رفتن به محتوای اصلی

نقش خامنه ای ، پوتین و نتانیاهو در عمليات حماس و مقایسه این روزها با جنبش زن زندگی آزادی
14.10.2023 - 20:47

 

‏«نتانیاهو به یک حماس قوی نیاز داشت.»

 

مئیر جاودانفر: ۸۵ درصد مردم اسرائیل معتقدند نتانیاهو مقصر است

 

نتانیاهو، از زمانی که در سال ۲۰۰۹ برای بار دوم به قدرت رسید، یک دکترین سیاسی مخرب را ایجاد و ترویج کرد که بر اساس آن تقویت حماس و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین به نفع مردم اسرائیل است.

هدف از این دکترین ایجاد انشعاب بین حماس در غزه و تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و در نتیجه حفظ بن بست سیاسی و رفع "خطر" مذاکره با فلسطینی‌ها و به شکست کشاندن کامل ایده «چاره دو کشوری» و تقسیم سرزمین به دو کشور بین اسرائیل و فلسطینیان برای همیشه بود.
به لطف این راهبرد، حماس از یک سازمان تروریستی به ارتشی کارآمد و مرگبار با نیروهای آموزش دیده و بی رحم تبدیل شده است.

‏مستندات خوبی برای این ادعا وجود دارد. در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، نتانیاهو به قطر اجازه داد که در مجموع حدود یک میلیارد دلار به غزه منتقل کند و حداقل نیمی از این مبلغ در اختیار حماس از جمله بازوی نظامی آن قرار گرفت.

به گزارش «جروزالم پست»، نتانیاهو در نشستی غیرعلنی با اعضای لیکود در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۹ دلیل این اقدام را اینگونه توضیح داد: «انتقال پول بخشی از استراتژی جدایی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری است. هر کس با تشکیل دولت و کشور فلسطین (ایده دو کشوری و تقسیم سرزمین میان اسرائیل و فلسطینیان) مخالف است، باید از انتقال وجوه از قطر به حماس و تقویت حماس حمایت کند. اینگونه است که ما تشکیل کشور فلسطین را خنثی خواهیم کرد.»

یکی از نزدیکان نتانیاهو، سرلشکر گرشون هاکوهن در مصاحبه با Ynet در ۵ می ۲۰۱۹ گفت: «حقیقت را باید گفت: استراتژی نتانیاهو جلوگیری از گزینه دو دولتی و تقسیم کشور است. به همین دلیل است که او حماس را نزدیکترین شریک خود قرار داد. در بعد آشکار، حماس دشمن. در بعد پنهان او متحد ماست»
توییت کانال ۱۳ در ۲۰ می ۲۰۱۹ به نقل از سخنان حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر: «نتانیاهو علاقه‌ای به راه حل دو کشوری ندارد، بلکه می‌خواهد با تقویت جناح غزه، بین غزه و کرانه باختری جدایی ایجاد کند. او در اواخر سال ۲۰۱۰ به من این را صراحتا گفت. مبارک این مطالب را در مصاحبه با روزنامه کویتی «الانباء» بیان کرد.»

‏معنای این چیزها بسیار وحشتناک است اما درک آن برای درک شرایطی که در آن قرار داریم ضروری است. نخست وزیری در اسرائیل با دستان خود، آگاهانه و حساب شده، یکی از متعصب‌ترین دشمنان اسرائیل -هیولای نظامی حماس- را پرورش داد، دشمنی که آشکارا خواهان نابودی ماست، فقط برای اینکه از ایده دو کشوری جلوگیری کند.
با این کار، نتانیاهو بی پروا با جان شهروندان اسرائیلی قمار کرد و شنبه گذشته صدها نفر از آنها واقعاً با جان خود هزینه این قمار احمقانه را پرداختند.
آیریس لائل -روزنامه‌نگار اسرائیلی به درستی نوشت: «این دولت رودخانه‌های خون روی دستانش است و باید به طور صریح و مشخص اعلام کرد که کسی که مسئولیت اصلی کشتار صدها شهروند اسرائیلی توسط حماس را بر عهده دارد، بنیامین نتانیاهو است.
به لطف تزریق میلیون‌ها دلار قطری به غزه، که نتانیاهو بارها در جمع دوستانش در حزب از آن به عنوان بخشی از یک سیاست عمدی و بدخواهانه که هدف آن دفن نهایی راه حل دو دولتی است، یاد کرد و به لطف این راهبرد حماس در مدت نسبتاً کوتاهی توانایی های نظامی فوق العاده ای را برای خود دست و پا کرد و ما با نتایج هولناک جنگ فعلی مواجه شدیم.

یادداشت در نسخه عبری هاآرتص منتشر شده

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

کیانوش توکلی

حقیقت این است که علی خامنه ای و نتانیاهو دکترین سیاسی مشترکی و مخربی را  در 36 سال گذشته تبلیغ و ترویج کردند که  اساس آن تقویت حماس و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

س., 17.10.2023 - 08:46 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.