Skip to main content

https://www.youtube.com/watch

https://www.youtube.com/watch
lachin
عنوان مقاله:
آقای آرسن نظریان , برایتان تسلیّت عرض میکنم .شوشا سن آزادسان....شوشا تو آزادی..

https://www.youtube.com/watch?v=MM-5-Jk1BJ4
ســـالام دوســلار..
دوستان... در طول تاریخ نبردها و جنگ های آزاد طلبانه , عملیاتی بوده است که نتایج این عملیات تاریخ یک کشور و حتی یک قاره را عوض

کرده است . از مشهورترین عملیات نظامی که تاریخ را عوض کردند عبارتند از....
1- نبرد « گلا پولی در ترکیه The Gallipoli campaign» ... در این نبرد , ترک های جوان به رهبری آتا تورک توانستند نیروی دریایی انگلستان را که وینستون چرچیل فرمانداری میکرد را شکست بدهند و در نتیجه ترکیه امروزی را به وجود آوردند.
2- نبرد « دیَن بیَن فو..The Battle of Dien Bien Phu » در ویتنام. بعد از شکست مفتضحانه فرانسه از آلمان هیتلری در جنگ جهانی دوم , در مستعمرات فرانسه , جنگ های استقلال طلبانه شروع شد که ویتنام از این یکی کشورها بود. بعد از پیروزی متفقین و شکست آلمان هیتلری , ارتش فرانسه دوباره خاک ویتنام را با کمک انگلستان اشغال کرد. ویتنامی ها به رهبری « هوشه مین » جنگ های استقلال طلبانه را شروع کردند. یکی از پایگاه های نظامی فرانسوی در منطقه دیَن بیَن فو ( شمال ویتنام ) بود که « صعب العبور » بود و در با لای تپه ها قرار داشت. فرانسوی ها تجهزات سنگین نظامی را فقط با هواپیما و هلی کوپتر ها حمل و نقل میکردند. چون ویتنام هنوز نیروی هوای نداشت فرانسوی ها فکر میکردند که این منطقه از امنیّت ترین نقطه نظامی است. ویتنامی ها که (( ریزه میزه )) هستند تمام تجهیزات نظامی از همدیگر جدا کرده و تمام قطعه های جدا شده را به بالای کوها بردند و در آنجا همین قطعات را دوباره وصل کردند. در این نبرد به سرکردگی ژنرال (( جیاپ )) اولین شکست مفتحضانه را فرانسوی ها چشیدند و این پیروزی باعث شد ویتنام شمالی بوجود بیاید. عملیّات این نبرد حماسه آسا در آکادامی های میلیتاری تدریس میشود.
3- نبرد نرماندی .D-Day landing.. در این عملیات نظامی ارتش متفقین توانستند ارتش آلمان هیتلری را بوسیله جاسوسهای با تجربه گول بزنند. آلمانی ها باور کردند که نیرو و قوای اصلی متفقین از بندر « کاله » هجوم خواهد آورد , ولی قوای متفقین از سواحل نرماندی وارد خاک فرانسه شد که اول فرانسه و بعد قاره اروپا را از یوغ فاشیست های آریائی آلمانی نجات دادند..
4- نبرد شوشا در آزربایجان.....این نبرد که پارسال با نحو احسن انجام شد , اکثر فرمانده هان ارتش منطقه را به تعجب وا داشت. در این نبرد حماسه آمیز, یگان ویژه ارتش آزربایجان از تپه های (( جئدیر دوزی )) بالا رفته و حتی در بعضی از موارد جنگ تن به تن با ارمنی ها کرده و شوشا را آزاد کردند. این نبرد مشکلات حقوقی و بین المللی 30 ساله فقط در عرض 44 روزحل کرد. نبرد شوشا و کلآ این جنگ 44 روزه با وسایل مدرن , در مطون درسی و عملیّات نظامی اکثر ارتش دنیا و همچنین در ارتش امریکا گنجانده میشود.
آنچه که در نبرد حماسه آسای شوشا گذشت را می توانیم تا اندازه ای با نگاه کردن به کلیپ بالائی پی ببریم.
نتیجه....
آقای آرسن نظریان..آزادی شوشا را برایتان تسلیت عرض میکنم ولی روز خوبی را برایتان آرزومندم.
!! قـــــــــارا بـــــــاغ آزربـــــــایـــاجـــــانــــدیـــــــــر!!!!!!!