Skip to main content

سپاس از همه گرامیانی که با

سپاس از همه گرامیانی که با
اقبال اقبالی

سپاس از همه گرامیانی که با کمنتارهای خود در تعمیق گفتگو پیرامون وضعیت سیاسی کردستان سوریه شرکت کردند. نظرات و تاکیدات دوستان باورمند به آزادی، دمکراسی، سکولاریسم و مبارزه برای برداشتن موانع موجود بر سر راه ازادی مردمان منطقه و در لحظه کنونی روژوا، قابل تعمق و سر فصل های مباحثات جدی برای تبیین راه برون از شرایط بغرنج کنونی است.
من با عنوان "دو کلام در دفاع از خودمدیریتی سکولار دمکراتیک در روژاوا (کردستان سوریه)" می خواستم و همچنان می خواهم نظرات جامعه ایرانی را به نقاط قوت جنبش روزوا در مبارزه علیه فاشیسم در انواع گوناگون و نیز حفظ پرنسیب های انسانمدارانه جلب کنم.
ما از متن همین پلمیک های سیاسی می توانیم تناقضات مدافعان دروغین ملیت ها" را اشکار کنیم و پیوندهای عمیق آنها با ارتجاع فاشیستی را فاش کنیم.
مردمان روژوا نه با برافراشتن پرچم عرب ستیزی و ترک ستیزی و نه ایجاد زمینه های جنگ های

قبیله ای، مذهبی و نژادی، بلکه با هدف قرار دادن دشمنان سیاسی خود که بر مسند قدرت تکیه زده اند؛ راه پیشروی خود را باز کردند. در روزوا درگیری های قومی نیست. کردها در سوریه نه با مردم؛ بلکه با فاشیست ها درگیر شدند و کسی شعار مرگ بر عرب ، مرگ بر ترک سر نداد.اما در جنگ با اسلامگرایان داعشی، مزدوران اردوعان (گرگهای خاکستیری) و دیکتاتوری اسد سنگ تمام گذاشتند.
روژوا با الهام از پرنسیب های انسانمدارانه و سکولار دمکراسی توانست با ساکنان روزوا همپیمان شود تا موقعیت خود را در برابر داعش، ترکیه، اسد و متحدینش و عربستان سعودی مستحکم کند.
این ان درسی است که ما باید از جنبش روژوا بگیریم و بر اصول انسانمدارانه سکولار دمکراسی همپیمان شویم تا بی آنکه به همبستگی مردمان کشورها آسیب وارد گردد، بذر نفاق و برادرکشی نیروهای ارتجاعی - فاشیستی به بار بنشیند، دیکتاتوری را از موضع آزادیخواهانه و سکولار دمکراتیک خلع سلاح کنیم.
سه سمتگیری؛ 1- برسیمت شناختن خودمدیریتی سکولار دمکراتیک مردمان، 2- اجتناب از برافراشتن مرزهای کاذب تباری،مذهبی و دامن زدن به جنگ های قومی - مذهبی و 3- مبارزه بی امان با ارتجاع فاشیستی در همه اشکال آن، از الزامات حل متمدنانه مسائل منطقه و کشورهای با تنوع مذهبی ، قومی و ملی است.
چکیده سخن:
سیاست پوپولیستی "فدرال پرست" و "حق تعیین سرنوشت طلب"، به ایجاد جبهه مشترک با فاشیست ها انجامید و نتایج آن دامن زدن به درگیری های مذهبی، قومی و ملی میان مردمان است. تجربه روژوا از طرد فاشیست ها (مزدور اردوغان، عربستان، سوریه، اسد و ..) و همپیمانی در متن جامعه حکایت دارد.
آنها که می خواهند نسبت به سرنوشت مردمان منطقه مسئولانه برخورد کنند، ناچار هستند از شعارهای پوپولیستی فاصله بگیرند و با سیاست خودمدیریتی سکولار دمکراتیک (که در تجربه روژوا دیده میشود) راه همبستگی انسانی - اجتماعی را در بدنه جامعه ایجاد کنند.

جناب آقای موحدی (بامدادان) گرامی و جناب آقای ناصر کرمی گرامی،
ممنون از مهر شما و برخوردهای مسدولانه تان.