رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه "دموکرات" آمریکا به دنبال محدود کرن حق رای مردم افعانستان به نفع طالبان است

وزیر خارجه "دموکرات" آمریکا به دنبال محدود کرن حق رای مردم افعانستان به نفع طالبان است

 

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه، لوموند روزنامۀ عصر پاریس با اشاره به نامۀ غیرمرسوم و تا حدودی تحقیرآمیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، به رئیس جمهوری افغانستان، اشرف غنی، نوشته که دولت بایدن برای واداشتن کابل به تشکیل دولت ائتلافی با طالبان و تجدیدنظر در قانون اساسی افغانستان فشار بر رئیس جمهوری این کشور را افزایش داده است. خبرنگار لوموند افزوده است که از این منظر سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان تفاوتی با سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، ندارد که گفتگو با طالبان را به همکای با حکومت کابل ترجیح می‌داد.

در نامه‌ خود به رئیس جمهوری افغانستان، آنتونی بلینکن به نمایندگی از سوی جو بایدن وظایف دولت کابل را در ماه‌های آینده تعیین و به رئیس جمهوری افغانستان ابلاغ نموده است. وزیر امور خارجۀ آمریکا در نامۀ خود ضمن تأکید بر عزم راسخ آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهای این کشور از افغانستان، اشرف غنی را مسئول اصلی بن‌بست مذاکرات صلح با طالبان معرفی کرده است.

وزیر امور خارجۀ آمریکا از برگزاری نشستی بین‌المللی به ریاست سازمان ملل و با حضور وزرای امور خارجۀ کشورهای روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان و آمریکا خبر داده که قرار است به موضوع صلح در افغانستان اختصاص یابد. آنتونی بلینکن همچنین از حکومت کابل و طالبان خواسته است که بر سر تشکیل یک حکومت موقت و روند بازنگری در قانون اساسی افغانستان از جمله در خصوص حق رأی‌ با یکدیگر توافق کنند. واشنگتن در عین حال از آنکارا خواسته است که برای ترغیب گفتگوهای کابل و طالبان یک نشست مقدماتی با حضور نمایندگان دو طرف تدارک ببیند.

 

لوموند می‌افزاید : در نامۀ خود آنتونی بلینکن در عباراتی غیرمرسوم از اشرف غنی خواسته است که به تک‌روی خود خاتمه داده و جبهۀ واحدی با حضور حامد کرزی، عبدالله عبدالله و رسول سیاف تشکیل بدهد.

به نوشتۀ لوموند، پیام دولت آمریکا به رئیس جمهوری افغانستان واضح است : در صورتی که اشرف غنی از دستورات واشنگتن پیروی نکند، دولت آمریکا می‌تواند پیش از آغاز ماه مه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. در چنین صورتی بر اساس پیش بینی‌های ناتو طالبان کنترل ده استان افغانستان از جمله قندهار را در دست خواهند گرفت.

اشرف غنی در سخنرانی روز دوشنبۀ خود واکنشی به نامۀ بلینکن از خود نشان نداد. در عوض او پاکستان را مسبب بحران افغانستان خواند و گفت که بدون یاری اسلام‌آباد طالبان هرگز نمی‌توانستند علیه کابل وارد جنگ شوند. به همین خاطر اشرف غنی از پاکستان خواست که به جنگ اعلام نشدۀ خود علیه افغانستان خاتمه دهد.

در اظهاراتی جداگانه، معاون رئیس جمهوری افغانستان، امرالله صالح، گفت که "کشورهای غربی و آمریکا حق دارند نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند یا نکنند. اما، ما هم حق داریم آیندۀ و منافع خاص سی و پنج میلیون افغان را به خطر نیندازیم." حتا عبدالله عبدالله در اظهاراتی کم سابقه خطاب به دولت آمریکا گفت

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو بینالمللی فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید