Skip to main content

آقای کرمی قرار بر این است که

آقای کرمی قرار بر این است که
Anonymous

آقای کرمی قرار بر این است که بحثی منطقی و قانونمند پیش برود و از سخن پراکنی و عوامفریبی خودداری گردد. پس لطفا این کار را نکنید.
بحثی که من می کنم بر سر خط است و اینکه اگر زبانی خط مخصوص به خود را نداشته باشد، آیا آن زبان آنچنانکه شما می گویید، بد و اخ و تف است و به درد نمی خورد و یا ملتی نمی تواند از آن استفاده کند و آن ملت نمی تواند دولت خودش را تشکیل بدهد؟
شما یا فرق بین زبان و خط را نمی دانید و یا اینکه از سر ناتوانی مرتبط از این شاخه به آن شاخه می پرید.
خط عبات است از مجموعه ای از حروف و نشانه ها که زبان را با استفاده از آن به صورت نوشتار در می آورند. این حروف و نشانه ها را می توان از هر جایی به عاریت گرفت و بهترینها را که برای آن زبان مناسب هستند انتخاب کرد.
بحث ما بر سر گرامر نیست. اگر بود من به شما که هیچ آشنایی با زبان ترکی را ندارید می گفتم که زبان ترکی از نظر گرامری یکی از

قاعده مندترین زبانهای دنیاست. زبانی است که کمترین استثنا را دارد. برعکس، زبان فارسی از نظر گرامری یکی از بی قاده ترین زبانهاست و برای هر قاده ای که دارد، چندین استثنا دارد که هر استثنایی هم چند استثنا دارد و همانها هم استثنا دارند. یعنی از نظر گرامری، زبان فارسی بی قاعده و زبان استثناست.
شما به من بگویید که این ایراد شما به زبان ترکی که خط مخصوص به خود را ندارد، چرا برای آن بد است و برای فارسی خوب است؟ این که این زبان از فلان خانواده است و آن زبان از بهمان خانواده، ربطی به مسئله خط ندارد. خط را با توجه به خانواده انتخاب نمی کنند. خط را بر اساس توانایی آن برای نمایش دادن ویژگی های یک زبان انتخاب می کنند (اگر قرار بر انتخاب باشد و نه بر تحمیل تاریخی و سیاسی و دولتی).
مسلم است که خط عربی به زبان فارسی تحمیل شده است و با این زبان همخوانی ندارد. شما نمی توانید به این دلیل که زبان فارسی از <شاخه زبانهای پیوندی> است و زبان ترکی از <زبانهای بهم چسپیده> است برای آنها خط انتخاب کنید. شما بیایید و به من بگویی که چرا زبان فارسی که از خانواده زبانها هند و اروپایی است، باید خط یک زبان از خانواده سامی را داشته باشد.
لطفا لغت شناسی را هم کنار بگذارید که برای خودش علمی است و دنیایی وسیع که ظاهرا من و شما هم اطلاعی از آن نداریم.