی آنهاست که اکثرا ترک مان هستند یعنی مانند ترک.
اینها ترک یا مغول یا زنگی یا رومی باشند باید حد و حدود خود را بدانند، به ارزشهای جامعه میزبان از جمله زبان و تاریخ احترام بگذارند.
( این قزلباشان خیلی مشتاق باشند ترکهای اولیه را معرفی خواهم کرد تا دیگر ترک ترک نکنند)