Skip to main content

این شبکه خبری در ادامه با

این شبکه خبری در ادامه با
نظرات رسیده

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به علل شکست ارتش افغانستان و نیرو‌های امنیتی آن کشور در برابر طالبان می‌نویسد: "عوامل متعددی در فروپاشی دولت و نیرو‌های نظامی و امنیتی افغانستان نقش داشته‌اند. نخست وجو

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به علل شکست ارتش افغانستان و نیرو‌های امنیتی آن کشور در برابر طالبان می‌نویسد: "عوامل متعددی در فروپاشی دولت و نیرو‌های نظامی و امنیتی افغانستان نقش داشته‌اند. نخست وجود فساد گسترده در وزارتخانه‌های دفاع و داخله افغانستان بود که در آن منابع، مهمات و مواد غذایی پیش از رسیدن به دست سربازان به سرقت رفته بودند. مهمات و تجهیزات دیگر نیز در بازار سیاه فروخته شدند و سرانجام در دست طالبان قرار گرفتند.
به علاوه، برخی از فرماندهان با ارائه درخواست بودجه برای حقوق سربازانی که در واقع در ارتش ثبت‌نام نکرده بودند و وجود خارجی نداشتند به اختلاس دست زدند و پول زیادی کسب کردند. این در حالی است که کارکنان نیرو‌های امنیتی و دفاعی بدون حقوق نگه داشته می‌شدند و ماه‌ها به خدمت می‌پرداختند، بدون آن که اجازه مرخصی و ملاقات با خانواده‌های‌شان را داشته باشند.
جای تعجبی ندارد که افغانستان یکی از بالاتری میزان ترک نیرو‌های نظامی در جهان را ثبت کرده است: ترک خدمت پنج هزار نیرو در مقابل نرخ جذب ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیرو.
دوم آنکه اختلاس و فساد باعث تضعیف روحیه در صفوف ارتش افغانستان شد. صداقت فرماندهان ارشد در امور نظامی برای جلب احترام و وفاداری سربازان بسیار مهم است. سربازان بدون حقوق شیوه زندگی مجلل فرماندهان را می‌دیدند. از این رو، آنان به جای جنگیدن و کشته شدن ترجیح دادند تسلیم طالبان شوند. طالبان نیز وعده عفو عمومی را اجرا کردند و جان سربازان را نجات دادند.