Skip to main content

نوشتار و دیدگاهی به موقع و

نوشتار و دیدگاهی به موقع و
ناصر کرمی

نوشتار و دیدگاهی به موقع و ضروری است. برداشت اقای توکلی از اوضاع منطقه منطقی و مستند است. اما نتیجه گیری از اوضاع از سوی ایشان مانند سیاست های در پیش گرفته از سوی روسیه و ایران و ترکیه زود گذر و شتابان است و مجموعه روند در منطقه را در درازمدت نادیده گرفته است.

اتحاد روسیه و ایران و ترکیه در مقابل غرب و ناتو ضعیف هست. سازماندهی خاورمیانه امروز و فردا بدون مشارکت مستقیم غرب امکان پذیر نیست. عقب نشینی غرب در شرایط فعلی تاکتیکی است

برنده اصلی اتحاد روسیه و ایران و ترکیه پرزیدنت پوتین و روسیه میباشد بازنده اول ترکیه و بازنده دومی نظام جمهوری اسلامی تهران است.

چندی قبل نوشتم که نزدیکی روسیه و ترکیه با واسطه گری شخص علی خامنه ای صورت گرفته است. ترکیه در ضعف و ناتوانی تاریخی خود بسر میبرد و با موضعگیری در مقابل روسیه و اسرائیل و خدشه کردن روابط با اتحادیه اروپا خطر فروپاشی ترکیه و قدرت گیری ملت کُرد را به دنبال داشت.

زانو زدن ترکیه در مقابل روسیه و اسرائیل و مشارکت مستقیم علی خامنه ای در امور ترکیه فقط و فقط برای جلوگیری از قدرت گیری ملت کُرد در منطقه است. ترکیه از مسائل سیاسی و اقتصادی و روابط سیاسی بین المللی بگذشت کرده است تا جنبش دمکراتیک ملت کُرد را به شیوه ماقبل مدرن و با ابزار ارتش و کشتار را درهم بشکند. اما ملت کُرد از پای در نخواهد امد و این خود ترکیه است که خسارات همه جانبه ای را تجربه خواهد کرد.
ادامه اتحاد روسیه و ایران و ترکیه باعث خواهد شد که ناتو در مقابل روسیه صف ارایی بیشتری کند و مراحل عملی را روی میز قرار دهد. موضوع عضویت ترکیه در ناتو زیر سئوال جدی قرار خواهد گرفت. موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا برای همیشه بسته خواهد شد. روابط ترکیه با پان عربیسم تیره خواهد شد
غرب سیاست بحرانی و تحریم ها و موضوع هسته ای را در مقابل جمهوری اسلامی بکار خواهد گرفت.
مشکل اصلی در خاورمیانه داعش نبوده و نیست. اعراب نبوده و نیست. مشکل اصلی علی خامنه ای و رجب طیب اردوغان میباشد.
ان مسائلی که اکنون در خاورمیانه در جریان هست تکرار عملکرد واپسگرایانه در قرن 15 حکومت شیعه گری صفویان تُرک تبار در ایران و حکومت عثمانیان در ترکیه امروز هست.
امروز پان ترکیسم موفق شده است با دست دوستی به روسیه و اسرائیل دادان، ملت کُرد را تنها کند و در واقع پشت انرا خالی کند تا بتواند این ملت را از پای در اورد. اکنون طبق قراردادهای پشت پرده، ملت کُرد از سوی ترکیه، ایران، و بشار اسد مورد حمله قرار گرفته است و روسیه و اسرائیل بیطرف نظاره گر میباشند
انچه در خاورمیانه میگذرد در ماهیت بحث دینی و جنگ دین و مذهب نیست در نتیجه برای برون رفت از این بحران در خاورمیانه اعتدال گرایان دینی در این جغرافیا و یا اصلاح طلبان در ایران نبوده و نیست.
زیر بنای این بحران فاکتورهای قومی و تسخیر سرزمین و هژمونی قومی و نژادی ترک تباری و عرب تباری مانند است.
این وظیفه تاریخی غرب و اتحادیه اروپا و جهان دمکراتیک است که ملت کُرد را تنها نگذارندو وظیفه تاریخی هر ایرانی راستین هست که از هر گونه کمک به هم تباران ایرانی کُرد خود خودداری نکنند.

جنگ مسلحانه احزاب کُردی در ایران اب ریختن به اسیاب اردوغان و علی خامنه ای است.