Skip to main content

ایران و روسیه هردو بانکروت

ایران و روسیه هردو بانکروت
Anonymous

ایران و روسیه هردو بانکروت
فلاکت روسیه و دوستی با ایران!

کشور روسیه که وارث امپراطوری تزاری و ابرقدرت شوروی است، امروزه چنان در صحنه بین الملل منزوی و مفلوک گشته که از سر ناچاری به دوستی با ایران و سوریه پناه آورده است! حتی متحدان روسیه در بلوک شرق نیز امروزه به غرب گرایش پیدا کرده اند و در عصر حاضر دشمنان روسیه محسوب می شوند. بدنبال دخالت های روسیه در کشور اکراین، موقعیت روسیه بیش از پیش به مخاطره افتاده است و برای نجات از این بن بست، مدام به بی راهه می زند. دوستی روسیه با کشور عقب مانده ایران، نه تنها هیچ

گونه سود اقتصادی و استرانژیک در بر نداشت، بلکه هم نشینی با ایران بد نام، برای روسیه بسیار مسئله ساز شد.

به دعوت ایران، کشور روسیه وارد سوریه شد تا با حمایت از بشار اسد، متحد رژیم ایران، به دنیای غرب دهن کجی کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای خود نمایی و دهن کجی به غرب، وارد سوریه شد و مدعی گشت که در کوتاه مدت می تواند تروریست های داعش را در سوریه قلع و قمع کند. اما تمگونه سود اقتصادی و استرانژیک در بر نداشت، بلکه هم نشینی با ایران بد نام، برای روسیه بسیار مسئله ساز شد.

به دعوت ایران، کشور روسیه وارد سوریه شد تا با حمایت از بشار اسد، متحد رژیم ایران، به دنیای غرب دهن کجی کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای خود نمایی و دهن کجی به غرب، وارد سوریه شد و مدعی گشت که در کوتاه مدت می تواند تروریست های داعش را در سوریه قلع و قمع کند. اما تمام رویاهای ولایمیر پوتین نقش بر آب گشت و تازه متوجه شد که به توصیه رژیم ایران عمل کردن، یعنی به فلاکت بی نهایت گرفتار شدن.

کاهش قیمت نفت از یک طرف و تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه از طرفی دیگر، اقتصاد روسیه را به لبه پرتگاه کشانده است. تمام پس انداز مالی روسیه تمام شده و وزارت خزانه داری روسیه اعلام کرده است که دیگر پولی برای گذر زندگی ندارند. با این حال، رئیس جمهور کم عقل و جاه طلب روسیه، به درخواست کشور ایران وارد سوریه شد تا مثلاً که به دنیای غرب دهن کجی کرده باشد! هزینه هر روز اقامت ارتش روسیه در خاک سوریه بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار دلار بر آورد شده که با یک محاسبه ساده می توان فهمید در این شش ماه گذشته چه مخارج سنگینی بر دوش کشور روسیه سنگینی کرده است.

اکنون کشور ورشکسته روسیه سر افکنده و رسوا، بدون هیچ پیروزی از خاک سوریه خارج می شود و هزینه میلیاردی جنگ تنها نتیجه دخالت روسیه در خاک سوریه می باشد.

حمایت روسیه از ایران عقب مانده و بد نام نیز یکی دیگر از علل تحریم ها علیه روسیه است. رهبران ایران توانستند با سنگر گرفتن در پناه روسیه چند صباحی به عمر حکومت خود اضافه کنند ولی دولت روسیه از این نزدیکی با ایران نه تنها هیچ سودی نبرد، بلکه در دام تحریم های بیشتری گرفتار شد.

بنظر می رسد که اقتصاد ورشکسته روسیه و انزوای بیش از پیش باعث شود تا دولمتردان روسیه از خواب غقلت بیدار شده و با فاصله گرفتن از ایران و نزدیکی به عرف بین المللی، در صدد جبران خسارت ها باشند. هرچند که اندکی دیر شده است ولی جلوی ضرر را از هر جا بگیری سود است.

خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه، باعث انزوای بیشتر بشار اسد و دولمتردان ایران خواهد شد. رهبران ایران کاملاً در بن بست قرار خواهند گرفت و بحران اقتصادی حاکم بر ایران نیز از طرفی دیگر، باعث سرنگونی رژیم پوشالی شونیسم فارس خواهد شد.

بنظر می رسد که عمر دو شونیسم روس و فارس هر دو با هم به سر رسد و این دو کشور بسیار متفاوت و ظاهراً دوست، همزمان به ورطه تجزیه بیفتند. روسیه باید تاوان اشتباه نزدیکی با ایران شونیستی را بپردازد، و ورشکستگی اقتصادی، تحقیر روسیه در خاک سوریه و احتمالاً سرنگونی ولادیمیر پوتین و تجزیه روسیه، پیامده های این تاوان خواهد بود.

قلیج خان اسفندیار، سخنگوی حزب بچاقچی جمهوریتی