Skip to main content

چند نکته :1_ جنگ همه با همه

چند نکته :1_ جنگ همه با همه
کیانوش توکلی

:1_ برخلاف سیگنال غلطی که «بهار عربی » به جهان مخابره کرده بود ،چالش اصلی در منطقه ما نه تنها دمکراسی نیست بلکه سکولاریسم هم در این برهه زمانی مطرح نیست، مهمترین نگرانی مردمان خاورمیانه مسئله نا امنی و جنگ های داخلی است. با این وجود در گیری و جنگ اصلی در منطقه ما؛ رنگ مذهبی، ملی، ائتنیکی یافته است 2`_«جنگ همه با همه» در خاورمیانه ،بتدریج سمت و سوی مشخصی می یابد. بنظر می رسد که ترکیه، ایران و روسیه ؛ بر سر بحران منطقه به تفاهمی یافته باشند. حمایت از اسد ، بر هم زدن تشکیل کردستان بزرگ ، توافق بر سر تمامیت ارضی سوریه ؛وصل نشدن دو منطقه کردی اطراف شهر صلاح الذین ؛ حمله ارتش سوریه به حسکه و حمله نیروهای ترکیه به شهر صلاح الدین نشان از چنین تفاهمی دارد. این درست مخالف پروژه غرب برای ایجاد کردستان بزرگ می باشد.

3_ پس از 11 سپتامبر این غرب بود با تجاوز نظامی و اشغالگر ثبات منطقه را بر هم زده است وامریکا بدون بر قراری نظم جدید در خاورمیانه بزرگ؛ امنیت منطقه را برهم زد و توازان قوا را در خاورمیانه برهم زد، با روی کار آمدن اوباما؛ غرب نیروی عمده نظامی خود را از افغانستان و عراق خارج ساخت. از این رو کشورهای منطقه تصمیم دارند که امنیت منطقه را خود بعهده بگیرند 4_ بر خلاف نظر عمومی، اردوغان خطر عمده نیست بلکه داغش همچنان خطر اصلی محسوب می شود5_برای شکست افراط گرایی اسلامی ؛ خاورمیانه نیازمند یک نوع اسلام گرایی میانه رو و نیمه دمکرات دارد. اخوان ها در مصر، اردوغان در ترکیه و اصلاح طلبان در ایران می تواند درایزوله سازی اسلام گرایی از نوع خامنه ای و داعش بعنوان آلترناتیو عمل نمایند. با روی کار آمدن اوباما ، غرب چند سالی از سیاست حمایت از اسلام سیاسی میانه رو حمایت می کرد . پس از کودتای السیسی در مصر این سیاست متوقف شد.
سیاست غرب در حالا حاضر مبارزه منفعل با داعش ، تقویت کردها می باشد . 6 _ پروژ کردستان بزرگ که از سوی اسرائیل و محافلی درغرب پی گرفته می شود، با بلوک بندی جدید ؛شانس موفقیت ندارد 7_ دغدغه اصلی اروپا جلو گیری از ورود مهاجران است، امریکا هم مشغول در گیری های داخلی ریاست جمهوری است. با این وجود غرب مصمم به سرکوب داعش می باشد .تلاش غرب بدون همراهی و همکاری با بلوک جدید منطقه ای محکوم به شکست است .