رفتن به محتوای اصلی

مسئولیت روشنفکر ایرانی | مناظره بیژن عبدالکریمی و احمد بخارایی
15.11.2023 - 00:53

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

سهراب

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

فرامرز حیدریان

درووود!

موجز و مختصر و گویا.

من نمیدانم چه کسانی با چه اهدافی و چه منابع مالی در پسزمینه اینگونه بحثها اتراق کرده اند. چیزی که در اینگونه مباحث یا بهتر بگویم جرّ و دعواها وجود دارد، اینست که به اغتشاش اذهان و استتار «اصل موضوع و مسائل ایران» بیشتر متمایل هستند تا مثلا یافتن راهکارها و سنجشگریهای بهره آور و کارگذار.

وقتی قرار است که در باره مسائلی «گفت و شنود سنجشی» شود؛ نه مثلا به کرسی نشاندن حرف خود، آنگاه شایسته و بایسته است اشخاصی که خود را مدّعو میدانند، دست کم در باره موضوع، شناخت پیش پا افتاده داشته باشند و سپس در پروسه بحث به توضیح و تشریح و بازشکافی مستدل خودشان از موضوع همّت کنند.

برگزارکننده اینگونه جلسات وقت تلف کن و بیراهه رویهای بیابانی نیز اگر به راستی در فکر این هستند که موضوعی را شفّاف در باره اش سخن گفته شود – که البته این مسئله به اهداف و مقاصد آنانی منوط است که در پسزمینه برگزاری اینگونه جلسات لم داده اند-  باید بداند که چگونه جلسه را سفت و سخت به حول و حوش موضوع تمرکز دهد.

من به جزئیات نمیپپردازم. ولی «روشنفکر»، صرف نظر از ترکیب آن که بسیار مغشوش کننده معنای «اندیشیدن» است، به کسی میگویند که در باره موضوعی با مغز خودش اندیشیده باشد و سپس از نتایج اندیشیدن خودش به پاسخی روشن در باره پرسش لازم دست یافته باشد و متعاقبش در کلام و استدلال متّقن خودش با دیگران سخن بگوید. در حقیقت، روشنفکری و روشنگری؛ یعنی سوختن در هیزم تفکّرات و ایده های شخصی که محصول آن میتواند دیگران را به شعله ور کردن تفکّرات و ایده های خودشان بیانگیزاند. بیرون از این دامنه، ادّعای روشنفکری و روشنگری کردن؛ یعنی حرف مفت زدن و باد آسیاب کردن است. با در غلتیدن و شبانه روز شنا کردن در دیگ مذاب نصوص مذاهب و ایدئولوژیها و مرام و مسلکها و نظریّه های اساتید باختری، هیچکس روشنفکر نمیشود و روشنگر مسئله ای نیز نخواهد شد.
فرض کنید کسانی بخواهند در باره موضوعات وطنی با اشخاص مدّعو گفت و شنودی داشته باشند. آنگاه باید برای نمونه، این موضوع را طرح کنند: «حکومت و دولت». سپس از حضرات مدّعو بخواهند که تعریف فردی خودشان را از این دو مفهوم ارائه دهند و آنگاه هر کدام از چشم انداز خودشان در باره «حکومت و دولت حاکم بر ایران» موضعگیری سنجشی کنند تا مردم بفهمند که آیا آنچه به نام «حکومت و دولت اسلامی» بر ایران و مردم، حاکمیّت اقتلویی دارد، اصلا و ابدا سر سوزنی با ایده «حکومت و دولت» همسویی و همخوانی دارد یا اینکه فقط حکومت مطلق غارتگرترین جنایتکاران الهی بر سرنوشت مردم است.
تمام اینگونه جرّ و بحثهایی که در شبکه های اجتماعی تا کنون اجرا شده اند و همچنان میشوند، فقط تا امروز کارشان و هدفشان «کتمان کردن موضوعات حاد ایران و استتار جنایتهای زمامداران وقت» است و کسانی نیز که به عنوان مدّعو حضور داشته اند، لام تا کام از موضوعات و معضلات جامعه و مردم ایران، خردلی سررشته و شناخت و آگاهی ندارند؛ بلکه فقط به تکرار و بازخوری و دفاع از چیزهایی میپردازند که پشیزی ارزش ندارند و اصلا و ابدا از محصول «تفکّرات و کنکاویها و تامّلات فردی» خودشان نیست. بنابر این، اینگونه معرکه گیریها راه به هیچ دهکوره متروکه نیز نمیبرند؛ سوای اغتشاش ایجاد کردن در ذهنیّت مردم برای دوام و استقرار ابدی حاکمان بی لیاقت فعلی.
کسانی که نمیتوانند به تن خویش در باره «موضوعیات و مقولات» بیندیشند و به زبان خودشان با استدلالی متّقن به سخن درآیند، صدها سال نیز اگر بنشینند و خودشان را در پس کلمات و مفاهیم دهن پُرکن و اصطلاحات برخاسته از مسائل و معضلات کشورهای باختری پنهان کنند، آخر و عاقبت کلکل کردنهایشان هیچ چیز دیگری نیست سوای باد هوا را آسیاب کردن و خود را و دیگران را مدام فریب دادن. انسانی که نمیتواند یک تعریف گویا و سلیس و روشنی را از دو مفهوم «حکومت و دولت» با استدلالی منطقی بر زبان و قلم براند و سپس از خاستگاه تعریف به سنجشگری واقعیّت حاکم بر جامعه تلاش انتقادی و سر راست و دلاورانه کند، آن انسان، یک تبهکار است؛ ولو استاد دانشگاه باشد با صدها اتیکت و تیتل مدالی.
شاد زیید و دیر زیید!
فرامرز حیدریان

چ., 15.11.2023 - 12:11 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.