رفتن به محتوای اصلی

چند پرسش از نگارنده «نامه يک رفيق پير به نسل جوان توده اي»
07.04.2013 - 17:34

مطلبی تحت عنوان «نامه يک رفيق پير به نسل جوان توده اي» درتاریخ پنجشنبه, آوریل 4, 2013 - 15:30 در سایت وزین ایران گلوبال انتشار یافته است. که ابراز نظری است در مخالفت با مصوبات ششمین کنگره و سیاستهای کنونی حزب توده ایران و رهبری آن. به زعم اینجانب نامه ی آقای دکتر احمدی به صورت یک ادعانامه و تبلیغی کاملاً یکسویه و برخلاف ادعای نویسنده در جهت تشویش اذهان نسل جوان توده ای بوده است و نه برای تنویر آن. مطلب حاضر به جهت توجه دادن همان نسل جوان مورد نظر ایشان به نکات عمداً  و در سایه نگاه داشته شده ی نگارنده ی نامه و در طلب روشن شدن بیشتر اهداف مبهم ایشان نوشته شده است.

 
  
آقای دکتر احمدی عزیز!
 
من به عنوان یک هوادار حزب توده ایران، تاکنون افتخار آشنایی با شما را نداشته ام. و با خواندن مطلب پر از سوز دل شما چند سئوال برایم پیش آمد. 
چند سئوال به عنوان فردی نه چندان جوان اما با اختلاف بیش از یک نسل با شما. و جسارتاً برای اطمینان از صداقت شما... البته تأکید می کنم «جسارتاً» و امیدوارم از این تردید من نرنجیده باشید. و نیز از شما انتظار دارم با تعمیم در «همه ابعاد» وانفسایی که شما سعی در ترسیم تصویری «یک بعدی» از آن را داشته اید، به من مارگزیده، حق بدهید که از هر ریسمان سیاه و سفیدی بترسم!. حتی برای تردید درباره کسی که این شجاعت را دارد که «تمام ذرات وجود خودش» را توده ای می نامد و این جسارت را نیز که «رفیق خاوری» را توده ای نمی داند!
 
بی تردید و آنچنان که از فحوای فرمایشاتتان بر می آید، شما در حال حاضر در ارتباطی تشکیلاتی با حزب توده ایران نیستید. اما بیوگرافی ارائه شده توسط شما تنها شامل بخش های روشنی از زندگی سیاسی تان در گذشته بوده و در آن تنها به ارتباط سازمانی بسیار دوردست با سازمان جوانان حزب توده ایران اشاره شده است. و درواقع بخش اعظم این زندگی سیاسی احتمالاً پربار، که در برگیرنده فاصله زمانی 63 سال از پرتلاشترین و دوران زندگیتان را کاملاً در سایه قرار داده اید!.. یعنی پرحادثه ترین و پر افت و خیز ترین دوره تاریخ معاصر میهنمان را... دوره ای که جامعه ی ما درطول آن  شاهد آمدن و شدن قهرمانان ، اندشمندان، تاریخ سازان... و نیز افرادمتزلزل، فرصت طلبان، خائنان و جاسوسان بسیار بوده است. در میهنمان و در درون حزبمان... از یک عضو ساده گرفته، تا سطح رهبری... از کسانی با سواد اکابر گرفته تا رده ی دکترا...

از سال 1327 تا کنون که یعنی 63 سالی که طی آن تاریخ جنبش کارگری میهنمان و حزب توده ایران انسان های بسیار و گوناگونی را به خود دیده است. کسانی همچون: خلیل ملکی ها، رادمنش ها، شرمینی ها، بهرامی ها... و... و نیز روزبه ها، سیامک، کیوان ها، وارتان ها، ناوی انوشه ها و تیزابی ها ... و ... در برهه ی انقلاب 57 تا کنون نیز کسانی همچون: امیرخسروی ها، فرجادها، پرتوی ها، شهبازی ها و علی خدایی ها... و نیز... طبری ها، کیانوری ها، جوانشیرها، نیک آیین ها مهرگان ها، آذرنگ ها و خاوری ها و... و... 
 
