رفتن به محتوای اصلی

فاجعه مدیران جمهوری اسلامی؛ از چاله‌های چمن آزادی تا سرقت پیراهن اهدایی رونالدو به فاطمه

فاجعه مدیران جمهوری اسلامی؛ از چاله‌های چمن آزادی تا سرقت پیراهن اهدایی رونالدو به فاطمه

ورود ستارگان جهانی باشگاه متمول سعودی به ایران و بحران‌های ریز و درشتی که در پی مسابقه فوتبال میان تیم‌های پرسپولیس و النصر نمایان شدند، بار دیگر از ضعف و ناتوانی آشکار مدیران نظام جمهوری اسلامی در اجرای ساده‌ترین وظایف سازمانی‌شان پرده برداشتند و همان مدیرانی که در چند ماه اخیر تلاش می‌کردند استخدام فوق‌ستاره‌های فوتبال دنیا در باشگاه‌های سعودی را به سخره بگیرند و سعودی‌ها را به «پول‌پاشی بدون برنامه و حاضری‌خوری» متهم می‌کردند، پس از مشاهده استقبال بی‌نظیر فوتبال‌دوستان ایرانی از کریستیانو رونالدو و همبازی‌هایش، به دست‌وپا افتادند تا خود و فرزندانشان را به ابتدای صف عکس یادگاری گرفتن با بازیکنان النصر عربستان سعودی برسانند.

با این حال حواشی این مسابقه همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین خبر، یکی از کارمندان باشگاه پرسپولیس روز پنجشنبه ۳۰ شهریور در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، خبر به سرقت رفتن پیراهن اهدایی کریستیانو رونالدو به فاطمه حمامی، دختر هنرمند و ناتوان جسمی را که امضای ستاره پرتغالی روی آن بود، تایید کرد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ظاهرا پیراهن اول زردرنگ تیم النصر عربستان سعودی را که رونالدو آن را امضا و به فاطمه اهدا کرد، از این دختر گرفتند و پیراهن دوم سرمه‌ای النصر را که امضایی هم روی آن نیست، به فاطمه دادند. شنیده‌ایم که آن پیراهن اصلی را به فرد دیگری فروخته‌اند. دقیقا نمی‌دانیم چه کسی این کار را کرده است، اما کلاه گذاشتن سر چنین دختر هنرمند و معصومی واقعا کار زشتی بود.»

از سوی دیگر، خبر کیفیت بد، غیرعادی و عجیب چمن ورزشگاه آزادی با چاله‌های فراوان که در این دیدار به مصدومیت زودهنگام مهدی ترابی، ستاره تیم پرسپولیس، منتهی شد، هم بازتابی جهانی داشت. در تازه‌ترین واکنش، مارسلو بروزوویچ، یکی از ستاره‌های تیم النصر و هافبک تیم ملی کرواسی، گفت: «بازی زیبا برای من و بازیکنان مهم نبود. فقط دنبال این بودیم بازی زودتر تمام شود تا مصدوم نشویم. چنین چمن افتضاحی را حتی در فقیرترین کشورهای دنیا هم ندیده بودم. امیدوارم دیگر هیچ‌وقت اینجا بازی نکنم.»

امید عالیشاه، کاپیتان تیم پرسپولیس، نیز پس از بازی در همین راستا گفت: «شرم‌آور بود که مقابل تیم بزرگی مثل النصر با ستاره‌هایش در این زمین بازی کنیم. النصری‌ها از ما می‌پرسیدند که مزرعه است یا زمین چمن؟ نه‌تنها رونالدو، بلکه بازیکنان خود ما هم از وضعیت بد زمین آزادی شاکی بودند. روز قبل از بازی زمین را دیدیم و هنگ کردیم. واقعا همه‌چیز مایه شرمندگی بود.»

مجری تلویزیون دولتی عربستان سعودی نیز پس از پایان مسابقه تیم‌های پرسپولیس و النصر، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته بود: «کیفیت استادیوم و تصاویر ارسالی از ایران را که می‌بینم، یاد ۳۰-۲۰ سال پیش می‌افتم. خدا را شکر که سعودی هستیم.»

در حین بازی، تصاویر متعددی از عصبانیت رونالدو و دیگر ستاره‌های النصر از چاله‌های پرشمار چمن ورزشگاه آزادی که موجب تغییر جهت توپ در زمین بازی می‌شد، از قاب تلویزیون مشاهده شد، تا تاییدی دیگر باشد بر کیفیت پایین عملکرد مدیران منصوب سران جمهوری اسلامی و ناتوانی آن‌ها از تامین جزئی‌ترین ملزومات یک مسابقه ورزشی.

