رفتن به محتوای اصلی

جدال سیاسی میان دولت و پارلمان بلژیک بر سر حضور جنجالی علیرضا زاکانی

جدال سیاسی میان دولت و پارلمان بلژیک بر سر حضور جنجالی علیرضا زاکانی

در حالی که قرار است حاجا لحبیب وزیر خارجه بلژیک برای توضیح درباره حضور علیرضا زاکانی در بروکسل به پارلمان بلژیک برود، رسانه‌ها از تداوم بحران و نزاع‌های سیاسی میان دولت و پارلمان این کشور خبر داده‌اند.

رسانه‌های بلژیکی گزارش داده‌اند که لحبیب روز دوشنبه پنجم تیرماه پس از حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبرگ، خود را به بروکسل می‌رساند تا در کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک حاضر شود.

نشریه پولیتیکو اروپا نیز در مطلبی به این نشست پرداخته و نوشته که هرگونه رفتار و سرنوشت وزیر خارجه بلژیک در این نشست، پیامدهایی برای حزب او که یکی از احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف حاکم در بلژیک است، به دنبال خواهد داشت.

 

یک مسوول بلژیکی نیز به این نشریه گفته که سرنوشت دولت کنونی بروکسل به سرنوشت لحبیب در این نشست وابسته است.

جنجال‌های اخیر در بلژیک پس از آن آغاز شد که این کشور به گروهی متشکل از چهارده مقام جمهوری اسلامی از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران و رییس سابق سازمان بسیج دانشجویی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی شهرداران شهرهای بزرگ جهان ویزا صادر کرد.

این در حالی بود که اتحادیه اروپا سازمان بسیج دانشجویی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب‌ها تحریم کرده است.

 

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک، در واکنش به حضور زاکانیدر بروکسل نوشت: «او رییس سابق بسیج دانشجویی است؛ سازمانی که به دلیل نقض فاحش حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا تحریم است. ببینید تروریست‌های رژیم قاتل چگونه می‌توانند آزادانه در قلب اروپا راه بروند.»

در پی این اعتراض‌ها به حضور علیرضا زاکانی، وزیر خارجه بلژیک ابتدا گفت با این سفر مخالفت کرده اما بعد به اصرار برگزارکنندگان ویزای محدود برای هیات ایران صادر شد.

خود زاکانی نیز زمانی که برای شرکت در مجمع «انجمن کلانشهرهای مهم جهان» در بروکسل حضور داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «آر تی ال اینفو»، منکر تجمع‌های ایرانیان در اعتراض به سفر او به اروپا شد و گفت: «آنچه من در اینجا مشاهده کردم استقبال از پیشرفت‌های ما بوده است.»

اما پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل، به دنبال انتقادها از او به دلیل میزبانی از زاکانی و هیات جمهوری اسلامی، استعفا کرد.

دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک در واکنش به این کناره‌گیری نوشت: «با تلاش من و همکارانم، او استعفا کرد و الان هم نوبت وزیر خارجه بلژیک است.»

اکنون با استعفای دعوت‌کننده اصلی زاکانی، درخواست‌ها برای کناره‌گیری وزیر خارجه بلژیک نیز افزایش یافته است.

چند روز پیش، الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک تایید کرد که با موافقت او به هیات جمهوری اسلامی از جمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران ویزا صادر شده است.

او گفت: «برای جلوگیری از حادثه بزرگ دیپلماتیک چاره‌ای جز این نداشتیم و به دلیل تعهد به وضعیت و آزادی زندانیان اروپایی در ایران خطر نکردیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید