رفتن به محتوای اصلی

آغازگر فتنه ها؟!

آغازگر فتنه ها؟!

احمد جنتی که ریاست یکی از مهمترین مراکز تصمیم گیری ایران را برعهده دارد، از مدتها قبل از 22 خرداد یکی از عناصر خبر ساز انتخاباتی بود. وی که فروردین ماه در جمع ناظران شورای نگهبان در بوشهر از عملکرد دولت احمدی نژاد تجلیل کرده بود ، مورد انتقاد بسیاری از جمله مهدی کروبی و عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت . کروبی نامه اعتراضی به شورای نگهبان نوشت و این عمل جنتی را خلاف نص صریح قانون دانست اما شورای نگهبان در جوابیه ای تاکید کرد که حمایت وی از احمدی نژاد ربطی به انتخابات ندارد.

موضع گیری های احمد جنتی اما بعد از حوادث 22 خرداد نشان می دهد که وی از تائید کننده های سیاست های احمدی نژاد است .

بررسی می شود

احمد جنتی سوم‌ اسفند ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شد. او از آغاز شکل گیری شورای نگهبان در آن حضور داشت و از دوره پنجم (1383) نیز به عنوان رئیس این شورا مشغول به کار است .

نخستین واکنش جنتي نسبت به انتخابات 22 خرداد 3 روز بعد و در اطلاعيه‌اي خطاب به نامزدها بود که در آن از رسيدگي به كليه شكايات و اعتراضات مطرح شده در وقت قانوني خبر می داد.

جنتي به عنوان دبير شوراي نگهبان دراطلاعيه‌اي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري خواست شكايت مستند خود را هر چه سريع‌تر جهت رسيدگي به اين شورا ارسال كنند.

اما هنوز معترضان بر باورهای خود بودند و شورای نگهبان صحت انتخابات را اعلام نکرده بود که جنتی خطاب به آقای خامنه ای در نامه ای نوشت :« انتخابات اخير، جلوه ديگري از عنايات الهي بود كه با گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، مردم عظيم الشأن ما با حضور بي‌سابقه در سر صندوق‌ها، آراي چهل ميليوني خود را به صندوق ريختند، نداي رهبر عزيزشان را لبيك گفتند و همه را مبهوت كردند.

بحمدالله آگاهي اين مردم هوشيار و سخنان حياتبخش و دشمن شكنانه رهبر عزيز در خطبه جمعه با حضور ميليوني نمازگزاران كه همه دلها را شاد كرد و قلبها را سكينه و آرامش بخشيد، فتنه‌ها را خاموش و توطئه‌ها را خنثي ساخت و نقش رهبري را در حراست از انقلاب و حمايت از مردم شريف به نمايش گذاشت.»

و جنتی در این نامه برای نخستین بار اعتراض ها را فتنه ای خواند و خبر از خاموش شدنش داد.

کشور آرام است

تیر ماه جنتی برای نخستین بار بعد از حوادث پس از انتخابات به نماز جمعه رفت . او در این مراسم تاکید کرد که انتخابات بسیار سالم بوده و هیچ مشکلی نداشته است و اودر خطبه ها خبر از دستگیری اعضای سفارت انگلیس در ایران داد و گفت :« افرادي در سفارت‌خانه انگليس كه در اغتشاشات دست داشتند، دستگير شدند و قطعا محاكمه خواهند شد. وزارت خارجه انگليس در اسفند سال گذشته اعلام كرده بود كه ممكن است در انتخابات رياست‌جمهوري ايران شورش‌هاي عمومي صورت گيرد.»

جنتی در این خطبه ها به انقلاب مخملی اشاره کرد و معترضان را عوامل این انقلاب دانست .

در حالی که امتحانات دانشگاه ها لغو شده بود و هنوز صدای اعتراض خیابانی مردم بلند بود، وی خبر از آرامش حاکم بر کشور داد و خطاب به معترضان گفت :« فكر نكنيد كه با برپايي آشوب و اغتشاشات مي‌توانيد نظام اسلامي ايران را همانند اوكراين يا گرجستان كنيد؛ كه بايد گفت اگر غير از اين‌مي‌اندیشيد "حماقت " شما نشان مي‌دهد.»

این زمانی بود که موج دستگیریها و کشته شدگان زندان کهریزک منتشر شده بود و دولت جمهوری اسلامی نیز مرگ 3 نفر در کهریزک را تائید کرده بود اما جنتی تنها به کشته شدن نیروهای بسیجی اشاره کرد و از کشته و مجروح شدن 300 بسیجی خبرداد و از آن ابراز تاسف کرد .

ام الفسادها را بگیرید

مردادماه باردیگر جنتی به تریبون نماز جمعه رفت و این بار هاشمی رفسنجانی را مورد حمله قرار داد وگفت:« اين توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتي كه برخي در رقابت شكست خوردند شروع شد چراكه آنها نتوانستند يك فرد جوان مثل آقاي احمدي نژاد را تحمل كنند و اختلاف هفت ميليوني را ببينند و اين بود كه از همان وقت اين موضوع در فكرشان بود كه انتقام بگيرند.»