استاد عزیز!.. 
این واقعیت یعنی «با بسياري از رهبران خردمند حزب از نزديک آشنا بودن» به قول هیچ آدم منصف و منطقی و عاشق حزب توده ی ایران نشان آن نیست که آن شخص «فرزند اين حزب بوده و در دامن آن بزرگ شده » باشد!..
همه این را به خوبی می دانند. شما خیلی خوب تشخیص می دهید. و من رفیق کوچک حزب هم می توانم  خیلی راحت بفهمم که بيش از ٦٠ سال تنها «در گرداگرد» حزب توده ايران فعاليت داشتن، به هیچ رو مؤید این سخن نیست که مدعی «تمام ذرات وجودش آنچنان که زنده ياد خسرو روزبه مي گفت، از عشق به حزب توده ايران آکنده بوده باشد.»!! 
 
گرامی!.. 
خسرو روزبه، قهرمان پرورش یافته در دامان حزب توده ایران، هرگز سر از آستان جانان بر نداشت و از حزبش روی برنگرداند!.. او تا واپسین نفس هایش هم که فریاد سرداد «همه ذرات وجودم توده ایست!» عضو حزب توده ایران بود. و جسمش جانش و تمامی ذرات وجودش را برای فعالیت در درون حزبش و طبق موازین لنینیست حزبش به کار گرفت. سخنی از که شما از او نقل کرده و سعی دارید به استناد آن خود را در تراز او  قرار دهید، تنها یک شعار و تنها یک ادعا در گفتار نبود... روزبه، سخنش 

را به درستی و تمام کمال زیست !.. او آنچه را که گفت در کردار هم با زیبایی تمام به جهانیان نمایاند!.. 
خسرو روزبه با تمامی قامت رشیدش در برابر تمامی دشمنان خانگی و کژراهه پیمایان رخنه کرده در خانه اش ایستاد و در دشوار ترین شرایط حزبش را پاس داشت... و هرگز حزب توده ها را ترک نکرد...
 
دکتر احمدی عزیز!.. 
- شما که بعد از عمری مهر سکوت از لب برداشته و برای تنویر اذهان جوانان در مورد «سطح  نازل انديشه و فرهنگ آنهائي که اسناد کنگره تنظيم کرده اند» یعنی درباره عالی ترین رکن تشکیلات و تبلور اراده تمامی اعضای داخل و خارج حزب توده ایران سخن می گویید. یعنی همان حزبی که شما ادعا می کنید« پرورش یافته ی دامانش هستید و تمام ذرات وجودتان از عشق به آن آکنده است.». و می فرمایید که « گويا حزب عزيز ما لانه لومپن ها شده است.» پس در مورد واقعیت همکاریتان با حزبی که اینچنین با عاشق نمایی از آن سخن می گویید روشنگری بفرمایید. دقیقاً در همان جهت تنویر افکار جوانان!
به همین جهت اگر ممکن است در تکمیل بیوگرافی تان پرسش های زیر را هم پاسخ بفرمایید:
 
- شما که از بهمن ١٣٢٧ به عضويت سازمان جوانان حزب توده ايران درآمده اید در چه تاریخی و چرا ارتباط سازمانیتان با حزب بریده شده است؟
- قطع ارتباط تشکیلاتی شما با حزب اگر به اراده خودتان بوده است، در چه تاریخی و به چه علت این تصمیم از سوی شما اتخاذ شده است؟
- اگر قطع ارتباط تشکیلاتی شما باتصمیم حزب بوده است، باز هم در چه تاریخی و چرا ؟
- آیا اصلاً بعد از انقلاب 57  تا در سالهای سیاه 1361 و 1362 با حزب ارتباط داشته اید؟ پاسخ به این پرسشها که در سن 84 سالگی در آلمان زندگی می کنید، بسیار ساده بوده و علی الاصول هیچگونه مشکل امنیتی ایجاد نمی کند.
- اگر همچون بسیاری دیگر از اعضائ داخل کشور این قطع ارتباط به خاطر ضربه رژیم و سرکوب رژیم بوده است، آیا از زمانی که ساکن کشور آلمان بوده اید، تلاشی در بر قراری مجدد این ارتباط داشته اید؟ 
- اگر تلاش دوباره برای برقراری ارتباط با حزب داشته اید، چرا این تلاشتان به بار ننشسته است؟
 
درود بر همه مبارزان پاکباز، صادق و فروتن راه رهایی کارگران و زحمتکشان ایران!
 
کاوه مهرآیین – 1392/1/16

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.