Skip to main content

یادم می اد که چند روز پیش

یادم می اد که چند روز پیش
کیانوش توکلی

یادم می اد که چند روز پیش مطلبی در مورد بستن روزنامه زمان ترکیه بود که جناب
yaradiciliq در کامنتی « گلن »را با« خمینی» مقایسه کرده بود در حالی که برعکس گلن مبلغ اسلام غیر سیاسی است و بعبارت دیگر: « جنبش گولن، که به جنبش حزمت (خدمت) شهرت دارد و طرفداران آن به اهل جماعت معروفند، در دهه ۹۰ میلادی به شدت از سوی دولت‌ها و احزاب لائیک ترکیه تحت فشار بود. اسلام‌گرایی این جنبش نه از جنس افراطی بلکه مبلغ گفتمان بین ادیان، برادری اهل کتاب و جدایی دین از سیاست است و به عنوان آلترناتیو مبلغ پاسیفیسم در برابر افراط‌گرایی احزاب و جنبش‌های اسلام‌گرای منطقه، همواره مورد حمایت غرب و به خصوص ایالات متحده بوده و به عنوان «پذیرفته‌ترین اسلام مدرن» اجازه فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در ۱۵۰ کشور دنیا داشته است.»

حالا از اقای yaradiciliq تقاضا می کنم اگر اطلاعات خلاف این تحلیل را دارد در همینجا ارئه نماید. چون واقعا ایرانیان اطلاعات چندانی از اختلافات واقعی بین اردوغان و گلن ندارند. با این وجود در جایی از این مقاله جنبش گلن را با اخوانی ها مقایسه می کند:« احزاب سکولار مانند حزب حرکت ملی ترکیه (م‌ه‌پ) و حزب جمهوری‌خواه خلق (ج‌ه‌پ) ‌.... این احزاب بر این باورند که گولن جنبشی را رهبری می‌کند که چنانچه به قدرت برسد، یک اخوان المسلمین دیگر نه تنها در ترکیه، بلکه در کل منطقه تجربه خواهد شد.
جنبش گولن، با نگرشی ضد ملی‌گرایی و با امکانات مالی گسترده توانسته دست‌کم ۱۲۰ مدرسه در ۲۵ ایالت آمریکا، ۳۰۰ مدرسه و موسسه آموزشی در ترکیه و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه اسلامی در سراسر جهان تأسیس کند. تخمین زده می‌شود که تنها از محل تبلیغات این مدارس نزدیک به ۸ میلیون نفر هوادار جذب کرده است.» براستی جنبش گلن از چه جنسی هست؟ و ایا غرب از جنبش گلن پنهانی دفاع می کند؟ کشورهای منطقه بخصوص عربستان و جمهوری اسلامی چطور؟