Skip to main content

هیچ کشوری با کشور یا گروهی

هیچ کشوری با کشور یا گروهی
دیرنج مین ائللی

هیچ کشوری با کشور یا گروهی پیوند اخوت همیشگی نبسته و نمیتواند ببندد, چرا که اتحادها با تغییر شرائط میتوانند جای خود را براحتی به دشمنی بدهند. آمریکائیها در راستای مبارزه ضد داعش خود, از کردها بهره می گیرند و هدفشان کمک به تشکیل کردستان بزرگ به قیمت از دست دادن ترکیه نیست. کردها نشان دادند که تنها در مناطق با اکثریت کرد موفق عمل می کنند و با سیاست پاکسازی اتنیکی در مناطق دیگر تبدیل به یک معضل می گردند. ظاهرا تشکیل نیروی 5000 نفری SDF از ملل غیر کرد نیز مشکل را حل نکرد, چرا که همین نیرو بعد از تسخیر شهر منبج از داعش, نتوانست مانع پاکسازی قومی توسط کردها شود. با توجه به به اعمال کردها در منبج ,رقه ایها اعتمادی به SDF نخواهند داشت و نتیجتا ازاد سازی آن از عهده کردها خارج است. بهمین دلیل آمریکائیها با ترکیه در خروج اکراد از غرب فرات موافقت کرده اند.

بنا به دلائل فراوان, روسیه و ترکیه هرگز نمی توانند متحدی استراتژیک و یا حتی تاکتیکی باشند و ماه عسلشان ظاهری و کوتاه مدت خواهد بود. تفسیر رفتار کشورها با اصل "دشمن دشمن من دوست من است" ساده تر و دقیق تر می تواند صورت گیرد. اسرائیل خواهان استقلال کردهای عراق و سوریه و ایران است و بعضا از پ کا کا در صورت لزوم, برای اعمال فشار به ترکیه استفاده می کند. اسرئیل با نابودی داعش نیز موافق نیست, چونکه از هر طرف کشته شود به نفع اوست. ترکیه میتواند قدری متزلزل در مواقعی عمل کند اما هرگز وارد دوران بی ثباتی نخواهد شد لکن ایران, بحرین, عربستان, عراق( با استقلال کردستان), اردن (حضور سنگین زیر زمینی داعش و شمار فراوان فلسطینیها)آبستن حوادثی هستند که می توانند هر آن تمامی معادلات فعلی را بهم بریزند. بجز اسرائیل و ترکیه نمیتوان روی دیگر کشورهای خاورمیانه حساب کرد چراکه ثبات ندارند و هر آن مولنه های انها در نظم فعلی میتواند تغییر کند.
اینکه تنها اسلامیون میانه رو بخشی از راه حل هستند و خاورمیانه در مرحله انقلاب سکولاریستی نیست, علی الظاهر تحلیلی پراگماتیست از شرائط کنونیست اما خاورمیانه تا ثبات و راه حل خیلی فاصله دارد و این نیروها خود بخشی از مشکل هستند. با تقسیم ایران, عراق , سوریه, اردن و عربستان به چند کشور, بخش اعظم انرژی های منفی و مخرب منطقه ای تخلیه و راه برای پیشرفتهای سیاسی , اقتصادی و فرهنگی هموار خواهد شد.
سخن از راه حل برای خاورمیانه درشرائط فعلی زود است.