Skip to main content

جناب توکلی

جناب توکلی
Anonymous

جناب توکلی

به رغم آنکه تفکر پان‌فارسیستی و پان‌ایرانیستی محور تفکر مرکزگرایان فارس‌محور و آریامحور را تشکیل می‌دهد کمتر به چشم می‌خورد کسی با این صراحت از «ایران فرهنگی (پان‌ایرانیسم)» و «ایران سیاسی» سخن بگوید در حالیکه همین صدور انقلاب شیعی جهت تشکیل هلال شیعی هم در راستای همین پان‌ایرانیسم (ایران فرهنگی) می‌باشد یعنی چه در درون رژیم و چه در میان اپوزیسیون آن گرایش مشترکی جهت نفوذ فرهنگی در کشورهای پیرامون، برای سلطه‌ی سیاسی وجود دارد از اینرو با آنکه «جواد طباطبایی» بطور «خاص» به عنوان سخنگوی رسمی جریانی مانند «حزب پان‌ایرانیست» و سایر طیف‌های مشابه معرفی نشده است اما بطور «عام» می‌توان وی را سخنگوی چنین جریاناتی به شمار آورد.

در خصوص سیاست آسیمیلاسیون و یکسان‌سازی زبانی و هویتی هم بین رژیم شاهنشاهی پهلوی، رژیم فاشیست شیعی/فارسی/آریایی و اپوزیسیون فارس‌‌پرست و آریاپرست آن کاملاً اشتراک و اتحاد عمل وجود دارد بنابراین از نظر هویت‌طلبان تورک تفاوتی بین رژیم شاهنشاهی پهلوی، رژیم «ملای مطلقه‌ی فقیه» و باستان‌گرایان فارس‌پرست و آریاپرست درون و بیرون رژیم وجود ندارد. اگر اپوزیسیون آن هم پس از این رژیم قدرت را به دست گیرد نه فقط در وضعیت تورک‌های آزربایجان جنوبی بهبودی حاصل نخواهد شد بلکه با به اوج رسیدن باستان‌گرایی عظمت‌طلبانه‌ی فارسی/آریایی ته مانده‌ی زبان و هویت‌شان هم محو و نابود شده و از بین خواهد رفت. هر کسی تصور می‌نماید که در ایران آینده حکومتی دموکراتیک برقرار شده و حق ملت‌های غیر فارس مثلاً در قالب فدرالیسم اعطاء شود در خیال خام بسر برده و شناخت درستی از مسائل و معضلات جامعه‌ی ایران ندارد.

اینهم که تصور می‌نمایید حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی دنباله‌رو اردوغان بوده و سرنوشت خود را به آن گره زده است اشتباه است. اردوغان نه کاری برای حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی انجام داده و نه حرکت ملی ارتباطی نه با اردوغان بلکه حتی با احزاب ملی‌گرای تورکیه نیز دارد. حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی حرکتی صرفاً «درون‌زا» برای احقاق حقوق ملی تورک‌های آزربایجان جنوبی می‌باشد و تابع و دنباله‌رو تورکیه، آزربایجان شمالی و هیچ جای دیگری نیست. حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی همواره «شخصیت مستقل» خود را حفظ نموده است و نه در داخل ایران و نه بیرون از آن خود را وامدار هیچ کشور، شخص، حزب، سازمان و طیفی ننموده است و اگر در بحثهای روزمره تورک‌های آزربایجان جنوبی از موضع تورکیه مثلاً در مقابل تروریسم «پ ک ک» حمایت می‌نمایند به مفهوم وابسته بودن و یا تأثیر پذیرفتن آن از اردوغان و هیچ شخص دیگری نیست بلکه این موضعگیری در وهله‌ی اول به دلیل گرایش عمومی سیاسی به دلیل اشتراکات زبانی و هویتی تورک‌های آزربایجان جنوبی و تورک‌های تورکیه بوده و در وهله‌ی بعدی توسعه‌طلبی و الحاق‌خواهی مالیخولیایی کردها و جنایاتی که تروریست‌های وابسته به «پ ک ک» مثل «پژاک» در غرب آزربایجان جنوبی مرتکب شده و می‌شوند سبب شده است سیاست اردوغان در قابل تروریسم «پ ک ک» مورد حمایت اکثریت فعالان حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی قرار گیرد.