Skip to main content

نکاتی درباره سریال شهرزاد :1

نکاتی درباره سریال شهرزاد :1
کیانوش توکلی

نکاتی درباره سریال شهرزاد :1_بر کسی پوشیده نیست که سریال ها و دیگر برنامه های تولیدی تلویزیون ملی ایران را دیگر کسی دنبال نمی کند ؛ تا جایی که اقا زاده ها و حاج خانم های حکومتی هم سریال های ترکیه را به برنامه های ساخت داخل ترجیح می دهند . به قول رئیس صدا وسیمای ایران ،تعداد بینندگان تلویزیون ایران از تعداد کارمندان این دستگاه عریض و تطویل هم کمتر است.
2_ شما وقتی سریال های ترک را می بینید ، نا خداگاه وارد بهشت می شوید ، همه چیز مدل ؛ حتی کلفت خانه هم مجموعه لباس و دکراسیون دارد که با اقشار مرفه کشورهای غربی قابل قیاس است . اغلب هم داستان های تاریخی همراه با داستان های عاشقانه که تنش های سیاسی را هم کمر نگ جلوه می دهد.

ولی سریال های جمهوری اسلامی جهنم را برایتان تداعی می کند؛ جنگ ؛ زشتی ،روانی بازی ، دعوا و جیغ های هیستریک ، زن و شوهری که جدا از هم با لچک و پالتو می خوابند، زیبایی صحنه وجود ندارد. بعد از دیدن فیلم دچار دیپراشیون می شی وسط فیلم از خیرش می گذری و کنال را عوض می کنی . در اینگونه فیلم ها ، حتی شوخی ها و صحنه های کمیک هم چندش اور و مصنوعی بنظر می رسد .در یک کلام رژیم هم در سینما و هم در ساخت سریال های تلویزیونی درمانده شده است.3_ سریال شهرزاد قصد دارد که چهره زیبایی از زن و مرد و دکور و موزیک متن را به نمایش بگذرد والبته در این کار بسیار موفق عمل می کند ، زنان زیبا با لباس هایی که طبق معمول در سریال های عادی جمهوری اسلامی پوشیدین و نمایش ان ممنوع است . بنظر من اجازه نمایش چنین سریالی یک معامله هنری _ سیاسی بین طرفین است که دریک طرف ان ، دست هنرمند و تهیه کننده نسبتا باز می شود و رژیم هم ، انقلاب 57 و فرزند نا خلف ان جمهوری اسلامی را قابل دفاع نماید. این فیلم می تواند برای بیننده سئوال بر انکیز هم باشد که چگونه جمهوری پس از 62 سال از گذشت کودتای 28 مرداد ، به مردم اجازه ورود به آرامگاه محمد مصدق را نمی دهد. انتخابات اخیر نشان داد که هر کجا رهبران نظام خواستند که کسی را خراب کنند، ندانسته موجب اعتبار او شده اند . اکبر هاشمی رفسنجانی که موردغضیب رهبران نظام و اپوزیسیون رادیکال قرار گرفته بود ،با استقبال عمومی مردم مواجه می شود .شاه و خانواده پهلوی هر روز بیشتر و بیشتر در دل مردم ایران جای می گیرند و چنین سریال هایی قادر نیست که نظام گذشته را بی اعتبار نماید. این به معنی این نیست که 28 مرداد حقانیت داشته است.