Skip to main content

8_ همانطور که گفتم انسانها

8_ همانطور که گفتم انسانها
کیانوش توکلی

8_ همانطور که گفتم انسانها عموما دارای هویت دو گانه اند. هویت مذهبی و هویت ملی ... مذهب قدمت بسیار طولانی تری نسبت به هویت ملی دارد 9_.پایان جنگ جهانی اول دورۀ مهمی از نظر تغییر نظام و سیاست بین‌المللی بود.انگلیس، با حمایت پنهانی امریکا، توانست زنجیره‌ای از دولت‌های نظامی در منطقۀ ما در برابر نفوذ کمونیسم شوروی ایجاد کند که عبارت بودند از: آتاتورک در ترکیه، فیصل در عراق، رضاشاه در ایران، امان‌الله‌خان در افغانستان و ژنرال چیان‌ کای‌چک در چین. در خاورمیانه رضا شاه و آتاتورک بنابر مصالح بین المللی تصمیم گرفتند که هویت ملی را بجای هویت مذهبی بنشانند.مهم‌ترین سیاست آتاتورک محو کردن فرهنگ اسلامی و محدود کردن نفوذ علمای دینی در امور اجتماعی بود. همین کار را رضا شاه بشکل شدید تر انجام داد.

در ترکیه آتاتورک پان‌ترکیسم را تبلیغ می‌کرد و در ایران رضاشاه باستان‌گرایی و بازگشت به افتخارات پیش از اسلام را. همه اینها در کنار بنا نمودن ترکیه و ایران نوین بود که البته هر دو رهبر در سازندگی کشوشان نقش مهمی ایفا کردند.. این دو کشور در 90 سال پیش اقدام به اسلام زدایی کردند ولی 37 سال پیش خمینی با انقلاب اسلامی و حزب توسعه و عدالت و بطور مشخص اردوغان توانست سیستم سیاسی و ساختار دولت ترکیه را بتدریج و تا حدودی اسلامی نماید و هویت اسلامی را به مردم ترک باز گرداند.هر چند این دو نظام قابل مقایسه نیستند و سیاست نئولیبرال اردوغان با سیاست قرون وسطایی خامنه ای تفاوت جدی دارد .
10_ فرهنگ و زبان کشور ها از دو هویت ملی و مذهبی متاثر است و در خاورمیانه بسته به این که تاریخ پیش از اسلام این جوامع چگونه بوده است ؛ فرهنگ ها می تواند «ملی » تر و یا اسلامی تر باشد. بنابراین هویت سوم یعنی هویت سیاسی _ ایددئولوژی متاثر از هویت ملی و مذهبی است . 11_ هویت سوم ؛ هویت سیاسی _ ادیئولوزیک است هر چند ؛ چپ ایرانی مذهب را افیون توده ها می پندارد و «ناسیونالیسم» را در تضاد با مبارزه طبقاتی می پندارد ولی در عمل چپ های ایران هم متاثر از اسلام شیعه و هم متاثر از میهن دوستی بودند . اسلام سیاسی هم بطور کلی ناسیونالیسم را رد نمی کند و عموما به ایران اسلامی اعتقاد دارند.... این کامنت ها ادامه دارد