Skip to main content

جناب بهرنگ- 1؛

جناب بهرنگ- 1؛
یونس شاملی

جناب بهرنگ- 1؛
یکی از مسئولین کامئنت ها در سایت ایران گلوبال، با خواندن کامئنت شما در پاسخ به پرسش من، آشکارا ضمن بیان مفاهیم بسیار تند علیه نوشته من خودتان را طرف حساب نوشته من عنوان میکنید و علی رغم اینکه نوشتهء منتقدین را بهانه انتشار کامئنتهای آنها قرار داده اید، اما انتخاب تیتر بسیار منفی برای این انتقادها بر جوهر نظر و احساس خود شما انجام شده است. در چنین شرایطی توصیه من این استکه حداقل اندکی ژورنالیستی عمل کنید و به دلیل کار در یک مئدیا به گونه ایی بی طرفی

خودتان را حداقل در "تیترسازی" رعایت کنید. البته شما هم مثل دیگران حق دارید نظرات خودتان را نسبت به مطلب من بنویسید، اما انتخاب این گونهء تیتر هم کاری دور از اخلاق ژورنالیستی، در عین حال بسیار جانبدارانه و همچنین خاک پاشیدن به چشم خوانندگان است. به بیان دیگر کامئنت نویسان زیر مطلب من دو گونه هستند، بخشا مرا در این نظر محق میدانند و بخشا مخالف آن هستند. اما شما فقط نظر مخالفین را منعکس کرده اید، چرا چون خودتان در جرگه آنها قرار داشتید!! این کار هم از انصاف ژورنالیستی به دور است.

جایگاه خودی و غیرخودی در نوشته من؛
امحتوی کامئنت شما بسیار دور از آن مقصد و مقصودیست که من آن مطلب را نوشته ام. مرا متهم کرده اید که من در احزاب سیاسی "خودی و غیرخودی" کرده ام!! چشممان روشن نوشته مرا با مثال "شورای نگهبان" دانسته اید. می نویسید و یا از نوشته من چنین برداشت نادرست کرده اید که گویا من میگویم: " «اينكه كسى به جز افراد مورد تاييد نبايد در اذربايجان يا در مناطق غير فارس فعاليت كنند » (پایان نقل قول).

جناب بهرنگ، در تمامی نوشته جات من در زمینه سیاسی، ایران به مثابه یک کشور کثیرالملله بایستی آویزه گوشتان و عینک نگاهتان مدنظر باشد. اگر ایران را کشوری چند ملیتی بدانید، و با این متد به مسائل نگاه کنید، مشکلی در فهم مسائلی که من مطرح میکنم نخواهید داشت، اما اگر ایران را کشوری تک ملیتی تلقی کنید، برداشتهایتان نیز مثل تلقی نادرست تان از تک ملیتی بودن ایران، نارست از آب درخواهد آمد.

خودی و غیرخودی کردن افراد و یا احزاب، برخوردی ارزشی و نابرابر به افراد و احزاب در یک جامعه و از سوی دولت حاکم آن است. اگر این دولت استبدادی است، مخالفین خود را غیرخودی خواهد خواند، اگر این دولت دینی است، غیردینی و صاحبان دینهای دیگر را غیرخودی خواهد خواند، اگر دولت استعماریست مبارزه ملیتهای تحت سمت علیه خود را غیرخودی و تجزیه طلب خواهد خواند، اگر دولتی طبقاتی است مبارزین طبقاتی را غیرخودی تلقی خواهد کرد و الاخر. اما موضوع سخن من در این نوشته ابدا به موضوع ارزشی در آذربایجان ربطی ندارد.