رفتن به محتوای اصلی

رژیم اسلامی : مهلت ۲۸ شهریور خلع سلاح احزاب کرد در اقلیم کردستان «تمدید نمی‌شود»
11.09.2023 - 12:18

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید مهلت ۲۸ شهریور برای خلع سلاح احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی، که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند، تمدید نخواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت مهلت خلع سلاح احزاب مخالف کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان ۲۸ شهریور «به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود». او همچنین در ارتباط با تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و نقش حکومت ایران هم گفت «قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است».

آقای کنعانی در نشست خبری خود درباره توافقی که با دولت عراق و اقلیم کردستان برای خلع سلاح احزاب مخالف کُرد مخالف حکومت ایران انجام شده، گفت «دولت عراق در این زمینه اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده و تاکید کرده به تعهد خود پایبند است».

مقام‌های عراقی هفتم شهریور ماه در واکنش به ضرب الاجل تازه دولت ایران تایید کرده‌اند که دو کشور توافقی را برای خلع سلاح و جابجایی گروه‌های کرد شمال عراق امضا کرده‌اند و برای اجرای آن «در اسرع وقت» تلاش می‌کنند.

سال‌ گذشته در حالی که موج اعتراضات در داخل ایران ادامه داشت، جمهوری اسلامی ابتدا با حملات توپخانه‌ای و سپس با حمله پهپادی و موشکی بارها به مواضع گروه‌های کرد مخالف خود در داخل عراق کرد. در جریان این حملات مرگبار، ده‌ها عضو این احزاب کشته شدند.

دولت عراق و اقلیم کردستان بارها این حملات را محکوم کردند و آن را نقض حاکمیت ملی عراق خواندند.

اما سرانجام در اسفندماه ۱۴۰۱ دفتر نخست‌وزیر عراق و شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که عراق و ایران توافقی را با هدف تامین «امنیت مرزی» امضا کرده‌اند.

سپاه پاسداران که مسئولیت حملات به گروه‌های کرد ایرانی در عراق را بر عهده گرفته بود از جمله دلایل این اقدام را پشتیبانی این احزاب از اعتراضات ایران خوانده بود.

نقشه

اصلی‌ترین احزاب کُرد ایران در سال‌های اول پس از انقلاب مورد هجوم نیروهای حکومت تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی قرار گرفتند. این گروه‌ها از جمله کوموله و حزب دموکرات کردستان ایران به مرور ابتدا در مناطق مرزی و سپس کردستان عراق مستقر شدند. از آن زمان تا کنون حکومت ایران بارها این احزاب را هدف قرار گرفته‌اند و در مقابل آنان نیز با نیروهای حکومت ایران درگیر شده‌اند.

حزب دموکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان از جمله احزاب مستقر در اقلیم کردستان عراق هستند. جمهوری اسلامی ایران این احزاب و همچنین پژاک دیگر گروه مخالف حکومت ایران را متهم کرده که در اعتراضات سراسری ایران که در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی آغاز شد نقش داشتند.

هشدار جمهوری اسلامی در خصوص خلع سلاح احزاب کرد مخالف حکومت ایران اکنون در آستانه نخستین سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱ تکرار می‌شود.

این هشدارها در حالی تکرار می‌شود که ابراهیم علیزاده، دبیر اول کومله، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران به بی‌بی‌سی گفت بود که «اردوگاه‌های این احزاب غیرنظامی هستند و آنها از خاک کردستان عراق بعنوان پشت جبهه استفاده نکرده‌اند.»

پیشتر عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران هم در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، حملات نظامی جمهوری اسلامی را به اقلیم کردستان عراق «تلاشی برای انحراف افکار عمومی در میان اعتراضات سراسری» خوانده بود.

جمهوری اسلامی ایران احزاب کرد مخالف خود از جمله حزب آزادی کردستان، حزب دموکرات کردستان ایران و حزب کوموله کردستان را «تروریستی» می‌خواند

ایران: قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و نقش حکومت ایران این موضع را تکرار کرد که «تهران با هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک و مرزهای شناخته شده بین المللی مخالف کرده است».

اخیرا ایران و ترکیه نیز در جریان سفر هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه به تهران گفتگوهایی درباره تنش‌های فزاینده ایران و جمهوری آذربایجان داشتند.

وزیر خارجه ایران در کنفرانس مشترک با همتای ترک خود گفته بود «محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت».

این احتمالا اشاره‌ای بوده به احداث کریدور زمینی «زنگزور» که نام تاریخی منطقه‌ای در نخجوان است و می‌تواند آن را به باقی خاک جمهوری آذربایجان وصل کند. باز شدن این مسیر که از حمایت ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی برخوردار است، ارتباط زمینی آسیا و اروپا را بدون نیاز به ترانزیت از ایران می‌تواند تسهیل ‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت ایران «خوشبین» است که معاوضه زندانیان با واشنگتن ظرف روزهای آینده انجام شود.

او همچنین گفت «در روزهای آینده» دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی هم آزاد خواهد شد. هر چند بار دیگر تاکید کرد این دو موضوع با یکدیگر مرتبط نیستند.

هفته گذشته منابعی به رویترز نوشته بودند اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در چند روز آینده، «به محض اینکه» شش میلیارد دلار پول ایران وارد حساب بانک‌هایی در قطر شود، پنج ایرانی-آمریکایی که در ایران و پنج ایرانی که در آمریکا زندانی‌اند بلافاصله با هواپیما به به مقصد دوحه در قطر منتقل خواهند شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آرش
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.