Skip to main content

آقا/خانم کوردستان،

آقا/خانم کوردستان،
یونس شاملی

آقا/خانم کوردستان،
حسن نیت شما را در برخورد با خود باید تقدیر کرد. یکی از تئوریهای فلاکت بار موجود در کشورهای خاورمیانه تکیه به تئوری توطئه برای استحکام استبداد داخلی است. تفکرات ارتجاعی و بویژه استبداد سیاسی برای فریب اذهان عمومی همیشه یک و یا چند دشمن خارجی را برای خودشان میتراشند و ذهنیت مردم را به جای برخورد اصولی با مسائل داخلی خود، به جر و بحث های بی فایده و از درون تهی در حول و حوش آن دشمنان خارجی مشغول میکنند.

اگر منتقدین دمکرات در درون کشورهای اسبتداد زده خاورمیانه میتوانستند صدایشان را بلند تر کنند، شاید میتوانستند قدمهای بسیار اساسی در تحکیم مناسبات دمکراتیک در درون خودشان و مناسبات دوستان به کشورهای همسایه خود ایجاد کنند. اما اینک نگاه کنید این گرایشات ارتجاعی و استبدادی در خاورمیانه با خود زنی مشغول است. همه با همدیگر در حال جنگ اند. ایران، ترکیه اردوغان، آمریکا و

اروپا را برهم زننده نظم داخلی خود معرفی میکنند. اما اگر پیشروان مترقی این کشورها بتوانند بجای خصومت با اروپا و آمریکا از آنها بیاموزند بسیار مفیدتر میبود. برای نمونه تلاش برای تحکیم اتحادیه اروپا برای برپایی یک دولت قدرتمند تر و دوری از برادرکشی میتواند درس بسیار آموزنده ایی برای کشورهای خاورمیانه و مسلمان باشد. نگاه کنید در سوریه چه کسی میکشد و چه کسانی کشته میشوند؟! در عراق و یا افغانستان آنچه در جریان است برادر کشی است، قتل و جنایت علیه بشریت است. اما همچنان ادامه دارد... واقعا گره کور این حوادث در کجاست؟