Skip to main content

جناب توکلی

جناب توکلی
Anonymous

جناب توکلی

بحث «انتخابات» یک موضوع چالش‌برانگیز می‌باشد و در عین ساده دیده شدن بسیار پیچیده می‌باشد. با موضعگیری‌های فردی نمی‌توان در مورد جهتگیری کلیت یک حرکت قضاوت نمود. حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی همواره استراتژی مشخص خود را در مورد «انتخابات ایران» داشته است.

گرچه گرایش عمومی فعالان حرکتِ ملی تورک ازربایجان جنوبی به «تحریم انتخابات» بوده است اما جهت منفعل نماندن اقدام به «کنشِ اعتراضی» جهت مطرح نمودن خواسته‌های خود نموده‌اند که با آنکه در خصوص طرح مسائل ملی میزان فشار و سرکوب بالاست و رژیم در مناطقی که ملت‌های غیر فارس زندگی می‌نمایند طرح مسائل ملی را «خطِ قرمز» خود اعلام نموده است اما فعالان تلاش نموده‌اند از حداقل منفذها نیز جهت طرح خواسته‌های حرکت ملی اقدام نمایند که من دیدم در بعضی شهرهای آزربایجان جنوبی برخی ستادهای کاندیداها که در پوشش انتخابات اقدام به برگزاری مراسم

روز جهانی زبان مادری نموده بودند توسط رژیم بسته شده است و یا رژیم ستادهای کاندیداهایی که اقدام به نشر شعارهای ملی نموده بودند پلمپ نموده است.

در برخی شهرها مثل «اورمو» و برخی شهرهای دیگر هم که بخاطر «مسئله‌ی کورد» ادعاهای ارضی وجود دارد دعوت به رأی دادن به افرادی که بطور نسبی نزدیکی بیشتری به خواسته‌های حرکت ملی دارند شده است.

من چون در آزربایجان جنوبی هستم رویکردِ حرکت ملی تورک آزربایجان جنوبی در قبال انتخابات را بطور عینی در میان مردم مشاهده نموده‌ام.

***
شخصاً هرگز و در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنم. اگر تحریم کنندگان انتخابات در فارسستان فقط به لحاظ «سیاسی» بریده باشند استقلال‌طلبان آزربایجان جنوبی هم به لحاظ «سیاسی» و هم به لحاظ «زبانی، هویتی و فرهنگی» از این کشور بریده‌اند.

***
اما در مورد کلیت انتخابات در ایران:

در ایران حدود 30 الی 40 درصد یعنی بیشتر از 20 میلیون نفر از واجدین شرایط وجود دارند که در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند که خود خامنه‌ای هم بطور تلویحی هم که شده چند بار به این موضوع اشاره نموده است که این سخن جنجالی اخیر وی که حتی کسانی هم که رژیم را قبول ندارند رأی دهند در این راستا می‌باشد رژیم بطور مشخص می‌داند که بیشتر از 20 میلیون نفر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند و رژیم از جانب تحرک آنان در تحولات آینده‌ی کشور نگران است و به هر طریقی که شده می‌خواهد با تحمیق‌شان آنان را به زیر چتر استبداد بکشاند. این رژیم آنقدر پست و پلید است که لات‌های چاقوکش تهران مهمانان ویژه‌ی همایش انتخاباتی عطر یاس در روز دوشنبه 3 اسفند برای حمایت از نامزدی غلامعلی حداد عادل بوده‌اند. یعنی این رژیم آنقدر کثیف است که وقتی می‌بیند پایگاه مردمی خود را از دست داده است حتی از لات‌های چاقوکش تهران هم برای بقای خود سوء استفاده می‌نماید که البته از همین قداره‌بندان و گردنکشان هم برای سرکوب اعتراضات جنبش سبز در سال 1388 بهره برده بود و حسین همدانی که در سال 1388 فرماندهی لشکر محمد رسول‌الله را بر عهده داشت و یکی از اصلی‌ترین عوامل سرکوب جنبش سبز بود که در سوریه به درک واصل شد خودش اعلام نموده بود که 5000 نفر از این افراد جهت سرکوب معترضین، تجاوز در زندانها و ... سازماندهی شده بودند.

خبر شرکت لات‌های تهران در همایش ویژه‌ی اصول‌گرایان در لینک ذیل:

http://www.gunaz.tv/?id=2&sID=89067&lang=2

***
اما کسانی از اپوزیسون که دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنند در چارچوب سه هدف قابل طبقه‌بندی هستند:

1::> می‌خواهند با رأی دادن به افرادی که مقداری با رژیم زاویه دارند از هدایت کشور به سمت «تک‌صدایی کامل» و «استبداد مطلق» که امکان تغییر دموکراتیک را کاملاً از بین ببرد جلوگیری نمایند.

2::> می‌خواهند با حمایت از افرادی که قدری با رژیم زاویه دارند اختلافات بین ارکان رژیم را بیشتر نمایند تا زمینه برای سقوط رژیم و یا حداقل هدایت آن به سمت مطلوبشان فراهم شود.

3::> به دلیل آنکه رژیم بطور نسبی پایگاه خود را در بین مردم از دست داده و در واقع با مشت آهنین و به زور سرکوب و ایجاد خفقان خود را سرِ پا نگه داشته است عده‌ای هم به دلیل گسست شدید هویتی و تضعیف شدید وحدتِ ملی در ایران، واهمه از این دارند که سقوط رژیم به فروپاشی جغرافیای موسوم به ایران منجر شود و به دلیل ترس از تجزیه دعوت به رأی دادن می‌کنند.

***
مردمی هم که در چارچوب اپوزیسیون قابل طبقه‌بندی نیستند؛ محافظه‌کارانِ دارای پست و مقام و ثروت؛ طرفداران رژیم؛ مخالفان تغییر؛ طرفداران کاندیداهای خاص؛ دوستان، اقوام و خویشان کاندیداها و ... طبق عادت همیشگی در پای صندوق‌ها حضور یافته و به شخص مورد نظر خود رأی می‌دهند.