Skip to main content

آقای کرمی شما پس از چند ماه

آقای کرمی شما پس از چند ماه
Anonymous

آقای کرمی شما پس از چند ماه غیبت با مقاله ای برگشتید که عنوان آن یک جیز است و محتوای آن 100 چیز. شما در این مقاله به همه چیز نظر داده اید و سوال مطرح کرده اید.
من بعنوان شخصی علاقمند به جامعه شناسی و باستان شناسی و زبان شناسی به شما می گویم که هر زبانی اول شفاهی است و بعد نوشتاری می شود.
زبان فارسی هم اینطور بوده است. زبان فارسی هم اول الفبا نداشته و بعد هم بعد از حمله مسلمانان عرب، خط عربی را پذیرفته است. آن چیزی را که شما خط فارسی می نامید، همان خط عربی است با تغییراتی جزئی در آن. زبان انگلیسی خط مخصوص به خود ندارد. از حروف لاتین استفاده کرده و خطی برای آن ساخته اند. آلمانی هم همینطور. سوئدی هم همینطور.
ترکی هم مانند دیگر زبانها اول پیدایشش خط مخصوص به خود نداشته است. بعدها برای آن خط درست کرده اند که بحث من در آن مورد نیست که چگونه خطی بوده است.
در ایران، ترکی زبانها به اجبار (اجبار

تاریخی) از الفبای عربی استفاده کرده اند (درست مانند فارسی). اگر به این دلیل که زبان ترکی خط عربی را پذیرفته است، پس اخ و تف است، چرا زبان فارسی که همان خط را پذیرفته خوب است و عالی؟ زبان ترکی در آذربایجان شوروی سابق، زمانی که هنوز قدرت سوسیالیستی کاملا تحکیم نشده بود، حروف لاتین را برای خود انتخاب کرد و بعدها به دستور استالین مجبور شد که الفبای سیریلیک را بکار ببرد و بعد از فروپاشی شوروی هم باز به حروف لاتین برگشت.
اصولا وقتی ما از خط یک زبان صحبت می کنیم، عبارت است از مجموعه حروف و نشانه هایی که برای نوشتار بکار می برد. مثلا وقتی می گوییم خط انگلیسی، کاری نداریم که این خط از چه حروفی تشکیل شده است، یونانی، لاتین، رومی یا...
در مورد فارسی و ترکی هم همینطور است. مثلا فارسی را در ایران با استفاده از حروف عربی می نوشتند و می نویسند. همین فارسی را در تاجیکستان با حروف سیریلیک می نوشتند و حالا هم با لاتین می نویسند. آیا به این دلیل فارسی یک زبان اخ و تف است؟
شما متاسفانه مسائل را خیلی سطحی می بینید و هیچ منطق علمی در مقالات شما وجود ندارد. همه اش شعار می دهید و توهین می کنید. شما به این دلیل که گویا ترکی الفبای مخصوص خود را ندارد، ترکها را بی هویت و... می نامید. این توهین بزرگی است به مردم ترک زبان.
شما به دلیل اینکه ترکی الفبای لاتین دارد، آن را مورد سرزنش قرار می دهید و آن را کوچک می کنید و ده ها توهین به ترکی زبانان و به قول خودتان به ترک تباران می کنید ولی بعد خودتان می نویسید که اگر برای فارسی حروف لاتین را بکار بگیریم، مشکلات زیادی حل می شوند. حالا ما کدام حرف شما را بپذیریم؟
اصولا انسانها برای راحتی خود تلاش می کنند. اگر برای زبان ترکی حروف لاتین را انتخاب کرده اند که مشکلات زیادی را از آنها حل کرده است و دیگر نه مشکل غلط نویسی دارند و نه غلط خوانی و نه مشکل تلفظ، این از هوش و فراست این مردم سرچشمه می گیرد نه از نادانی و عقب ماندگی و بی هویتی آنها. کاش جامعه ایرانی به آنجا برسد که خط لاتین را برای زبان فارسی و دیگر زبانها رایج در ایران انتخاب کنند.
موضوع مهم در اینجا این است که حالا فرض بگیریم که زبان ترکی همین دیروز از خلا پیدا شده و خط شما آقای کرمی هم برای آن انتخاب شده و میلیونها انسان این زبان و خط آن را پذیرفته اند. حرف حساب شما چیست؟ آنها می خواهند با این زبان امورات خودشان را بگذرانند و با آن زندگی کنند. مگر شما قیم آن مردم هستید که به آنها بگویی که آن را نپذیرند؟ مگر شما کی هستید که به آنها ایراد بگیرید و اراده آزاد آنها را سرکوب کنید؟
گیریم که در همین آذربایجان تا همین دیروز زبان فارسی و یا آذری و یا طالشی رایج بوده است. امروز مردم آذربایجان می خواهند به این زبان و با همین خط عجق وجق عربی حرف بزنند و بخوانند و بنویسند و تحصیل کنند. حرف حساب شما چیست؟ بیایید و دو کلمه حرف منطقی و حسابی بزنید و آسمان و ریسمان را به هم نبافید.