Skip to main content

ســالام دوســلار

ســالام دوســلار
lachin
عنوان مقاله:
گزارشگر رویترز....گروه زبان ژاپنی-کره ای-ترکی به کشاورزان چین باستان باز می گردد..

ســالام دوســلار..
Japanese-Korean-Turkish language group traced to farmers in ancient China
این تحقیقات علمی زبانی نشانگر آن است که این سه زبان ( التصاقی ) از قدیمیترین زبان های بشریّت است.

ویل دانهام
چهارشنبه، 10 نوامبر 2021، 9:56 صبح
توسط ویل دانهام

(رویترز) - یک مطالعه ترکیبی از شواهد زبانی، ژنتیکی و باستان شناسی منشأ خانواده زبان ها از جمله ژاپنی، کره ای، ترکی و مغولی مدرن و مردمی که آنها را با کشاورزان ارزن صحبت می کنند که در منطقه ای در شمال شرقی چین حدود 9000 سال ساکن بوده اند را ردیابی کرده است. پیش.

این یافته‌ها که روز چهارشنبه به تفصیل شرح داده شد، یک اصل و نسب ژنتیکی مشترک را برای صدها میلیون نفر از مردمی که به زبان‌های ماوراء‌آسیایی صحبت می‌کنند در منطقه‌ای به وسعت بیش از 5000 مایل (8000 کیلومتر) مستند می‌کند.

این یافته ها نشان می دهد که چگونه استقبال بشر از کشاورزی پس از عصر یخبندان باعث پراکندگی برخی از خانواده های زبانی اصلی جهان شد. ارزن یک محصول اولیه مهم بود زیرا شکارچیان-گردآورنده به سبک زندگی کشاورزی روی آوردند.

98 زبان فراآسیایی وجود دارد. در این میان می توان به کره ای و ژاپنی و همچنین: زبان های ترکی مختلف از جمله ترکی در بخش هایی از اروپا، آناتولی، آسیای مرکزی و سیبری اشاره کرد. زبان های مختلف مغولی از جمله مغولی در آسیای مرکزی و شمال شرقی. و زبان های مختلف تونگوسی در منچوری و سیبری.

آغاز این خانواده زبانی به کشاورزان ارزن نوسنگی در دره رودخانه لیائو، منطقه ای که بخش هایی از استان های چینی لیائونینگ و جیلین و منطقه مغولستان داخلی را در بر می گیرد، ردیابی شد. همانطور که این کشاورزان در سراسر شمال شرق آسیا حرکت کردند، زبان های نسل از شمال و غرب به سیبری و استپ ها و شرق به شبه جزیره کره و از طریق دریا تا مجمع الجزایر ژاپن در طول هزاران سال گسترش یافتند.

این تحقیق بر آغاز پیچیده برای جمعیت ها و فرهنگ های مدرن تاکید کرد.

مارتین رابیتز، زبان شناس مقایسه ای، رهبر گروه تحقیقاتی باستان شناسی در گفت: پذیرش اینکه ریشه های زبان، فرهنگ یا مردم فراتر از مرزهای ملی کنونی است، نوعی تسلیم هویت است که برخی افراد هنوز آمادگی انجام آن را ندارند. موسسه ماکس پلانک برای علم تاریخ بشر در آلمان و نویسنده اصلی این مطالعه که در مجله نیچر منتشر شده است.

"ملت های قدرتمندی مانند ژاپن، کره و چین اغلب به عنوان نماینده یک زبان، یک فرهنگ و یک مشخصات ژنتیکی تصویر می شوند. اما حقیقتی که باعث ناراحتی مردم با برنامه های ملی گرایانه می شود این است که همه زبان ها، فرهنگ ها و انسان ها، از جمله آنهایی که در آسیا هستند، هستند. رابیتس اضافه کرد.

محققان مجموعه‌ای از مفاهیم واژگانی را برای ۹۸ زبان ابداع کردند، هسته‌ای از واژه‌های موروثی مرتبط با کشاورزی را شناسایی کردند و یک شجره خانوادگی زبان را شکل دادند.

مارک هادسون باستان شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه از موسسه ماکس پلانک برای علم تاریخ بشر گفت که محققان داده های 255 سایت باستان شناسی در چین، ژاپن، شبه جزیره کره و خاور دور روسیه را بررسی کردند و شباهت ها را در آثار باستانی از جمله سفال، سنگ ارزیابی کردند. ابزار و بقایای گیاهی و حیوانی. آنها همچنین تاریخ 269 بقایای باستانی از مکان های مختلف را در نظر گرفتند.

محققان دریافتند که کشاورزان شمال شرقی چین در نهایت ارزن را با برنج و گندم تکمیل کردند، بسته ای کشاورزی که با گسترش این جمعیت ها به شبه جزیره کره در حدود 1300 سال قبل از میلاد و از آنجا به ژاپن پس از حدود 1000 سال قبل از میلاد منتقل شد.

محققان آنالیزهای ژنومی را بر روی بقایای باستانی 23 نفر انجام دادند و داده های موجود در مورد افراد دیگری را که تا 9500 سال پیش در شمال و شرق آسیا زندگی می کردند، بررسی کردند.

به عنوان مثال، بقایای زنی که در یوکیدو در کره جنوبی پیدا شده است، 95 درصد از اجداد مردم جومون باستانی ژاپن بوده است که نشان می دهد اجداد اخیر او از دریا مهاجرت کرده اند.

Robbeets گفت: "تعجب آور است که می بینیم کره های باستان منعکس کننده اصل و نسب جومون هستند که تاکنون فقط در ژاپن کشف شده است."

خاستگاه زبان‌های چینی مدرن به‌طور مستقل به وجود آمد، هرچند به شیوه‌ای مشابه با ارزن نیز درگیر شد. رابیتس گفت در حالی که اجداد زبان های ماوراء النهر در دره رودخانه لیائو ارزن جارولی می کارند، مبتکران خانواده زبان های چینی- تبتی تقریباً در همان زمان ارزن دم روباهی را در منطقه رودخانه زرد چین پرورش می دادند و راه را برای پراکندگی زبان جداگانه هموار می کردند. .

(گزارش توسط ویل دانهام در واشنگتن، ویرایش توسط روزالبا اوبراین)