جنتي یک بار دیگر انتخابات دهم رياست جمهوري را سالمترین انتخابات کشور دانست .

وي سران جنبش سبز را خطاب قرار داد و آنها را مسوول هرج و مرج و کشته شدن جوان ها دانست . ‌ وی صراحتا در این سخنان گفت که کسانی در این جریانات حامی دارند و آنهارا تهدید کرد که روزی مجازات خواهند شد .وی همچنین سران قوه قضاییه را به خاطر دستگیر نکردن سران جنبش مود سوال قرار داد و گفت :«چرا سران اغتشاشات اخير و كساني كه ريشه فتنه و ام‌الفساد بوده و جوانان را فريب دادند، آزاد هستند و دستگير و محاكمه نشده اند؟»

این سخنان اما مورد انتقاد برخی قرار گرفت. علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در روزنامه« اعتماد ملی » به چاپ رسید ضمن انتقاد از سخنان مطرح شده توسط وی متهم کردن میرحسین موسوی به عنوان عنصر اغتشاشات را درست ندانست و آورد :« محرکان حوادث اخیر را تنها مسبب مرگ مقتولان این حوادث معرفی کردید و کمترین اشاره‌ای به نوع برخورد با معترضین و خصوصا قتل چهار نفری که در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند و لزوم معرفی و مجازات مسببان آن نکردید. البته این امر معمایی را برای این بنده حل کرد و آن اینکه افرادی که دست به این جنایتها می‌زنند از نظر ایدئولوژیک و اعتقادی مستظهر به توجیهات امثال حضرتعالی هستند.»

مطهری همچنین فرضیه انتقام گیری هاشمی رفسنجانی را نادرست دانست و گفت : «اینکه حوادث اخیر را معلول انتقام‌گیری جناب آقای‌هاشمی رفسنجانی به خاطر شکست در انتخابات قبلی ریاست جمهوری دانستید، قطع نظر از اینکه این سخن خارج از حوزه انصاف است، فرضا که چنین باشد، آیا آقای احمدی نژاد با نوع مناظرات خود زمینه این حوادث را فراهم نکرد و هیچ تقصیری نداشت؟ »

سکوت جایز نیست

آذر ماه اما جنتی که در مراسمی در بوشهر بار دیگر به شدت عمل با معترضین تاکید کرد و گفت :« آنها با هتك حرمت به عكس حضرت امام(ره)، نشان دادند هدفشان، امام خميني(ره) و اساس اسلام است و ازاكنون كه آنها با صراحت براي مبارزه با اسلام و حضرت امام(ره) به ميدان آمده‌اند، ديگر نمي‌توان موضعگيري‌هاي آنها را حمل بر صحت كرد و سکوت در مقابل انها جایز نیست .»

باز هم بکشید

اما آنچه بیش از همه موج اعتراضات را بر علیه سخنان وی بلند کرد اظهاراتش در نماز جمعه 9 بهمن بود ،او در این مراسم از قوه قضائیه به خاطر اجرای دو حکم اعدام تشکر کرد و در حالی که صادق لاریجانی را خطاب قرار داده بود گفت : « ای برادر که شما را می‌شناسم و می‌دانم با دل پاک مسئولیت قبول کرده‌اید و قصد خدمت داشته‌اید، در حالی که علاقه شدید به درس خواندن داشتید و حاضر نبودید از کار درسی‌تان کاسته شود، به هر حال شما آمدید و روحیه ضد ظلم، انقلابی و ولایی دارید، پس بیایید برای رضای خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، دست شما درد نکند، مردانه بایستید.»

این اظهارات علاوه بر واکنش و نگرانی های جهانی اعتراضات داخلی را نیز در بر داشت .

میر حسین موسوی و مهدی کروبی ضمن محکوم کردن اعدام ها صراحتا از سخنان جنتی انتفاد کردند و آن را رواج کشتار و خشونت دانستند .

محمد مطهری نیز در گفتگویی از سخنان جنتی انتفاد کرد و آن را باعث تاسف دانست .

با این حال جنتی هیچ گاه حرف خود را پس نگرفت .

دادگاهی برای او

با تمام این محکوم کردن ها وسخنان افراطی اما در ایران مردی هست که خواستار محکومیت جنتی و برگزاری دادگاه برای وی است .

مصطفی تاج زاده صراحتا اعلام کرده است که خواهان برگزاری دادگاهی برای رسیدگی به شکایت او علیه احمد جنتی است .

وی که جنتی را آغازگر تمام تخلفات انتخاباتی می داند، می گوید :

« اگر همان ده سال پیش که با تخلف از قانون توسط آقای جنتی که رئیس شورای نظارت بر انتخابات بود وبا سرپیچی از قانون انتخابات، بدعت گذاشته شد، شکایتم مورد رسیدگی قرار می گرفت و همان طور که برای من دادگاه تشکیل دادند، ایشان هم محاکمه می شد، امروز شاهد این مشکلات جدی برای کشور نبودیم. و دلیل شکایت من نیز این است که همچنان انتخابات آزاد را راه نجات کشور می دانم و معتقدم باید برای تحقق آن تلاش کرد.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
nedayeiranzamin

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید