رفتن به محتوای اصلی

هفت زندانی سیاسی زن: جمعه خونین زاهدان بزنگاهی مهم در جریان خیزش انقلابی بود
01.10.2023 - 09:09

هفت زندانی سیاسی زن در نامه‌ای به مناسبت اولین سالگرد «جمعه خونین» زاهدان، یاد کشته‌شدگان این جنایت را گرامی داشتند و تاکید کردند این حادثه به «بزنگاهی بااهمیت و تاثیرگذار» در جنبش «زن، زندگی، آزادی» بدل شده است.

نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، سپیده قلیان، فائزه هاشمی، شکیلا منفرد، محبوبه رضایی و آزاده عابدینی در این نامه نوشتند پس از آن جنایت خون بار، «فریاد آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی» مردم سیستان و بلوچستان به «کابوس استبداد» بدل شد و موجبات «دلگرمی معترضان در سراسر ایران» را فراهم ‌آورد.

هشتم مهر ۱۴۰۱ که به جمعه خونین زاهدان مشهور است، تجمعی از سوی نمازگزاران در اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ شکل گرفت.

در واکنش، ماموران نظامی و عوامل جمهوری اسلامی با گلوله‌های جنگی تجمع‌کنندگان و البته شهروندان دیگر را در مصلای زاهدان هدف قرار دادند.

بر اساس جدیدترین آمار سایت حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در جریان این حمله وحشیانه دست‌کم ۱۰۵ شهروند شامل ١٧ کودک و نوجوان کشته و ده‌ها تن دیگر قطع نخاع، نابینا، مجروح و نقص عضو شدند.

این هفت زندانی سیاسی زن اما ضمن اعلام همبستگی با مردم سیستان و بلوچستان، این استان را «پاره تن ایران» خواندند و از سایر ایرانیان خواستند در دفاع از ستم‌دیدگان بلوچ «همراه و هم‌صدا» شوند.

در یک اعلام هم‌بستگی دیگر اما بی‌بی‌سی گزارش داد جیکوب کوبا مسور، دوچرخه‌سوار آمریکایی، در اولین سالگرد «جمعه خونین» زاهدان، مسیری ۲۸ کیلومتری در شهر سان‌فرانسیسکو را رکاب زد تا بتواند نام زاهدان را با استفاده از نقشه مسیریاب ترسیم کند.

او پیش از این نیز بارها با ترسیم نام کشته‌شدگان خیزش انقلابی در طول مسیرهای رکاب‌زنی، حمایت خود را از مردم ایران اعلام کرده بود.

گروهی از ایرانیان هم در لندن و استکهلم در سالگرد کشتار زاهدان تجمع اعتراضی برپا کردند.

 

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، بازاریان در دو شهر زاهدان و چابهار در اولین سالگرد «جمعه خونین» زاهدان و یک روز پس از حمله مجدد عوامل جمهوری اسلامی به معترضان بلوچ، دست به اعتصاب گسترده زدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که گروهی از معترضان در زاهدان با روشن کردن آتش، خیابان‌ها را مسدود کردند.

 

جمعه هفتم مهر، مردم زاهدان، سوران، خاش، راسک و تفتان به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی راهپیمایی کردند.

سایت حال‌وش گزارش داد در جریان حمله ماموران امنیتی به قصد سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم زاهدان در روز هفت مهر، دست‌کم ۲۹ نفر، از جمله هشت کودک با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند.

این منبع همچنین شمار بازداشت‌شدگان را دست‌کم ۵۱ نفر اعلام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آرش

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.