رفتن به محتوای اصلی

آیا رضا پهلوی می‌خواهد به ایران بازگردد و شاه شود؟
19.11.2023 - 20:42

رضا پهلوی در مصاحبه با پاتریک بت-دیوید: جمهوری اسلامی بیش از همه از قدرت مردم ایران می‌ترسد

کیهان لندن - «بیشترین عاملی که باعث خروج ایران از توسعه نیافتگی و عقب ماندگی دوره قاجار شد ظهور مدرنیته و سکولاریسم بود که پدر بزرگم اوایل قرن بیستم وارد کشور کرد و این یک تغییر اساسی در یک جامعه بسیار سنتی و مذهبی بود. آن دوران هیچ نهاد مدنی در ایران وجود نداشت».
-«ما اولین کشوری بودیم که از نظام مطلقه به نظام پادشاهی پارلمانی رسیدیم و این در روزگار خودش یک جهش رو به جلو بود».
-«پیش از وقع انقلاب اسلامی۵۷ در ایران از بعضی جهات دیدگاه‌های کاملاً سوسیالیستی به اجرا گذاشته شد. مثل دادن سهام به کارگران و سهیم کردن آنها در سود کارخانه‌ها. در هیچکدام از کشورهای سوسیالیستی چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود. وقتی به سایر کشورهای منطقه در آن دوران در مقایسه با ایران نگاه می‌کنیم وضعیت کاملاً منحصر به فرد بود».
-«بقای جمهوری اسلامی ربطی به قدرت‌های پشتیبان آن اعم از چین و روسیه یا سایرین ندارد. مردم ایران اصلی‌ترین عامل برای تغییر هستند. بسیاری از ایرانی‌ها امروز در سنی هستند که خیلی چیزها را برای اولین بار تجربه می‌کنند. بسیاری از آزادی‌هایی که با روی کار آمدن این رژیم از دست رفت و مردم دنبال آن هستند قبل از انقلاب وجود داشت».
-«از زمان روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن [دولت بایدن] جمهوری اسلامی به بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد دسترسی یافت. رقمی بیشتر از زمانی که جمهوری اسلامی در تحریم نبود! این پول برای مردم از جمله کارگران یا سفره مردم خرج نشده است».
-«حکومت بیش از همه از قدرت مردم می‌ترسد. بنابراین عوامل رژیم به مدارس دخترانه می‌روند و آنها را مسموم می‌کنند یا به صورت مردم شلیک می‌کنند».
-«طوری که من خودم را در فردای ایران می‌بینم در یک کاخ سلطنتی یا کاخ ریاست جمهوری گرفتار نیستم. ترجیح می‌دهم در آینده ایران به نقاط مختلف کشور بروم تا از نزدیک مشکلات را ببینم تا اینکه پشت یک میز با یک گروه بوروکرات بنشینم و کار اجرایی کنم».

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگویی مفصل با پاتریک بت-دیوید نویسنده و برنامه‌ساز ایرانی‌- آمریکایی که روز شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آبان‌ ۱۴۰۲) از کانال یوتیوب «Valuetainment» پخش شد، درباره مسائل مختلف از جمله عوامل منجر به انقلاب اسلامی۵۷ در ایران و پیامدهای منفی آن بر سرنوشت مردم و همزیستی در خاورمیانه و همچنین نقش دولت‌های خارجی در تحولات مرتبط با ایران سخن گفت.

ر مقدمه این برنامه پاتریک بت-دیوید با اشاره به اینکه در آمریکا بزرگ شده ولی خودش را ایرانی می‌داند و آرزو دارد روزی فرزندانش کشور پدرشان را ببینند، به شرح مختصری از وقایع ایران در تاریخ معاصر به ویژه پیشرفت‌های کشور در دوران دومین پادشاه پهلوی پرداخت و با اشاره به شرایط وخیم و گسترش هرج و مرج در خاورمیانه و احتمال وقوع یک جنگ فراگیر توضیح داد که محمدرضا شاه پهلوی خدمات زیادی داشت و ایران را به کشوری بهتر تبدیل کرد.

وی پرسش‌های خود را با اشاره به نتایج یک نظرسنجی مؤسسه «گمان» (مستقر در هلند) آغاز کرد که داده‌های آماری آن نشان می‌دهد بیش ۶۰ درصد مردم ایران خواهان «تغییر رژیم» در ایران هستند. همچنین بر اساس همین آمار ۸۸ درصد مردم ایران خواهان برقراری یک حکومت دموکراتیک در کشور هستند که اکنون از آن برخوردار نیستند و ۶۷ درصد مردم با اداره کشور با «حکومت مذهبی» مخالف‌اند و تنها ۲۸ درصد از نظام دینی حمایت می‌کنند که کمتر از یک سوم مردم هستند. در همین نظرسنجی، ۶۴ درصد مردم با دید مثبت به خدمات محمدرضاشاه پهلوی نگاه می‌کنند و تنها ۲۸ درصد خدمات او را منفی ارزیابی کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

مش قاسم

خدایش شانس برگشت شاهزاده پهلوی به ایران خیلی خیلی بیشتر از مابقی هست بخصوص که ۹۹ درصد مخالفین پهلوی از هواداران و یاران سابق روح الله خمینی و حال سید خامنه ای بوده و هستند ما خودمان یه همشهری داشتیم ... که در بیدادگاه شاه گفت ...ان‌الحیاهٔ عقیده و جهاد. سخنم را با گفته‌ای از مولاحسین شهید بزرگ خلق‌های خاورمیانه آغاز می‌كنم. من كه یك ماركسیست-لنینیست هستم برای نخستین بار عدالت اجتماعی را در مكتب اسلام جستم و آنگاه یه سوسیالیسم برای عمه ای ملت بافتم

د., 20.11.2023 - 11:52 پیوند ثابت
جم

آقا رضا سلام! رضا جون ترا خدا، ترا به قبر خدا بیامرز مشهدی باباخان، لطفا زودتر تشریف بیارید. شرف حضورتان به ایران لازم است. امت واحد، کشور واحد و یکپارچه اثنالعشری قدم مبارک را خیر مقدم میگویند. لطفا هر چه زودتر بر گردید بر سر ما منت نهاده بر ما شاه شوید. امت مسلمان از دست سلطان علی خسته شده اند. انگار مکارونی طناول میفرمایند، اینک گویا هوس چلوکباب دارند. رضا جون لطفا بر سر ما منت نهاده بیائید برما شاه شوید. امت خودش از شاه شدن امتناع میورزد. آنها منتظر حضرت آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه و شریف هستند. بیصبرانه منتظرند که شما تشریف بیارید بر ما شاه شوید. تا مثل زمان بابای تاجدارتان صلوات الله علیه وصلم همه مان خوشبخت شده بسوی دروازه های تمدن بزرگ کوروش کبیر و از آنجا بسوی دوازه های تمدن؛ بسوی دروازه غار، دروازه حصیر آباد و دروازه حلبی آباد رهسپار گشته به زیارت چاه مبارک جمکران نائل شویم. لطفا بر سرما منت نهاده زودتر تشریف بیاورید.

ی., 19.11.2023 - 23:09 پیوند ثابت
نظرات رسیده

اگر حقیقت را نگویم مردم را گمراه کرده‌ام. زندگی‌ من چهل سال است که در آمریکا است و خانواده و فرزندان و دوستان و هر که میشناسم اینجا هستند. اگر قرار باشد کاملا به ایران برگردم پیش که بروم؟ من هم انسان هستم. بعد از جمهوری اسلامی میتوانم بین ایران و آمریکا در رفت و آمد باشم و لازم نیست در یک مکان سنجاق بشوم.

ی., 19.11.2023 - 21:25 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.