Skip to main content

"پرولتاریا خانه و وطن دارد"

"پرولتاریا خانه و وطن دارد"
بهمن موحدی(بامدادان)

"پرولتاریا خانه و وطن دارد"
یک فرد کمونیست می تواند میهن خود را دوست داشته باشد و مدافع تمامیت ارضی میهن خود نیز باشد. میهن دوستی و دفاع از تمامیت ارضی ، هیچ منافاتی با اصول مارکسیستی ندارد.
انگلس در پیشگفتار چاپ لهستانی "بیانیه حزب کمونیست" در سال 1892 می نویسد : "همکاری صادقانۀ ملل اروپا در عرصۀ جهانی تنها در صورتی میسر است که هریک از این ملتها در خانۀ خود صاحب اختیار کامل باشد." وی در ادامۀ آن می آورد: "شلاخت ها نتوانستند نه از استقلال لهستان دفاع کنند و نه آنرا دوباره بدست آوردند ، برای بورژوازی اکنون این استقلال حداقلی علی السویه است . ولی با این وجود برای همکاری هم آهنگ ملل اروپا ، استقلال لهستان ضروری است. آن استقلال را تنها پرولتاریای جوان لهستان می تواند بدست آورد استقلال در دستهای او مامون و مصون خواهد بود . زیرا استقلال لهستان برای کارگران بقیۀ اروپا بهمان اندازه ضروری است که

برای خود کارگر لهستانی " ( لندن فوریه سال 1892)
انگلس از "ملتها در خانه خود صاحب اختیار کامل باشد" صحبت می کند . "خانه خود" برای انگلس معنای دیگری جز وطن پرولتاریا ندارد . وی به رسمیت می شناسد که پرولتاریا باید صاحب خانه و یا وطنی باشد که در آن خانه ، "صاحب اختیار" باشد. انگلس از "استقلال لهستان" سخن می راند که بورژوازی لهستان قادر نیست آنرا حفظ کند و وظیفۀ حفظ استقلال لهستان به دوش پرولتاریای لهستان می افتد. استقلال لهستان تنها "در دستهای او مامون و مصون خواهد بود". آموزگاران کبیر کمونیسم نشان می دهند که این وظیفۀ تاریخی پرولتاریاست تا از " تمامیت ارضی " میهن خود دفاع کند.
**پیروز باد خلق قهرمان ایران**
**زنده باد ایران**
نابود باد تفکرات تجزیه طلبانه
مرگ بر رژیم ضدخلقی و فاشیستی جمهوری اسلامی