پزشک تیم پرسپولیس هم درباره ماجرای مصدومیت مهدی ترابی، تاثیرگذارترین بازیکن پرسپولیس، در اوایل مسابقه با النصر گفت: «پای مهدی ترابی در چاله‌های چمن ورزشگاه آزادی گیر کرد و او را مصدوم کرد.»

با وجود همه بحران‌های سریالی و کاستی‌‌های پرشمار در پذیرایی از بازیکنان النصر در تهران مانند گیر کردن ستاره‌های تیم سعودی در آسانسور هتل، گم شدن دروازه‌بان دوم النصر به دلیل ازدحام جمعیت، حضور دختر مدیرعامل پرسپولیس در مراسم عجیب اهدای فرش ایرانی به رونالدو، کیفیت پایین دوربین‌های صداوسیما برای پوشش مسابقه، تپه‌های چمن آزادی، توهین ماموران پلیس به زنان ایرانی هوادار رونالدو، خودداری بازیکنان النصر از تمرین در ورزشگاه آزادی به دلیل نبود امنیت، مشکلات این ستاره‌ها برای گذر از فیلترینگ اینترنت در ایران، ادعای مدیرعامل پرسپولیس درباره سوال دخترش از رونالدو درباره مسئله فلسطین یا استفاده از پرچم باشگاه کاشیما آنتلرز ژاپن برای پوشاندن خرابی‌های سکوهای ورزشگاه آزادی، باز هم مدیران فوتبال و ورزش ایران نه عذرخواهی کردند و نه اشتباهاتشان را پذیرفتند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، مدعی شد که «وضعیت چمن را بهتر از قبل کردیم» و هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، نیز با بیان این جمله که «۱۰۰ میلیون جمعیت داریم و در چنین شرایطی کنترل احساسات مردم برای دیدار با رونالدو میسر نیست»، از زیر بار قبول مسئولیت گاف‌های پی‌درپی شانه خالی کردند.

ادعاهایی که البته هیچ‌کدام منطقی به نظر نمی‌رسند، زیرا در موارد مشابه در ورزشگاه‌های دیگر جهان، دیده شده که طی چند روز، چمن زمین فوتبال به‌‌کل تعویض و با چمن تازه و باکیفیت جایگزین می‌شود. در مورد جمعیت ایران نیز می‌توان پرسید که پس چگونه کشوری مانند چین با ۱.۵ میلیارد نفر جمعیت دائما میزبان چهره‌های معروف است و مسابقات جهانی و المپیک در آن برگزار شده است؟

روند کاملا غیرعلمی و مبتنی بر «مدیریت جهادی» که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مدافع سرسخت آن است و در سال‌های اخیر با ورود فله‌ای مدیران نظامی و امنیتی به ورزش به‌خصوص فوتبال، حالا افتضاحی بین‌المللی را برای ایران در مقابل دیدگان رسانه‌های جهانی به بار آورده، کار را به جایی رسانده است که روزنامه حکومتی فرهیختگان هم با تیتر «آبروریزی بزرگ» از آن یاد می‌کند.

در این میان، نکته جالب و قابل تامل این است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در سفر به نیویورک و دیداری که با اینفانتینو، رئيس فیفا، داشت، از او درخواست کرد تیم منتخب ستارگان فوتبال جهان را برای بازی دوستانه با تیم ملی فوتبال ایران به تهران بفرستد؛ تقاضایی عجیب‌تر از تمامی اتفاق‌های چندروز گذشته که از ناآگاهی رئیس‌جمهوری ایران و مشاورانش از واقعیات فوتبال جهان و نداشتن درکی از غیرممکن بودن براورده شدن چنین درخواستی حکایت دارد؛ زیرا علاوه بر ناتوانی مدیران نظام اسلامی برای پذیرایی از ستاره‌ها و نبود زیرساخت‌ها اولیه، رئیسی حتی این را هم نمی‌داند که به دلیل قرارداد داشتن ستارگان فوتبال جهان با باشگاه‌های معتبر، شرکت کردن این بازیکنان در مسابقاتی غیر از بازی‌های رسمی و دوستانه باشگاهی و ملی ممکن نیست و به همین دلیل تشکیل تیم منتخب ستارگان جهان نه فقط برای حضور در تهران که کلا، نشدنی و رویایی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید