رفتن به محتوای اصلی

مایکل پریجنت: باید فرماندهان ارشد سپاه پاسداران هدف حملات آمریکا قرار بگیرند
03.02.2024 - 05:13

از حدود نیمه شب جمعه در آسمان تهران و ۴ عصر در واشنگتن، آمریکا حملات گسترده‌ای را علیه مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه های شبه نظامی مرتبط با آن در داخل خاک عراق و سوریه آغاز کرده که به گفته مقام های ارتش این کشور حدود ۳۰ دقیقه طول کشیده و طی آن ۸۵ موضع و پایگاه این نیروها در چهار منطقه عراق و سه منطقه سوریه هدف ۱۲۵ مهمات «هدایت شونده و دقیق» قرار گرفته است. این خلاصه آن چیزی است که تاکنون درباره این حملات می‌دانیم:

  • آمریکا در پاسخ به کشته شدن ۳ سرباز خود در حمله روز یکشنبه به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن با سوریه، بامداد شنبه به وقت دمشق و بغداد، حملات هوایی را علیه مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه آغاز کرد.
  • چندین جنگنده و بمب‌افکن آمریکایی از جمله بمب‌افکن‌های بی۱ این کشور در این حملات هوایی مشارکت داشتند.
  • در مجموع ۷ منطقه - چهار نقطه در عراق و سه نقطه در سوریه - هدف این حملات بودند که ۸۵ نقطه در آنها طی حملات هوایی که ۳۰ دقیقه طول کشید با استفاده از ۱۲۵ مهمات هدایت شونده و دقیق هدف قرار گرفت.
  • آن طور که ارتش امریکا می‌گوید این اهداف شامل مقرهای فرماندهی و کنترل علمیات، همچنین پایگاه‌های لجستیکی و عملیات پهپادی بوده‌اند.
  • این حملات در پاسخ به حمله پهپادی روز ۲۸ ژانویه به پایگاه برج ۲۲ اردن بود که طی آن ۳ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰ نظامی دیگر مجروح شدند
  • آمریکا ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن را مسئول این حمله خواند. گروه مقاومت اسلامی عراق اگر چه ابتدا مسئولیت این حمله را پذیرفت اما دو روز بعد از تعلیق همه اقدامات خود علیه نیروهای آمریکایی خبر داد و تلاش کرد تصریح کند که ایران نقشی در تصمیم‌گیری برای حمله به پایگاه برج ۲۲ را نداشته است. چندین مقام ایرانی هم اظهارات مشابهی کردند اما همزمان هشدار دادند که هرگونه حمله به خاک و نظامیان این کشور را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.
  • از زمان حمله ۲۸ ژانویه بارها جو بایدن و مقام‌های نظامی آمریکا از تصویب و قطعی شدن طرح حمله تلافی‌جویانه خود سخن گفته بودند هر چند جو بایدن تاکید کرده بود که به دنبال درگیری با ایران یا گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه نیست.
  • آقای بایدن که روز جمعه به فرودگاه نظامی نزدیک واشنگتن رفته بود تا شخصا شاهد رسیدن تابوت‌های حاوی ۳ سرباز کشته شده به خاک آمریکا باشد، طی بیانیه‌ای تصریح کرد که این حملات «هشداری بوده به کسانی که به دنبال آسیب رساندن به نیروهای آمریکایی هستند. او گفت: «آنها باید بدانند که اگر به یک سرباز آمریکایی صدمه برسانند، ما پاسخ خواهیم داد».
  • همزما جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ سفید عصر جمعه گفت که از زمان حمله ۲۸ ژانویه به پایگاه برج ۲۲، هیچ ارتباط و مکالمه‌ای میان آمریکا و ایران صورت نگرفته است.
  • این حملات که کاخ‌سفید و دموکرات‌ها آنها را گسترده و متناسب خوانده‌اند، از سوی جمهوری‌خواهان مخالف دولت «ناچیز و دیر» توصیف شده است.

  • تصویر

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

مجید راستی

برای این منظور تنها کافیست که یک موشک کوچک و کم هزینه به شهرک لاکچری لواسان زده شود. قول میدهم که همه تسلیم خواهند شد. چون تا زمانیکه سردار حاجی زایده در منزل لاکچری خودش جلو تلویزیون 100 اینچی نشسته و فیلم پورن تماشا میکنه, آمریکا و اسرائیل هر برند پایگاه بزنن. چهارتا سرباز صفر کیلومتر نفله میشن همین. ولی یک موشک بخوره به ساختمان زیبای یکی از سرداران دهن گشاد. مثل سگ زخمی زوزه میکشن و تمنای بخشش میکنن.

ش., 03.02.2024 - 11:59 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.