Skip to main content

آقای/خانم همام تبریزی، این

آقای/خانم همام تبریزی، این
یونس شاملی

آقای/خانم همام تبریزی، این نوشته کوتاه چه ربطی به دمکراسی دارد، که شما استنتاجتان را و حتی تمسخرتان را بر آن بنا کرده اید. این نوشته کوتاه به یک مبارزه ضداستعماری (داخلی) توجه دارد و میخواهد توضیح دهد که قوای سیاسی استعمار حاکم نباید فرصت یابد که در سرزمین ملت اسیر و ملت محکوم حاکمیت داشته و یا حتی

فعالیت سیاسی بکند. ایا مردم الجزایر بایستی به فرانسوی ها اجازه میدادند که در الجزایر فعالیت سیاسی بکنند!!؟؟ آیا فرانسویهای کبک بایستی به احزاب انگلیسی میگفتند که تشریف بیاوید در کبک فعالیت سیاسی بکنید و حقوق ملی مردم کبک را زیر پابگذارید؟؟ ایا احزاب سیاسی کردهای بایستی به احزاب سیاسی عربی در عراق فرصت فراهم میکردند که در کردستان عراق فعالیت بکنند؟؟ این مقایسه ها خنده دار به نظر نمیرسد؟ حالا چه شده است که در مبارزه ملی مردم آذربایجان و یا مردمان غیرفارس دیگر نمیخواهند قوای سیاسی حاکم با ترویج تفکر استعماری حاکم، به دو دستگی در داخل واحدهای ملی شرایط فراهم سازد. این کجایش جرم و کجایش نادرست است. نادرستی در انجاست که شما از جوهره یک مبارزه ملی و رهایبخش خبرندارد و یا آگاهانه نمیخواهید خبر داشته باشد. وگرنه این شیوه معمول مبارزه ملی است. حالا باز برای روشن شدن مسئله از کردستان در ایران مثال بیاوریم. چون وقتی اسم آذربایجان را در این ارتباطات مطرح میکنیم، برای اغلب نخبگان فارس دور از تصور است. پرسش این استکه آیا احزاب سیاسی فارسی چرا باید در کردستان فعالیت داشته و یا دفتر فعالیت باز کنند؟؟ آیا در کردستان فارس ها زندگی میکنند که احزاب فارسی بخواهند در میان آنها پایگاه داشته باشند؟ واقعا احزاب سیاسی متعلق به کردستان، احزاب سیاسی کرد هستند یا احزاب سیاسی فارسی؟ در آذربایجان نیز دقیقا چنین است. در آذربایجان سیاست بایستی در جهت منابع و سعادت آذربایجان، سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ آن قرار داشته باشد. یک حزب با برنامه فارسی چگونه میتواند در آذربایجان جایی داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که در آن بخشهایی از آذربایجان فارسها زندگی میکنند، فعالین سیاسی ان بخشها میتوانند هم تشکل حزبی داشته باشند و هم فعالیت سیاسی کنند. اما این فعالیت برای پیشرفت آن بخش هاست و جزی از واحد ملی آذربایجان است. اقلیتهای ملی در واحد های ملی باید که از حقوقی برخوردار باشند که در منشور جهانی حقوق بشر و دیگر حقوق بین المللی مستتر است. اما وارد شدن احزاب سیاسی فارسی با تفکرات ضددمکراتیک و استعماری تنها و تنها ضرر و زیان را به آذربایجان تحمیل خواهد کرد.
اگر شما سمت نگاه تان را از مبارزه برای دمکراسی به مبارزه برای آزادی ملی برگردانید حرفهای مرا مثل زلال آبی هضم خواهید کرد وگرنه آب در هاون میکوبید.