Skip to main content

به دلیل شخصی و امنیتم ناشناس

به دلیل شخصی و امنیتم ناشناس
Anonymous

به دلیل شخصی و امنیتم ناشناس می نویسم و این انتقاد بر من وارد است که هویتم انچه می گیوم نباشم! کاریش نمیشود کرد، بین ناشناسی و اتهام من ناشناسی ترحجی میده!
من بعنوان فارسی زبان می خواهم واقعیتهایی دیگری بگویم. اول یک خاطره شخصی بگویم، دوست صممی داشتم که سید ترک زبان خراسانی بود. روزی در اوان جوانی و در عالم رفاقت از او پرسیدم اگر به انتخاب باشد مایلی ترک صدایت بزنند یا سید؟ گفت ترک بودن ترجیح می دهد! من از دو دهه پیش یفسن دارم ترک بودن یک هویت در ایران است، نه فقط هویت زبانی، بلکه هویت قومی و فرهنگی. این یک واقعیت است ملت ایران یک ملت است ولی مردمانش داری تفاوت جزئی هم هستند و قبول این تفاوت د رعین اشتراکات تارخی و فرهنگی و ملی از اولین ازامات یک انسان دمکراسی خواه و طرفدار حقوق بشر جهان روایی است. اما این طور نیست که وقتی می گیوند اذری انکار هویت ترک بودن است. قوبل دارم عده ای موسوم به

پان فارس یا پان ایرانیست یا پان اریایی و امثالهم، منکر وجود قومیت ترک هستند! می گیوند ما ترک زبان فقط داریم یا حتی برخی افارطیون ترکی حتی زبان نمی دانند و آن را گویشی از زبان ایرانی که لغات ترکی در ان نفوذ کرده و برای اینکه تلطیفی بدهند تعارفات مثل مردم بافرهنگ و شریف ادری یا گویش زیبای ترکی می گیوند! ولی اینها برای پوشاندن نژادپرستی و ترک ستیزی شان است و من قبول دارم افزراد زیاید است و این یک مسئله است که باید همه از جمله ما فارسی زبان ها با این فکر اشتباه مبارهز کنیم مثل برخی کج روی مانند جوک های زشت قومی و تنفرپراکنی قومی و نژادپرستانه.
اما اذری در نزد عرف مدرم منظور کسانی هستند که یا ساکن انجا یا نستی خانواگی از انجا دارند و چون ان منطقه اذربایجان ازربایجان اکثرا ترک زبانند عرفا اذری/ازری را معادل ترک می دانند و گاهی برای بیان گویش خاصی از ربان ترکی که با ترکی بقیه جاها تفاوتی دارد مثل فارسی تهرانی و فارسی کابلی و فارسی تاجیکی! این لزوما انکار هویت مردم ترک ایران نیست. قطعا ترک بودن به معنی نژاد نیست مثل فارسی و کوردی و ... قطعا اکثریت قاطع مردم ایران نه اروپایی بلوند و نه اسیایی زردپوست و نه افریقایی بلکه از تیره مختلط مدیرتانه ای هستند مثل اکثر مردم خاورمیانه حاصل قرون و اعصار اختلاط اقوام و مهاجرت ها و لزوما تفاوت زبانی انطباقی با نژاد ندارد.به این وجود من مخالف اینم که در ایران ملیت های متفاوت هستند. این از نظر حققو بین المل و کشوردرای تفکر اشتابهی است وقتی بگوییم ملیتهای ایرانی یعنی حق جدایی رسما پذیرفته ایم. این مسئله اصلی ما با قوم گرایان است وگرنه تدریس زبان مادری و داشتن رسانه و کتاب و شعر و ادبیات و فولکلور و رقص محلی... اصلا مشکلی نداریم و اینم از زیبایی های تنوع فرهنگی است. دعوای اصلی بر سر اینست ایران کشوری است دارای ملیت واحد بنا بر جغرافایی رسمی شناخته شده/تابعیت و وفاداری به قانون اساسی بدون تبعیض و دمکراتیک که انسان ها فارغ از زنگ و نژادو قومیت و زبان و عقیده مذهبی و غیر مذهبی برابر می بیند. تعریف ما زا ملیت اینست و اختلاف اصلی ما با قوم گرایان ناسیونالیم در همین است که قومیت معادل ملیت نیتس. رئیس جمهور امریکا هم مردم امریاک مردم امریکا می گیو نه ملیت های امریکا! با وجود کثرالقوم وبدن و وجود افراد دو تابعنی در امریکا و فدرال بودنش باز هم همه مردم امریکا است ان هم با کلمه مفرد بیان میکند. تازه ما می گوییم مردمان ایرانی . ولی ملیتها معنی خاصی دارد و هرگونه تعریف عوام فریبانه مثل ایئلیار که می گیوم منظور از ملیت یعنی عمومی! جناب ائلیار چرا نمی گویی عمومی و چرا این اصارار داری بگویی ملی! چون من احمق نیستم و میدانم پشت این ملیت گفتند نقشه شوم تجزیه ایران است و بازی با کلمات امثال مرا گول نمی وتاند بزند. من امثال ترا سالهاست میشناسم. این بازی پان ترکسیم من خوب مشناسم. و خوب میدانم پان ترکسیم هم مثل هر پانی چگونه می خواهد مدرم از هم جدا و دشمن کند و انها چنان از هم متنفر کند تا خون یگدیگر بریزند و ایران تبدیل سوریه ای دیگر کنند. این سایت با دادن اکانت به امثال ائیلار و لویی و پان ترکهای دیگر دستش رو شده!
خوشبختانه امثال من فارسی زبان دمکراسی خواه اگاه به حققو بشر از جمله حقوق قومی بسیار ریاد شده ولی قبول دارم اقلیتی نابخرد و نزادپرست در بین همزبانانم هست کار ما مبارزه با همه اینهاست و تا موانع رسیدن به دمکراسی و حقوق بشر جهان روایی برسیم تا این ظلم و فساد و نسل سوزی در ایران مستعد و بزرگمان براندازیم و مردم کشورمان در رفاه و آسایش و اارمش و ازادی و سعادت معنوی مادی زندگی کنند هرچند احتمالا عمر امثال کفاف نخواهد ان روز ببنیم ولی سعی مان می کنیم با روشنگری غیرخشونت امیز تا نسل اینده رنجهایی که ما بردیم نبرند یا کتر برند!