Skip to main content

جناب شاملی، من با عرض شرمندگی

جناب شاملی، من با عرض شرمندگی
Anonymous

جناب شاملی، من با عرض شرمندگی نوتارم پرغلط تایپی است که بخار عادت تایپ کردنم است. من دارم میگویم از بحث کلی و اختلاف انگیز جدا کنید. انلاین نویسی است ناخودگاه چیزهایی دیگری هم به خطور مرسد!
اما اشاراتی به خواستها شده است بالاخره این فراکسیون باید هدفی داشته باشد. اگر رسمیت دادن کاربرد ترکی بجای اذری است که نه قانون اساسی منعی کرده و نه عرف جامعه. یک جناحی از سر عناد یا کوته فکر و عادتی از زمان پهلوی و قبلتر هست که ترک زبان اذربایجانی مخفف اذری می گیود. دقت کنید اذری با اذربایجانی فرق دارد. اذری نام فامیلی شناسامه ای بسیاری از مردم الان است. اسم کوچک اغلب دخترانه و این نام بسیار است و اگر رد فامیلیی بکار رود اغلب نشانه ارتباط شخص با یک منطقه جغرافیایی است. یک معنی دیگر هم اذر را به معنی اتشی و اشاره احترام زرتشیان و ایرانیان باستان می دانند که بخصو از وره پهلوی اغاز دادن شناسنامه بسیاری

به یکی از دو معنی بکاربرده اند. اذربایجان از قدیم یکی از مهمترین مناطق ایران بوده و مورد علاقه مثل خراسان و پارس/فارس و عراق (منظور عراق عجم اغلب) این مناطق در نام فامیلی بسیاری ایرانیان است.
اما د رمورد اموزش زبان مادری- که گویش و لهجه ها هم میتواند شاملش بشود- ر مبنای معیار گویش هر شهرستان/تا رعایت حقوق فرهنگی-زبانی مردم محلی بشود، استافده از کادر اموزشی فعلی است. چون تامین بودجه و کادراموزشی و مواد درسی از جمله کتب و غیرهف همیشه از دلایل با بهانه های تاخیر احرای اصل 15 بوده. من کمتر دیده ام غیرفارسی زبانان پیشنهاد عملی بدهند و همچنان به شعارو فحش و تهمت زدن به ما فارسیزبانها اقدام میکنند و از طرذفی حاکمیت بهانه بودجه و اینها میاورد! من با بررسی وضعیت موجود راهکار قانونی و عملی دارم:
1- اموزش زبان عربی طبق قانون اساسی است ولی حرفی از اجباری و واحد درسی اجباری نیامده. همان طور که اصل 44 را با تفسیر ابلاغیه زدند، از امکانات موجود ناشی از اصل 16 میتوان استافده کرد. کادر فعلی احتمالا اکثرا از بومیان هستند که اشنا بهزبان و گوی شو منطقه انها بازاموزی کرد و بخشی از کتاب و ساعت تدریس عربی به زبان و گویش های محلی اختصاص داد با اختیاری کردن درس عربی با درس زبان و گویش محلی. اینگونه بهانه تراشی بخاطر کمبود بودجه و کادراموزشی و مواد درسی تامین می شود. این پیشنهاد کاربردی و سریع است و در رعض چند سال اصل 15 و بلکه بهتر ازن اجرا میشود.
هدف جلوگیری از ویرانی کشور است و دمکراسی همین است و نه اینکه کشور دچار بحران و تجزیه کنیم. فرق دمکراسی خواهی با قوم گرایی دقیقا همچنین چیزها است. با اجرای اصل 15 یکی دیگر حققو شهروندی در اقنون اساسی که سالها معطل مانده اجرا می شود و کمک شایانی به همبستگی ملت ایران میشود.