Skip to main content

آنچه تاریخ نویسان بیان میکند

آنچه تاریخ نویسان بیان میکند
Anonymous

آنچه تاریخ نویسان بیان میکند این است که این کوروش در شمال رود آراز توسط تومریس رهبر تورکها کشته شده و حتی سرش از تنش جدا شده و این جسد دو نصف شده بنا به روایت به دستور ملکه تومریس جلو سکها انداخته شده ولی حالا یکعده ادعا میکنند که این جسد این همه راه آورده شده و در پاساگادر دفن شده آنهم ٢٥٠٠ سال قبل .از من گفتن ، این آرمگاه جک تاریخ است و حالا کمی در رابطه با داستان تومروس ملکه ترکان
تابلوهای مختلفی بر اساس روایت هرودوتز (Herodotus) تاریخ نویس مشهور یونانی، از تاریخ كهن آذربایجان در جنگ بین تومروس آنا ملكه آذربایجانیها با كوروش شاه هخامنشیان تهیه شده است. این جنگ 529 سال قبل از میلاد عیسی مسیح (1150 سال قبل از هجرت پیامبر به مدینه) در حوالی رود آراز (ارس) روی داده است. تابلو نقاشی بزرگ توسط "پیتر پال روبنز" (peter Paul Rubens) نقاش فنلاندی كشیده شده است

و در موزه بوستون امریكا نگهداری می شود سایر تابلو ها نیز توسط دیگر نقاشان مطرح دنیا همچون الكساندر "زیك"، "ماتیا پیئر اتی"، "ویكتور وولفئوت"، "آندره دلكاستاگنو"، "پتروس پاولوس روبنز" و... كشیده شده اند كه در موزه های مختلف دنیا نگهداری می گردند.
تومروس فرمانروای ماساژئت ها ( اشگوزها، تركان ) به خونخواهی پسرش، كوروش را در اطراف رود قزل اوزن سر برید.

سربریده كوروش توسط آنا توموروس(ملكه آذربایجان)



انا تومروس

كوروش پس از فتح بابل ، بر آن شد با توسل به نیروی نظامی اش كه فوق العاده نیرومند بود و تاكنون شكستی را تجربه نكرده بود، ماساژت را نیز مغلوب كند. ماساژت ها در شمال غرب ایران(آذربایجان) در كرانه رود آراكس(آراز) در همسایگی قوم ایسه دونر زندگی می كردند. ماساژت ها(آذربایجانیها) بسیار ماجراجو بودند. كوروش به دلائل متعدد به سرزمین ماساژت ها لشكر كشی كرد او انگیزه های گوناگونی برای سركوب این قوم داشته است . یكی پیشینه او بود.او باور داشت كه بیش از یك انسان است . و بیش از همه شانس با او بوده است و در همه جنگ ها با موفقیت به اهداف خود دست یافته است . گفتی است كه كوروش علیه هر ملتی اراده به لشكر كشی می كرد ، انصراف او از چنین تصمیی ناممكن بود و كسی نمی توانست او را از انجام این تصمیم باز دارد .

تومروس نام زنی است كه 550 سال پیش از میلاد حضرت عیسی ملكه آذربایجان بود.كوروش كه قصد تصرف آذربایجان را داشت با نیرنگ و دسیسه ، پسر تومروس را كشت. تومروس نیز در جنگ با پادشاه پارسیان پس از كشته شدن كوروش در میدان جنگ جسدش را توسط سگی كه بر روی جنازه اش پارس می كرد یافته و سر او را در ظرفی پر از خون بدنش فرو برده و گفت: " ای خونریز تاریخ! بنوش تا سیراب شوی. " به روایت تاریخ تومروس را در گورستانی كه در سمت شرقی گوی مچید تبریز قرار دارد دفن نمودندو نام شهر تبریز به پاس این ملكه شجاع از تومریس ( تیمریس ، تیبریز ، تبریز ) گرفته شده است.